Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2018, 07:58

Kungsune skrev:Jag tolkar widsith som en lärd mans upprabblande av alla namn på folk som han "varit med" genom äventyren i sagorna han läst. Flera av dessa namn kan ju anses vara synonyma inte bara ytum och geatas utan även ex gothum, wikingum, syddanes, rugians osv. Det är alltså fullt rimligt att samma stam återberättas med två olika namn. Samtidigt är de ju då uppenbart anakroniska. Några av namnen är hämtade ur senare sagorna skrivning och några direkt ur Beowulf i sin gamla form.
Finns ingen anledning att tolka de folk vars ledare är nämnda som dubbletter, ex. daner och sjödaner (havsdaner). Varför är de anakronistiska? För mig är enbart de 5 första mycket kända ledarna (Attila, Caesar m.m.) anakronistiska.
Eftersom varken gutar eller götar nämns med ledare tyder detta på att svearna (Egil) var kung även över deras områden. Att götar och syddaner nämns som egna stammar tyder på att de erkände någon annans överhöghet.
Se http://cornelius.tacitus.nu/beowulf/widsith.htm

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2018, 08:14

Kungsune skrev:
.Det är förstås möjligt att hålla 6,35 lnop i 36 timmar med mycket goda vindar i ett snabbt skepp men... segelskepp på 500-talet är över huvud taget inte belagda i Skandinavien. Och utan segel faller hela tanken eftersom man omöjligtvis kan ro i sådan hastighet över så lång tid.
Och då har man, som du också är inne på, förmodligen kryssat så även om man åker i 7 knop så rör man sig inte i mer än max 4 knop mot målet.
Jag som hade hoppats på goda argument för Jyllandshypotesen. Med en dåres envishet föreslår jag att ni, innan ni har kunnat läsa Gräslunds bok, samlar alla argument för Jyllandshypotesen.
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Vikingatidens_skepp så höll vikingatidens handelsbåtar 6-8 knop. Och Ottars färd ca 870 beräknas till ca 5 knop. Osäkerheterna är givetvis många:
* Seglade Ottar dygnet om eller inte?
* Räknar Beowulf tid som moderna seglare, dvs från att första landmärke inte syns till sista landmärket syns, gör kanske 20 sjömil
* Rad 217-218 talar om medvind och att båten är fågelliknande
* Rad 1897-1906 talar om både mast och segel.
* Rad 1906-1910 så verkar båten flyga fram över havet, dvs knappast krypfart på 3 knop
Sammantaget tycker jag både dit- och hemfärden talar för att segel användes. Jag håller med om att tiden är knapp för Gotland-Stevns klint - ska räkna noggrannare vid tillfälle.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 13 september 2018, 08:16

Eller att de var fristående enheter. Hela Norge består av fristående småriken. På 800-talet står det att Bornholm har en egen kung osv. Den här storsvenska tanken saknar helt paraleller i övriga Europa .

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2018, 08:22

Kungsune - i något tidigare inlägg skrev du att Hisingen var mycket tättbefolkat. Vad finns det för bevis för detta? Östra Hisings härad hade enbart 2 kyrkor och 1/540 tingsbotandel - klart minst i Västergötland.
Västra Hisings härad 5 socknar, frånräknat Öckerö. Så Hisingen ser för mig ut att vara någorlunda jämnstort med andra härader i Bohuslän.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2018, 08:27

Valdemar skrev:Eller att de var fristående enheter. Hela Norge består av fristående småriken. På 800-talet står det att Bornholm har en egen kung osv. Den här storsvenska tanken saknar helt paraleller i övriga Europa .
Jag har också svårt för den tanken men Widsith är en av de bättre källorna vi har, om än ganska sen. Man kan tänka sig att kungen i Uppsala fungerade som motsvarigheten till bretwalda i England, dvs. en överkung vars reella makt fluktuerade mycket men allltid hade ett slags erkännande. Finns det något annat exempel på "bretwalda" i germanska Europa?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 september 2018, 08:45

