Mycket kortfattat - Bo ägnar åtskilliga sidor åt sin argumentation:Yngwe skrev:AndreasOx
Det är en mycket ovanlig hållning i forskarvärlden att man undviker att använda sig av de referenser som finns att tillgå. Jag tycker personligen att det är att aktivt undvika att se alternativa förklaringar. Men, det är ju kanske inte helt ovanligt när det gäller Gräslund om du fråga mig.
I vilket fall. Jämförelsen mellan Ottar och Ohthere står inte och faller med var han dog. Det finns utan detta ändå en tydligt kontext och det är en konflikt mellan svear och några som i Beowulf kallas geat och i de nordiska källorna sägs finnas i Vendel på Jylland. Källorna är alltså i allt väsentligt helt samstämmiga.
Jag kan inte ta ställning till hans stelnade form och vet inte riktigt vad det innebär. Skulle en poem med tydligt kristna drag ha stelnat i 600-talets Skandinavien? En sådan hypotes måste ju väga tämligen lätt mot det faktum att poemet utan tvekan nedtecknas i ett område med mycket tydlig jutisk anknytning.
Sammantaget ser jag iallafall att Jyllandshypotesen klarar av att utsättas för såväl andra referenser som fakta utan att det resulterar i några frågetecken.
Gotlandshypotesen klarar inte av att jämföras med andra källor och den kan svårligen förklara hur den hamnade i sin originalform i England.
Frågan är hur de klarar de geografiska detaljerna som vi ännu inte gått igenom?
Muntligt traderat hos svearna c550-600
Muntligt överfört till East Anglia (Sutton Hoo) c600 - då stelnade den
Nedtecknad c 700 i Mercia(?)