Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 30 augusti 2018, 14:35

När det gäller eotans så känns det som diskussionen just gjorde n loop igen. Den nye läsaren bör nog läsa ikapp sig åtminstone från sidan 24 och framåt. Det är ju ganska väl redovisat varför eotans i Beowulf betyder jättar, monster, elakingar eller liknande. Det finns ju till och med som låneord i finskan!

Man kan ju säga att det skulle betyda olika saker på olika ställen i samma text. Det är ju närmast en svensk parad-gren att göra så. Men om någon översättning och tolkning ska ha någon som helst värde så får man väl utgå från att författaren hade ordning på termerna och att eotan därför har samma betydelse överallt.

Sen som Kungsune påpekar, finns det ju fler som kan kallas skitstövlar eller hemskingar, varför jutarna mycket väl kunnat kallas för eotan/skitstövlar.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 30 augusti 2018, 15:09

Tror att det är Bo som måste förtydliga sig... När han diskuterar jutar i övrigt, ex. att namnet är av samma ursprung som götar m.fl. (vilket jag tycker är en mycket plausibel teori), nämner han inte alls att dessa är eotan på en tidigare sida i boken. Så där verkar han ha gjort en miss.

Så att jag förstår er Jyllands-teori - som Bo Gräslund avfärdar som historiskt och geografiskt omöjlig:
* Jutar = geatas
* Geatas bor enbart på Vendsyssel?
* De åker över hav till svear (Göteborg??) och daner på Själland
Vendsyssel kan inte uppfattas som en ö omgiven av hav. Limfjorden är som smalast i östra delen dvs mellan Vendsyssel och Nordjylland. Aalborg, bebott sedan järnåldern, anses betyda 'borgen vid den smala strömmen'. Se https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vendsyssel och https://da.m.wikipedia.org/wiki/Aalborg

Finns Beowulfkvädet på nätet, dvs på fornengelska med "accepterad översättning" ?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 30 augusti 2018, 15:18

http://www.heorot.dk/beowulf-rede-text.html

Min version:

* Geatas= Jutar (Typ från Danevirke i söder till Skagen i norr)
* Weder-geatas = Vendsyssel Jutar
* Dani/Sköldung= Skåne och Själland samt Rügen
* Sweon= de övriga stammarna som bebor Skandinaviska halvön
* Vendel omgavs av hav än mer på järnåldern än vad det gör idag men sundet betraktades som en stor flod eller älv. Sundet anses ha gett namn åt ex Ålborg som då tidigare hetat Alvby. Finns ingen uppgift i Beowulf att geatas behöver åka över ett hav för att nå vedergeatas. Det är Bos personliga tolkning.
* Flera ggr i Beowulf omnämns ordet flod i samband med Geatas.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 30 augusti 2018, 15:25

Tack.
Jag tror att Bo sätter likhetstecken mellan geatas och weder-geatas.
Enligt danska Wikipedia är Aalborgs första belägg c1040 Alabu.
Och Danevirke började väl byggas på 730-talet?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 30 augusti 2018, 15:28

Om man ska sätta likhetstecken mellan vedergeatas eller inte låter jag vara osagt. Det kan vara så att de geatas som gjorde "viking" kallades Wedergeatas? Beowulfkvädet säger oavsett inget om att Geatland ska vara en ö. "Ön utanför" kommer ju i samband med att Beowulf hör talas om ofärd på ön utanför/i Geatas land (obs! min tolkning). Sedan beroende på översättning/tolkning. Är ön utanför också kungens säte eller forn/folk-borgens plats?

Nja, Danevirke troligare 500-talet
http://www.historie-online.dk/arkiv/dan ... -vi-troede

Jag ska leta i mina artiklar men jag minns bestämt att det finns danska språkartiklar om ett ursprung i Å-Älv förleden när det gäller Ålborg.

Tack själv för att du redovisar Bos ståndpunkter även om det är lite spoilervarning;-)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 30 augusti 2018, 15:53

Äldsta kända formen är Alabur eller Alabu, återfinns på mynt från 1040-tal. Källa WP

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 30 augusti 2018, 15:59

Ja, jag vill minnas att det gick att jämföra skrivningen analogt med namn på vattendrag mm och få fram betydelsen älv. Kan återkomma om jag hittar. Wikipedia verkar ju vara inne på å-betydelse vilket väl kan räcka dock.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 30 augusti 2018, 16:12

Ja då. Från samma källa
Byens navn kendes som Alabur og Alebu på mønter fra 1000-tallet. I Kong Valdemars Jordebog hedder den Aleburgh. Navnet menes at komme af áll, der er en smal strøm eller sejlrende.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 30 augusti 2018, 16:51

Kungsune skrev: Tack själv för att du redovisar Bos ståndpunkter även om det är lite spoilervarning;-)
Jag lämnar övrig redovisning och diskussion tills du har läst boken!
Tills dess några undringar om "Jyllands-teorin":
* Färderna över havet ex rad 2380, 2394, 2477 - är detta mellan Vendsyssel och "Göteborg" ?
* Hur förklara rad 2954 'saémannum' (rimligen avseende geatas) som jutar?
Och Bo identifierar fyra krig mellan svear och geatas: krig 1 och 3 på "Gotland", kring 2 (där Egil dör) och 4 (där Beowulf dödar Ale) i svearnas land. Därav min tidigare förvirring.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 30 augusti 2018, 17:03

Lite allmänt om Limfjorden saxat från olika källor,främst Wikipedia, och som bakgrund till Beowulfs geografi.

Lim betyder kalk, så innebörden är Kalk-fjorden.
Fjorden är idag öppen västerut via en kanal, den är ganska sentida och landskapet ändras ideligen pga sand-drift. Tidigare har öppningen västerut varit tilltäppthelt, från 1200-tal till 1800. Innan dess var den öppen, kanske på flera olika ställen. En möjlig öppning är norrut, resterna finns kvar o form av Vejlerna och Lund Fjord. Vid den tänkta öppningen ligger Bulbjerg, Jylland enda riktigt stora klippa.
Bulbjerg.jpg
Bulbjerg.jpg (765.52 KiB) Visad 3480 gånger
Bild från https://da.wikipedia.org/wiki/Bulbjerg

Som synes är det en kalkklippa, vilket ju kan vara orsaken till namnet Limfjorden. Man kan tänka sig att klippan varit riktmärke då man kommer över havet och vill in i fjorden. Bulberget i sig är väl ett spännande namn man kan fundera lite på.

Vidare finns i själva Limfjorden en mängd öar, och även Vendsyssel och Thy har alltså varit en ö , och med det nordliga utloppet även de separerade som två stora öar, vilket ger en naturlig bakgrund till den regionala indelningen. Hela Norra Jylland bestod då förmodligen av en mängd öar.

Skriv svar