Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 21 september 2018, 18:24

Har skrivit ihop detta:
https://www.dropbox.com/s/3ampbf027ysln ... f.pdf?dl=0
Hade svårt att komma på bra argument för Jyllandshypotesen ...

Castor

Inlägg av Castor » 21 september 2018, 20:26

AndreasOx skrev:
Castor skrev:Närhet har aldrig varit ett problem då man söker definiera konfliktorsaker, snarare tvärtom. Jag kan inte se varför Vänern inte skulle kunna beskrivas poetiskt som "vida havet".
Tre gånger omnämns geatas tillsammmans med ord som enbart kan betyda salthav: geofon och hœf (rader 362, 1862, 2477).
Själva ordet geofon är intressant, eftersom det kan härledas till Gefjon - hon som plöjde och skapade Själland... Och Vänern(!) :D

https://en.m.wiktionary.org/wiki/geofon

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gefjon
(Det finns en referens till Beowulf en bit ner på sidan.)
Senast redigerad av 1 Castor, redigerad totalt 22 gånger.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 21 september 2018, 21:27

»Sedan blev det brott och tvist mellan svear och götar,
»Ömsesidig fiendskap och hård härkamp
»Över det vida vattnet, då Hreðel dött,
2475 »Och Ongentheows söner voro
»Tappra och krigiska, ville ej hålla
»Fred över haven, utan anställde ofta
»Bakslugt blodbad kring Hreosna-berget.
»Denna lömska fejd hämnades mina
2480 »Fränder och vänner, såsom det sports,
»Fastän den ene betalade med sitt liv,
»Ett hårt köp: striden medförde
»Götafursten Haæðcyns fall.

Tycker att de här raderna är intressanta. Det utbröt en konflikt mellan svear och geater efter geatiske kungen Hredels död. Othere och Onela ville inte hålla fred över haven (Varför plural? Menas en långresa från Mälardalen till Bohuslän?), utan ställdes till blodbad vid Hreosna-berget (Korpberget). (Återigen detta korp..., låg det i svearnas eller geaternas land eller mittemellan (Tiveden)? Antar något av de två senare om det var svearna som anföll. Kunde svear och geater nå varandra både sjövägen och landvägen?) Geatakungen Haedcyn dog när geaterna skulle hämnas detta.

Castor

Inlägg av Castor » 21 september 2018, 22:22

Jag tycker inte alls att det är självklart att fornengelska hæf nödvändigtvis måste betyda saltvattenhav.

https://en.m.wiktionary.org/wiki/hæf

Även på modern svenska brukar ju Vänern beskrivas som ett "innanhav".

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 21 september 2018, 22:59

Jo, men man tog sig väl inte med båt den vägen. Även om det finns åar, så blir väl sista etappen (från Mälardalen till Västergötland) genom Tiveden omöjlig att passera med båt.

Castor

Inlägg av Castor » 22 september 2018, 11:08

Anders i Uppsala skrev: Även om det finns åar, så blir väl sista etappen (från Mälardalen till Västergötland) genom Tiveden omöjlig att passera med båt.
Exakt. Just därför anser jag att det är ohållbart att lokalisera Beowulfkvädets sweonas till Mälardalen.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 22 september 2018, 12:11

Castor skrev:
Anders i Uppsala skrev: Även om det finns åar, så blir väl sista etappen (från Mälardalen till Västergötland) genom Tiveden omöjlig att passera med båt.
Exakt. Just därför anser jag att det är ohållbart att lokalisera Beowulfkvädets sweonas till Mälardalen.
Om inte geatas bor på Gotland - det är för mig den enda naturliga kombinationen sweonas - geatas

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 september 2018, 12:24

Svear i Mälardalen och geater i Östergötland är ju också ett alternativ. Jag kan tänka mig att de var konkurrenter om att exempelvis kräva tribut i Baltikum. Jämför också Bråvallaslaget 100-200 år senare (om det ägt rum) där östgötarna likt Beowulfs geater var allierade med danerna och att svenska ostkusten på 800-talet beskrivs tillhöra svearna. Ostkusten/Östergötland verkar ha varit ett omstritt område i utkanten av både danernas och svearnas intressesfärer.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 22 september 2018, 13:00

Anders i Uppsala skrev:Svear i Mälardalen och geater i Östergötland är ju också ett alternativ. Jag kan tänka mig att de var konkurrenter om att exempelvis kräva tribut i Baltikum. Jämför också Bråvallaslaget 100-200 år senare (om det ägt rum) där östgötarna likt Beowulfs geater var allierade med danerna och att svenska ostkusten på 800-talet beskrivs tillhöra svearna. Ostkusten/Östergötland verkar ha varit ett omstritt område i utkanten av både danernas och svearnas intressesfärer.
Problemet med Östergötland är att centralbygden är i västra delen, långt från havet. Hygelacs hall låg vid havet vid en ”sjövall”, dvs ås/strandvall.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 september 2018, 13:10

Korpbergets naturreservat med fornborg vid Slätbaken:

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotla ... ervat.html

Finns dessutom ett Rönö i närheten med en kungsgård, jfr Hrones-næsse = Rönöudden??

Skriv svar