Beowulfskvädets topografi
-
kylarvende
Re: Beowulfskvädets topografi
Daler!
Tack för alla bra språkhänvisningar.
Tack för alla bra språkhänvisningar.
Har skummat Bo Gräslunds bok. Mycket faktaspäckad och det mesta känner jag knappt till. Han anser att Beowulf kom från Gotland, att Hygelacs hall var Stavgard i Burs (Nordens största hall?, 67x11 meter), att Torsburgen (Nordeuropas största fornborg) var "folkets borg" där kung Egil sökte skydd m.m. Notera att definitivt Stavgard och antagligen även Torsburgen brändes på 500/600-talet. Att alla gotländska stenhus övergavs/brändes då kan vara resultat av omfattande strider mellan svear och gutar.
Vidare diskuteras knappt Jylland vad jag har hittat. Däremot anser Bo och Lennart Elmevik att götar, gutar, goter och jutar samtliga kommer från urgermanska *geutan 'gjuta', kanske ursprungligen som bronsgjutare. I fornfrisiskan uppträder 'gjuta' både som giāta och som jāta.
Nu kommer jag att läsa boken i detalj - det verkar den vara väl värd!
Vidare diskuteras knappt Jylland vad jag har hittat. Däremot anser Bo och Lennart Elmevik att götar, gutar, goter och jutar samtliga kommer från urgermanska *geutan 'gjuta', kanske ursprungligen som bronsgjutare. I fornfrisiskan uppträder 'gjuta' både som giāta och som jāta.
Nu kommer jag att läsa boken i detalj - det verkar den vara väl värd!
Tackar för info!
Ända större problemen med Guteteorin är väl kopplingen till Bede samt uppgifterna om hot från Friser, franker och saxare.
Ska beställa hem boken.
Ända större problemen med Guteteorin är väl kopplingen till Bede samt uppgifterna om hot från Friser, franker och saxare.
Ska beställa hem boken.
Om det är Egil som anfaller geaterna (gutarna enligt Gräslund) borde det väl vara gutarna som söker skydd i Torsburgen.AndreasOx skrev:Torsburgen (Nordeuropas största fornborg) var "folkets borg" där kung Ongentheow (Egil enligt många inklusive Gräslund) sökte skydd m.m.
Senast redigerad av 1 Daler, redigerad totalt 29 gånger.
På sid. 149 i Gräslunds bok ställer han frågan om inte Ongentheow/Egil kan vara begravd i Brunnshögen, Husby-Långhundra socken. Verkar vara en förbisedd gravhög. Om jag tolkar Gräslund rätt är 1980-talsundersökningen ännu inte publicerad.
Senast redigerad av 1 Daler, redigerad totalt 29 gånger.
För den som vill läsa in sig på namnet Götar-Gutar-Goter.
http://www.sprakochfolkminnen.se/downlo ... %20kor.pdf
Här finns många referenser. Tyvärr inget om Jyder..
Här finns ingen förhållning till jutar alls nä, och det får väl ses som ytterligare ett exempel på ankdamms-perspektiv där man ser på saken ur i en allt för liten kontext.Valdemar skrev:För den som vill läsa in sig på namnet Götar-Gutar-Goter.
Ankdammarnas ankdam är väl ändå detta forum?
Nja nu är väl själva forumformatet i sig ämnat just för att få in så många olika vinklar som möjligt, och tråden hänvisar ju till ett hav av källor. I praktiken är det i en aktiv tråd i längden omöjligt att begränsa sitt tyckande till ett medvetet urval av källor. Då blir man översköljd av våg efter våg. Om ankan trivs eller inte lär vara en fråga om smak.Valdemar skrev:Ankdammarnas ankdam är väl ändå detta forum?
Kan du utveckla dessa problem? Alternativt hänvisa till tidigare inlägg.Kungsune skrev:Tackar för info!
Ska beställa hem boken.