Kungsune skrev:Jo, Egil heter ju troligen Ongentheow i Beowulfkvädet. När han dör sker ju det bakom en jordvall på högre terräng vid något som kallas Hrefnewudu (korpskogen alt korpträdet eller korpvirke). Sagan skildrar ju att Egil med hast jagar ikapp geaterna som nyss kidnappat hans hustru och hinner upp dem vid Hrefnesholt men tvingas söka skydd när nyanlända geatiska förstärkningar som kallas för "sjöfarare" dyker upp. Det verkar ju uppenbarligen utspela sig i Sweons land.
Bo Gräslund ifrågasätter flera hävdvunna översättningar, ex. av ēaland. På s130-132 diskuteras att 'hrefne wudu' och 'hrefnes holt' inte uttryckligen är platsnamn utan kan betyda 'mörka skogen' samt att 'hreosna beorh' och 'leoda fæsten' syftar på Torsburgen som 'folkets borg', där Egil tar skydd när Hygelac blir övermäktig. Han tycks förutsätta att alla strider sker i geatarnas land, vad jag läst hittills.
Han tolkar de 5 ställena med ēotan som jutar, utan diskussion
Det är ju fler ställen än 5 och det är ju ytterst märkligt hur han får det till jutar?
Bland annat Grendel är ju en "ēotan" enligt kvädet. De jämförs med olika vidunder och väsen.
Obegripligt!
Enligt s56 är ēotan = jutar på 902,1072,1088,1141,1145. Övriga fall kanske diskuteras senare i boken, läsning pågår.
* 'ēoland/ēaland' som betyder ö på fornengelska.
Vad har det med getas att göra? Beowulf talar visserligen om ön utanför landet. Dvs utanför geatas land. Skulle väl vara Fårö sett från Gotland då?
På sid 61-63 diskuteras stycket när ormen upptäcker att hans skatt är försvunnen ingående: "Elddraken hade med lågor i grund förstört folkets fäste på ön därute (ēalond utan)". Dvs att geatarnas land låg på en ö som man måste fara över vida hav för att komma till.
Vädurfrågan vågar jag mig inte på men det är väl inte mycket sämre än härledningen till vatten och vind/väder.
Han menar att folk får aldrig namn efter abstrakta begrepp som väder. Av samma anledning tror han att svear betyder svin.
Har han någon förklaring varför ex Ynglingatal förlägger geatashändelser till Jylland? Ex Vendelkråka.
Vad jag hittills läst att Ynglingatal är många hundra år senare.