Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 19:51

Nja, du skrev ju själv att Adils och Edmund flydde från Onela. Uppenbarligen hade de Onela med sig. Sen skiljer översättningarna sig när Onela återvänder till Sverige. Det är en tolkningsfråga om god konung syftar på Onela eller Beowulf men jag förstår hur du tänker. För att geatas ska vara kuvade måste inte bara den ut tydning du väljer vara rätt utan även Beowulfs gemensamma krig mot Åle med Adils blir ju i din mening fruktlöst. Det där kuvandet är nog en kraftig övertolkning Mao.

Swéoðéode blir ju sweofolket och det är såklart troligtvis samma ordkombination som svitjod och Snorre har kanske återanvänt detta begrepp. Det betyder inte att det är liktydigt med Snorres Svitjod. Jag tror att vi kommer att visa att det faktiskt inte kan vara det. Jordanes motsvarande suitidi tolkar jag i likhet med många översättare som en form för suehans. Dvs en rest av gotiska formen? Sweons och swéoðéode samt Suehans och suitidi. Suitidi används ju när jordanes påpekar att danerna är av samma folkslag som svenskar. Det kan såklart också vara sithonerna som spökar.

Rice-rike är en form som egentligen inte säger någonting mer än att en kung eller en folkgrupp gör anspråk på ett område. Tror inte man är hjälpt av medeltida riksbildningar där alltså.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 20:20

Kungsune skrev:Nja, du skrev ju själv att Adils och Edmund flydde från Onela. Uppenbarligen hade de Onela med sig. Sen skiljer översättningarna sig när Onela återvänder till Sverige. Det är en tolkningsfråga om god konung syftar på Onela eller Beowulf men jag förstår hur du tänker. För att geatas ska vara kuvade måste inte bara den ut tydning du väljer vara rätt utan även Beowulfs gemensamma krig mot Åle med Adils blir ju i din mening fruktlöst. Det där kuvandet är nog en kraftig övertolkning Mao. .
Vad du menar med "Uppenbarligen hade de Onela med sig."? Var står det?
God konung är helt irrelevant i sammanhanget. Det viktiga är ju att Egils son, dvs Onela, lät Beowulf vara kung över geatas.
Och kriget mot Åle är en senare historia.
1 Adils och Eanmund gör uppror mot Onela och flyr till geatas
2 De dödar Heardred
3 Onela utnämner Beowulf till kung över geatas
4 Eanmund dödas
5 Beowulf och Adils dödar Onela
Jag använder heorot.dk för alla engelska översättningar. Bo Gräslund skriver att han har rådfrågat ca 40 översättningar samt den fornengelska texten från 3 källor. Det lilla jag har kontrollerat verkar Bo och heorot.dk översättningar skilja sig ganska litet åt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 20:33

AndreasOx skrev:
Kungsune skrev:Nja, du skrev ju själv att Adils och Edmund flydde från Onela. Uppenbarligen hade de Onela med sig. Sen skiljer översättningarna sig när Onela återvänder till Sverige. Det är en tolkningsfråga om god konung syftar på Onela eller Beowulf men jag förstår hur du tänker. För att geatas ska vara kuvade måste inte bara den ut tydning du väljer vara rätt utan även Beowulfs gemensamma krig mot Åle med Adils blir ju i din mening fruktlöst. Det där kuvandet är nog en kraftig övertolkning Mao. .
Vad du menar med "Uppenbarligen hade de Onela med sig."? Var står det?
God konung är helt irrelevant i sammanhanget. Det viktiga är ju att Egils son, dvs Onela, lät Beowulf vara kung över geatas.
Och kriget mot Åle är en senare historia.
1 Adils och Eanmund gör uppror mot Onela och flyr till geatas
2 De dödar Heardred
3 Onela utnämner Beowulf till kung över geatas
4 Eanmund dödas
5 Beowulf och Adils dödar Onela
Jag använder heorot.dk för alla engelska översättningar. Bo Gräslund skriver att han har rådfrågat ca 40 översättningar samt den fornengelska texten från 3 källor. Det lilla jag har kontrollerat verkar Bo och heorot.dk översättningar skilja sig ganska litet åt.
Det står att Ongentheows son åkte hem när heardred låg död och lät Beowulf ta tronen över geatas. Den enda son vi fortfarande känner vid liv är Onela. Om Adils och Edmund just dödat kungen och Onela åker hem och låter Beowulf ta tronen tyder ju på att han var där med sina brorsöner. Hur vet vi ex att inte Ottar ännu var kung då? Som sagt någon lånar besked från andra källor.