Finns ingen anledning att tolka de folk vars ledare är nämnda som dubbletter, ex. daner och sjödaner (havsdaner). Varför är de anakronistiska? För mig är enbart de 5 första mycket kända ledarna (Attila, Caesar m.m.) anakronistiska.
Eftersom varken gutar eller götar nämns med ledare tyder detta på att svearna (Egil) var kung även över deras områden. Att götar och syddaner nämns som egna stammar tyder på att de erkände någon annans överhöghet.
Det är bla omnämnandet av Wicinga samtidigt som ex Widsiths Heathoraemes är hämtat direkt ur Beowulf.
Heaðobeardna, Seaxum= Hathubarder, Saxare. Hur förklarar du att historiker i allmänhet räknar Hathubarder som saxiskt folkslag. Förstår inte hur du kan missa att det handlar om namn från populära sagor. Varför tror du han har följt med alla dessa? Ex Caesar? Jo han har läst berättelserna.
Götarna nämns väl inte. Enligt din tolkning måste ju Geatas vara gutar eller?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 september 2018, 08:52

Jag som hade hoppats på goda argument för Jyllandshypotesen. Med en dåres envishet föreslår jag att ni, innan ni har kunnat läsa Gräslunds bok, samlar alla argument för Jyllandshypotesen.
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Vikingatidens_skepp så höll vikingatidens handelsbåtar 6-8 knop. Och Ottars färd ca 870 beräknas till ca 5 knop. Osäkerheterna är givetvis många:.
Det finns många fler argument som vi inte hunnit komma till. Ta det lugnt.
Än så länge har ju argumenten hållit väldigt bra.

Jo, man kan komma upp i 8 knops fart men försök hålla den farten i rak kurs mot förbestämt mål.
Ska du upp i den farten styr alltså inte du själv vart du ska utan vinden.
-------------= max 5 knop /\/\/\/\= max 8 knop men 4-5 knop i kursriktningen

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 september 2018, 09:05

Kungsune - i något tidigare inlägg skrev du att Hisingen var mycket tättbefolkat. Vad finns det för bevis för detta? Östra Hisings härad hade enbart 2 kyrkor och 1/540 tingsbotandel - klart minst i Västergötland.
Västra Hisings härad 5 socknar, frånräknat Öckerö. Så Hisingen ser för mig ut att vara någorlunda jämnstort med andra härader i Bohuslän.
Om vi drar in denna befolkningsdiskussion hamnar både du och jag i ett läge där vi diskuterar antaganden som vi inte kan pröva men ok.
Jag tror inte att tingsbotandel är direkt kopplat till befolkning därför tror jag inte på den kalkylen. Bla är jag övertygad om att man vägde resurser och förutsättningar mellan parter precis som man gör idag varför din modell döljer väsentlig information. Hisingen är inte bara Hisings östra härad som är en medeltida överenskommelse. Dvs detta är Västergötlands till ytan minsta härad och ändå har den två kyrkor. Västra hisings härad kanske har lika många socknar som övriga härader men på en betydligt mindre yta. Utifrån kulturlämningar och historiska data framstår Hisingen som mycket tätbefolkad.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2018, 09:12

Jag läser Widsith för första gången, med öppet barnasinne och oförstörd av alla forskares åsikter. Wicinga nämns ju i samband med Hrothulf, Heorot m.m., dvs som jag antar på 500-talet. Vad är det anakronistiska?
Geatum tycks kunna betyda både götar, gutar och jutar. "mid Sweom ond mid Geatum" - den naturligaste tolkningen är götar, speciellt eftersom jutar omnämns som ytum.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 september 2018, 09:13

När det gäller segel så är det tveklöst segling som avses i Beowulf och kan väl förutspå om att
vi kommer att hitta belägg för detta så småningom även arkeologiskt.

Skriv svar