Hur menar du att det är ett problem?Problemet är det östra utloppet som idag mest liknar en å. Och det historiska Vendsyssel ligger enbart norr om den "smala" delen, https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vendsyssel. Aalborg verkar ha växt fram vid det lämpligaste "vadstället". Finns det någon karta med 500-talets förmodade strandlinjer?
Beowulfskvädets topografi
Re: Beowulfskvädets topografi
Då kan inte Vendsyssel beskrivas som en ö omgiven av hav.
? Hänger inte med. Om den är omfluten av vatten är det väl en ö?
spelar egentligen ingen roll för frågan dock. Det är ju inte precis den enda ön utanför Jylland. Var står det omgiven av hav förresten?
spelar egentligen ingen roll för frågan dock. Det är ju inte precis den enda ön utanför Jylland. Var står det omgiven av hav förresten?
Själva älvdalen och mynningsområdet. Men öster om (Risveden m.m.) var det mycket glesbefolkat långt fram i tiden. Och implicit innebär detta att svearnas tyngdpunkt låg i Västergötland...Kungsune skrev:Själva Alvhemshypotesen är kanske samtidigt ännu mer tveksam. Oavsett så kan ju Beowulf nedtecknare ha kallat det hypotetiska Alvhem för Sweoland. Jag ser ingen anledning till götarna inte nådde havet. Kulturgränsen i söder verkar gå kring Viskan i Halland och i Norr kring Stenungsund. Det behöver inte betyda något men det rimmar väl med det tidigmedeltida förhållandet. Göta älv med hisingen har varit tätbefolkatEnligt Bos beskrivningar krigar svear och geatas hej vilt över 'vida hav'. Jag får inte ihop detta med Jylland och 'svealand' och misstänker att det är därför som Bo avfärdar summariskt Jylland/jutar utan någon diskussion. Det är mycket tveksamt om Göta älv behärskades av västgötarna före tidig medeltid, 'Alvhem
Bo tycks enbart diskutera krigståget där Hygelac stupar. Vilka övriga krig nämns, på vilka rader?Sedan kan jag invända att Geatas och Friser krigar hej vilt och det går illa ihop med Gotland.
Om jag inte blandat bort mig - där ormen/elddraken ödelägger "ön därute". Men håller med - Vendsyssel är knappast det centrala.Kungsune skrev:? Hänger inte med. Om den är omfluten av vatten är det väl en ö?
Läs de rader du citerade angående eotenas. Då hittar du kriget mot friser blaBo tycks enbart diskutera krigståget där Hygelac stupar. Vilka övriga krig nämns, på vilka rader?
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 30 gånger.
Ön därute är en tolkning även om jag är på Bos linje där.
De flesta tolkar "on lande" dvs i landet. Jag kan inte hitta något om havsomfluten eller liknande.
De flesta tolkar "on lande" dvs i landet. Jag kan inte hitta något om havsomfluten eller liknande.
Ett problem kan vara att vise Wulfgar presenteras som Wendle léod. Normalt översätts det som vendisk hövding. Tänk om han var från Vendel?
Bo slaktar dessa omtolkningar av vad det står:Kungsune skrev:Ön därute är en tolkning även om jag är på Bos linje där.
fornengelska 'ealand' som motsvarar nuvarande 'island' och alltid har betytt "ö". Det efterföljande 'utan' tolkar han som "en bit ut" dvs i havet.
Nu hittade jag texten om Egil på s168:
Enligt Wessén 1927 är Ongentheow en ombildning av *AngilthewaR som har kortform *AgilaR dvs Egil
Enligt Wessén 1927 är Ongentheow en ombildning av *AngilthewaR som har kortform *AgilaR dvs Egil