Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 22 september 2018, 13:54

Hreosnabeorh betyder "raserad borg" enligt ex http://www.heorot.dk/beowulf-rede-notes.html#r2477
Rönö's förled kommer enligt Wikipedia från 'rön' stenig mark. Och var en ö ännu på medeltiden.
Jag håller med om att östra Östergötland är ett möjligt alternativ som geatas land. Hur ser fornminnesbilden ut?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 september 2018, 19:39

Jag kan inte se någon hypotes som framfört argument ens i närheten av den jylländska. Gotlandsteorin som presenterats har bara påvisat möjlighet, Det framför igenkännande faktorer, men varenda en av dom har hittils varit giltiga för hela Skandinavien, så det som sägs stödja Gotland stödjer i själva verket varenda plats längs kusten som kan komma i fråga.

AndreasOx jag uppfattar det som problematiskt för dig att lokalisera Svear någon annanstans än i Mälardalen, och det ser jag som en svaghet.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 22 september 2018, 20:22

Jag uppdaterade https://www.dropbox.com/s/3ampbf027ysln ... f.pdf?dl=0 med östra Östergötland och mycket tydligare argumentering med de olika hypoteserna.
Jag hänvisar till den för styrkorna med Gotlandshypotesen, nu även med finnarnas land. Borde flytta sjöresan från svaghet till styrka.
Jag förstår fortfarande inte styrkorna med Jyllandshypotesen, jag blir gärna upplyst.
Jag har inte problem med att svearna "härskade" över Västergötland redan på 500-talet, vilket jag skriver i länkat dokument. Jag har problem med att svearna förde upprepade krig över Kattegatt, det hände knappt ens på 1600-talet.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 september 2018, 21:49

Cirka 500 år senare förklaras Mälardalen vara svearnas kärnområde. Visst kan västgötar ha sett sig som svear redan på 500-talet, men jag tror mer att de antingen styrde sig själva, ingick i någon form av götiskt rike/allians eller var löst allierade med sveakungen.

Om svearnas kärnområde låg i Västergötland på 500-talet, när/hur/varför flyttades det till Mälardalen under kommande sekel? Var det lokala uppländska hövdingar som uppförde högarna och stolpmonumenten i Gamla Uppsala omkring år 600? Jag säger inte att svearna måste lokaliseras till Mälardalen, men jag saknar en röd tråd i teorier som placerar dem i Västergötland.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 23 september 2018, 10:34

AndreasOx skrev:Jag uppdaterade https://www.dropbox.com/s/3ampbf027ysln ... f.pdf?dl=0 med östra Östergötland och mycket tydligare argumentering med de olika hypoteserna.
Jag hänvisar till den för styrkorna med Gotlandshypotesen, nu även med finnarnas land. Borde flytta sjöresan från svaghet till styrka.
Jag förstår fortfarande inte styrkorna med Jyllandshypotesen, jag blir gärna upplyst.
Jag har inte problem med att svearna "härskade" över Västergötland redan på 500-talet, vilket jag skriver i länkat dokument. Jag har problem med att svearna förde upprepade krig över Kattegatt, det hände knappt ens på 1600-talet.
Läst sammanfattningen nu och håller med om att det finns starka argument för Gotlandshypotesen, även om jag också kan tänka mig någon form av "sjögötiskt" rike omfattande Gotland, Öland och ostkusten. Kanske var kontroll över sydsvenska ostkusten en av orsakerna till konflikten?

Det starka med Jyllandshypotesen är väl dock kopplingen mellan geaterna och danerna och Hygelacs krig mot friserna.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 23 september 2018, 11:54

Notera att Bo Gräslund många gånger har en mycket mer detaljerad och källkritisk argumentation än vad min korta sammanfattning ger.
Vad jag minns finns det framförallt arkeologiska kopplingar från Gotland till Mälardalen, inte till Öland eller Östergötland. Men jag är dåligt påläst på järnåldern. Under vikingatiden finns det tydliga indicier på att svearna hade ett starkt inflytande på Öland och östra Östergötland, inkl. dialektgränsen "götamål-sveamål" som tvärar rakt genom Östergötland.
Vilka kopplingar mellan geater och daner finns? Utöver Beowulf personliga kopplingar som beror på att hans far flyr från wulfingarna till danerna, eftersom geatas inte ville ta emot honom.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 23 september 2018, 13:32

OK, men står det inte någonstans att geaterna betalar skatt/tribut till danerna?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 september 2018, 13:57

Enda anledningen att placera geatas i en svensk kontext är om man tvunget vill ha att sweons exklusivt är en uppländsk stam. Har man inte den förutbestämda uppfattningen blir Jyllandshypotesen den klart rimligare. Liksom det finns materiella kopplingar mellan Gotland och Mälardalen finns det också mellan Jylland och Västsverige. Den delen av argumentationen blir då onödig. Likaså finns möjliga kopplingar mellan båda götaländerna mot Gotland/Öland avseende guldfynd.
Man ska inte likställa konungasagors Svitjod i Verelius 1600-talsutgåva med sweoðio på 700- talet. Vi har en rad källor till stöd för att just inte göra det. Ex orosius seglats, Adams sveoner, Rimbegla som placerar svearnas centrum i Småland, Anglicus som säger att Gothia är ett äldre namn för Sverige osv. Backar vi före Beowulf har vi Jordanes och Tacitus med Suehans och suiones. Tacitus nämner endast ett folknamn på hela området; suiones. Ingen nämnvärd bebyggelse fanns alltså från Skanör till Norrköping om man ska tro svensk historia. Jag tror inte på den uttydning en sekund. Alla med ett uns arkeologisk insikt begriper att suiones antingen handlar om Skåningar eller är ett övergripande namn för alla stammar. Med stöd av Jordanes gens suehans blir det tydligt att det är just ett övergripande namn.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 23 september 2018, 14:17

Anders i Uppsala skrev:OK, men står det inte någonstans att geaterna betalar skatt/tribut till danerna?
Inte vad jag vet. Enligt rad 2383 delade sveakungen (Onela) ut skatter - men det är nog snarast en syftning på bruket att dela ut guldringar och dylikt till sin hird.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 23 september 2018, 14:19

Vi vet inte i vilken mån västgötar såg sig som svear på 500-talet och hur mycket/lite begreppen svear ocg götar överlappade, men jag tror att det mesta vi vet från vendeltid och vikingatid avser aristokraktisk kustnära befolkningen med kontakter till kontinenten och/eller England.

Skriv svar