1. Det framgår inte i Beowulf
2.Framgår inte om det är de eller Onela
3. En tolkning
4. Ja, av weohstan wiglafs far
5. Framgår egentligen inte utan är en tolkning men jag tror också på den. Hade jag inte känt till berättelsen om Vänerns is hade jag nog tippat att det var Adils han slog ihjäl.
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 11 september 2018, 20:42

AndreasOx skrev:
Yngwe skrev:AndreasOx

Vad baserar han ett sådant antagande på? Jämförande analyser av språk och berättartradition i 600-talets Svea-land? Säkerligen måste själva metodiken kunna beskrivas någorlunda kortfattat här.
Ingen fornengelsk poet kan ha beskrivit så väl exklusiva nordiska företeelser som guldringar, ringbrynjor mm.
Kvädet är mycket tydligt muntligt traderat - alla kenningar mm
De kristna aspekterna är tydligt pålagrade
Personkretsen kring Beowulf är okända i den relativt rikliga fornengelska litteraturen
Svearna är påfallande positivt skildrade trots att de uppenbarligen kuvar geatas
Sutton Hoo har så många detaljer som är tydligt östsvenska och som inte alls har påträffats i England i övrigt
Kan du specificera vad som avses med guldringar och ringbrynjor får sådana kände säkerligen anglo-saxerna till.

Att det är muntligt traderat gör det knappast till typiskt för svear, än mindre från öst-Sverige.

Inte heller att det kristna är pålagt senare

Personkretsen måste ju ur din hållna ståndpunkt vara unika för Beowulf. För nyligen sa du att man inte kan utgå från att Ottar och Ohthere är samma person. Och i vilket fall så har jag svårt att se hur det på något vis kan sägas tala vare sog emot eller för någon teori. För övrigt så är det ju inte riktigt sant, För Hrotgar förekommer ju i Widsith och de anglo-saxxiska kungliga genealogierna innehåller ju en hel del personer vi också finner i Beowulf.

Det finns inget som helst påvisat samband just mellan Beowulf och Sutton Hoo. Så inte ens ett tveksamt påstående om att detaljerna är typiska just för öst-Sverige, eller ens svear, tillför något.

Jag avvaktar kommentar om ringarna där innan jag summerar mina tankar om detta.

jancro

Inlägg av jancro » 12 september 2018, 00:58

Yngwe : "Det finns inget som helst påvisat samband just mellan Beowulf och Sutton Hoo"

I Beowulf nämns tre skeppsbegravningar ( samt en till havs ), om jag har rätt för mig. Sutton Hoo har två, finns fler i England ?

Castor

Inlägg av Castor » 12 september 2018, 08:05

jancro skrev:Yngwe : "Det finns inget som helst påvisat samband just mellan Beowulf och Sutton Hoo"

I Beowulf nämns tre skeppsbegravningar ( samt en till havs ), om jag har rätt för mig. Sutton Hoo har två, finns fler i England ?
Men kvädet säger inget om dylika begravningar hos sweons, väl?

Castor

Inlägg av Castor » 12 september 2018, 08:18

AndreasOx skrev: Sutton Hoo har så många detaljer som är tydligt östsvenska och som inte alls har påträffats i England i övrigt
Det låter både spekulativt och orimligt. Mer troligt är väl att Vendelkulturen med ringsvärd, hjälmar, pressbleck, cloisonné och annat är en utlöpare av kulturkretsen kring Rhen-Nordsjökusten-Elbe, vilket Sutton Hoo också är.

Castor

Inlägg av Castor » 12 september 2018, 08:34

AndreasOx skrev:Ingen fornengelsk poet kan ha beskrivit så väl exklusiva nordiska företeelser som guldringar, ringbrynjor mm.
Ringbrynjan verkar vara en kontinental keltisk uppfinning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ringv%C3%A4v

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 12 september 2018, 08:36

jancro skrev:Yngwe : "Det finns inget som helst påvisat samband just mellan Beowulf och Sutton Hoo"

Skeppsbegravningar finns lite var stans, en koppling specifikt till Sutton Hoo är rent spekulativ. Jag skulle nog kalla det för kreativ bevisföring.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 12 september 2018, 08:39

Sutton Hoo fynden är tillverkade i en annan teknik än Valsgärde, Vendel och håller en högre kvalitet.
Hjälmbleckens bilder av krigarhjälmar motsvarar Sutton Hoo-hjälmen men inte Mälardalshjälmarna och kan ge en indikation på att Mälardalen har imiterat ett "danskt" bruk men inte lyckats få till designen. Se även blecken från Öland. Läs mer bla i Alkemade, M. 1991 ‘A History of Vendel Period Archaeology’.
Sutton Hoo ligger ju långt utanför händelserna i Beowulf och även om det såklart finns beröringspunkter så blir det lite konstigt att automatiskt ställa det till Mälardalen.
Vendel, Valsgärde är ännu de enda lokalerna med jämförbara hela anläggningar men i betydligt enklare fynd och gravkomplex. Det finns alltså ingen direkt koppling ännu som tyder på att det hör till samma skikt. Man kan påstå att man haft ett likartat ritual och begreppsvärld, dvs båda ingår i en gemensam nordisk materiell kultur. Samtidigt har vi fragment från Själland och Skåne som visar närvaron av just dessa hjälmtyper. När man ska dra slutsater kring Sutton Hoos rituella ursprung så är väl då Danmark närmre till hands. Beskrivs verkligen en skeppsbegravning i Beowulf? Är det inte bara Skölds dödsskepp som släpps för vinden? Man kremerar visserligen Beowulf som var Skilfing (av sveastam) men det står inget om något skepp.

Skriv svar