Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 3 september 2018, 23:34

Yngwe, kommer Glomma från en jättestor sjö?
Annars är det ju rätt.

Angående ceder så tror jag man förutom de många barren(fjordar och näs) ska se på ändarna då de bildar en klyka.

Daler
Waegmundingarna är en ätt bland svearna eftersom. De också kallas skilfing och sagan verkar koppla ättnamn till platser och funktioner. Många menar att även vanliga förnamn inte var slumpvis återgivna. Att det finns nycklar i dem. Ex wealtheoew bör ha med rikedom att göra och Ecgtheow (eggtjänare) var kanske en kungens thegn som tjänade med skickligt bruk av svärdseggen. Theow är förmodligen den ursprungliga skrivningen för det som sedan blev titeln thegn och kan förklara varför aristokratin bär denna efterled. Märkligt nog bara svenska ätter med theownamn i Beowulf.
Förmodligen användes Beowulf vid 7års ålder i en fredsuppgörelse mellan geatas och sweons där man bytte fostringar. Beowulf deltar aldrig i strider mot sweons och låter bli att hämnas sin kung. Han verkar med andra ord vårda sin ställning bland skilfingar noga.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 3 september 2018, 23:59

Japp Kungsune, stor del av vattnet kommer ju från Mjösa! Och med kontinentala mått är Mjösa en rejält stor sjö.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 4 september 2018, 07:22

På något sätt har den här diskussionen röjt alla tvivel om att det är Vänern och Göta älv för min del ;)

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 4 september 2018, 13:18

Kungsune skrev:På något sätt har den här diskussionen röjt alla tvivel om att det är Vänern och Göta älv för min del ;)
Det vore intressant om du hinner sammanfatta din teori med vederbörliga hänvisningar osv. Gärna med jämförelser med andra teorier som Bo Gräslunds. När jag får tid har jag tänkt försöka identifiera vad som är de verkliga problemen för olika teorier, dvs listor med för och emot.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 4 september 2018, 13:43

Kungsune skrev:Yngwe, kommer Glomma från en jättestor sjö?
Annars är det ju rätt.

Angående ceder så tror jag man förutom de många barren(fjordar och näs) ska se på ändarna då de bildar en klyka.

Daler
Waegmundingarna är en ätt bland svearna eftersom. De också kallas skilfing och sagan verkar koppla ättnamn till platser och funktioner. Många menar att även vanliga förnamn inte var slumpvis återgivna. Att det finns nycklar i dem. Ex wealtheoew bör ha med rikedom att göra och Ecgtheow (eggtjänare) var kanske en kungens thegn som tjänade med skickligt bruk av svärdseggen. Theow är förmodligen den ursprungliga skrivningen för det som sedan blev titeln thegn och kan förklara varför aristokratin bär denna efterled. Märkligt nog bara svenska ätter med theownamn i Beowulf.
Förmodligen användes Beowulf vid 7års ålder i en fredsuppgörelse mellan geatas och sweons där man bytte fostringar. Beowulf deltar aldrig i strider mot sweons och låter bli att hämnas sin kung. Han verkar med andra ord vårda sin ställning bland skilfingar noga.
Bo Gräslund tycks vara av exakt samma åsikt, sid 78-81 och 160-162. Wiglaf omtalas som Scilfing (rad 2602) samt 5 gånger som frände med Beowulf. Wiglafs far Wihstan kallas för Ales frände (rad 2615).
Beowulf hette kanske ursprungligen Ælfhere och fick namnet Beowulf när han blev fosterbarn hos geatas.
Beowulf deltar inte alls i krigen mot svearna förrän han stödjer Adils kamp mot Ale. Innan dess är han lydkung över geatas.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 4 september 2018, 18:11

Jag får boken nu i veckan. Mycket av det jag skrivit är sådant som diskuteras bland olika Beowulfkännare så det är naturligt om även Bo hittat samma trådar.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 5 september 2018, 16:43

Som en kuriositet kan nämnas att namnet Bondstorp (V Vaggeryd, 1299 Bothengsthorp) är bildat av namnet Bothægn, snubblande nära Beo-theow.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 5 september 2018, 17:20

Intressant med Bos koppling till vulkanutbrottet och påföljande klimatkatastrof år 536. Jag vet att det finns de som kopplar detta scenario till Anglerna, Saxarna och Jutarnas massflytt till England på 500-talet. Plundrings/erövringstågen var då en överlevnadsfråga. Det är kanske lite djärva spekulationer men kan ju ha ett finger med i spelet? Beowulfs nedtecknare var ju förmodligen just en produkt av denna flytt. Dvs det var dennes förfäder som gjorde flytten sisådär tvåhundra år tidigare.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 5 september 2018, 17:36

Klimatkatastrofen 536-550 måste haft enorm påverkan på samhället. Intressant är flera större händelser i svensk historia någorlunda tidsfästa till slutet av 500-talet. Mest relevanta för Beowulf är Gotlands "sammanbrott" (stenhus en övergavs) och Gamla Uppsalas framväxt.
Anglosaxernas "invasion" av England började redan ca 410 och det är mycket omdiskuterat hur många som verkligen flyttade till England. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Sax ... of_Britain

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 5 september 2018, 17:57

Mest relevant för Beowulf borde vara att man i exempelvis Västergötland grävde ner stora mängder guld. Dessutom kan en religionsförskjutning anas exempelvis i Finnestorp där offerritualerna i våtmarken upphör under Beowulfs tid.

Skriv svar