Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 18:56

Yngwe skrev:AndreasOx

Det är en mycket ovanlig hållning i forskarvärlden att man undviker att använda sig av de referenser som finns att tillgå. Jag tycker personligen att det är att aktivt undvika att se alternativa förklaringar. Men, det är ju kanske inte helt ovanligt när det gäller Gräslund om du fråga mig.

I vilket fall. Jämförelsen mellan Ottar och Ohthere står inte och faller med var han dog. Det finns utan detta ändå en tydligt kontext och det är en konflikt mellan svear och några som i Beowulf kallas geat och i de nordiska källorna sägs finnas i Vendel på Jylland. Källorna är alltså i allt väsentligt helt samstämmiga.

Jag kan inte ta ställning till hans stelnade form och vet inte riktigt vad det innebär. Skulle en poem med tydligt kristna drag ha stelnat i 600-talets Skandinavien? En sådan hypotes måste ju väga tämligen lätt mot det faktum att poemet utan tvekan nedtecknas i ett område med mycket tydlig jutisk anknytning.

Sammantaget ser jag iallafall att Jyllandshypotesen klarar av att utsättas för såväl andra referenser som fakta utan att det resulterar i några frågetecken.

Gotlandshypotesen klarar inte av att jämföras med andra källor och den kan svårligen förklara hur den hamnade i sin originalform i England.

Frågan är hur de klarar de geografiska detaljerna som vi ännu inte gått igenom?
Mycket kortfattat - Bo ägnar åtskilliga sidor åt sin argumentation:
Muntligt traderat hos svearna c550-600
Muntligt överfört till East Anglia (Sutton Hoo) c600 - då stelnade den
Nedtecknad c 700 i Mercia(?)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 11 september 2018, 19:08

AndreasOx

Vad baserar han ett sådant antagande på? Jämförande analyser av språk och berättartradition i 600-talets Svea-land? Säkerligen måste själva metodiken kunna beskrivas någorlunda kortfattat här.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 11 september 2018, 19:14

Vad baserar han ett sådant antagande på? Jämförande analyser av språk och berättartradition i 600-talets Svea-land? Säkerligen måste själva metodiken kunna beskrivas någorlunda kortfattat här.
Alldeles oavsett, om den stelnade först när den kom till England så hur kan man säga att den är överförd från svear? Det finns ju inget som helst material som identifierar det som en sveaberättelse. Han vet ju varken hur den ostelnade varianten ser ut eller hur dåtidens berättarkonst såg ut hos svearna.

Dessutom ser jag en tydlig ledtråd i att namnge en så exakt position som East Anglia och till och med Sutton Hoo. Uppenbarligen föreställer han sig att den varit ombord på någon av båtarna om pendlat mellan Vendel och denna plats....

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 19:19

Ingen fornengelsk poet kan ha beskrivit så väl exklusiva nordiska företeelser som guldringar, ringbrynjor mm.
Kvädet är mycket tydligt muntligt traderat - alla kenningar mm
De kristna aspekterna är tydligt pålagrade
Personkretsen kring Beowulf är okända i den relativt rikliga fornengelska litteraturen
Svearna är påfallande positivt skildrade trots att de uppenbarligen kuvar geatas
Sutton Hoo har så många detaljer som är tydligt östsvenska och som inte alls har påträffats i England i övrigt

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 19:22

Kungsune skrev:
Rad 2387-8 enligt heorot.dk:
and he went back, Ongentheow's son
to seek his home, after Heardred lay dead;
Eanmund var landsflykting från Svearike antagligen fredlös och ogill.
Ledsen, jag hittar ingen uppgift om att de flyr från Onela. Däremot om vi bestämmer oss för att para ihop Beowulfkvädet med Ynglingasagan så kan jag med lite god vilja läsa in den förståelsen mellan raderna.
Rad 2379-2382

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 19:26

Kuvar de geaterna? Det står ingenstans!! Däremot är kvädet väldigt tydligt med att visa släktförhållanden mellan geatas och sweons ffa huvudpersonen. Inte konstigt att man målar upp en tapper fiende.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 19:28

Andreas det står inte att han flyr från onela. Inte heller att onela är kung. Det är en förutfattad slutsats som bygger på vetskapen om Vänerns is.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 11 september 2018, 19:31

Daler skrev:Är inte wægmundingarna en ätt, härstammandes från Wægmund, som dör ut med Beowulf och Wiglaf, under förutsättning att de två sistnämnda inte hade några söner?
Så tolkar jag det i alla fall.
Om så är väl Wægmund "bara" ett namn som t.ex. Sigmund.
Ändå intressant med etymologin bakom namnet.
Wæg borde precis som nämnt betyda väg, våg (vatten).
Eller varför inte våg (vikt)?
Mund borde precis som nämnt betyda hand (skydd).
Vägvisare?
Vågvisare - styrman/kapten?
Se mitt närmast föregående inlägg ang wägmund och liknande namn. Daler, ja wägmundingarna kan vara en ätt. Författaren av Beowulf formulerar sig tydligen så. Personligen undrar jag om det är ett arbetstillfälle som gått i graven eller reducerats. I och med Västroms fall torde jobben som legosoldater el dyl ha minskat radikalt.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 19:37

Kungsune skrev:Andreas det står inte att han flyr från onela. Inte heller att onela är kung. Det är en förutfattad slutsats som bygger på vetskapen om Vänerns is.
Hur tolkar du rad 2380-81?
Sons of Ohthere
they had rebelled against the Helm of the Scylfings,
Vänerns is är inte inblandad enligt tidigare inlägg.
Senast redigerad av 1 AndreasOx, redigerad totalt 11 gånger.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 19:40

Kungsune skrev:Kuvar de geaterna? Det står ingenstans!! Däremot är kvädet väldigt tydligt med att visa släktförhållanden mellan geatas och sweons ffa huvudpersonen. Inte konstigt att man målar upp en tapper fiende.
Rad 2389-90
the throne he let Beowulf hold,
to rule the Geats; that was a good king.

Skriv svar