Västra Vång i Blekinge

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av Bäckahästen » 28 augusti 2017, 05:48

Det var en bra arkeologidag 2017. Det som fascinerade mig mest var sägnen om den sjunkna kyrkan i Vång. Kullen användes in under kristen tid men upphörde att användas ungefär när Hjortsberga kyrka byggs och blir Blekinges tingsplats. En arbetshypotes är därför att det kan ha funnits en stavkyrka i Vång under slutfasen. Allt är givetvis hypoteser då kunskapen om platsen än så länge är för dålig. :D

Det är också intressant att Blekinges ledande skikt hade mest kontakt med Eketorp på Öland och inte Uppåkra som annars är lätt att tro. Det får en att fundera. :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av anganatyr » 9 augusti 2018, 14:35

Inne i kultbyggnaden i Västra Vång i Blekinge fann arkeologerna sommaren 2017 brända ben från både människor och djur. De flesta var från människor. Tanken är inte långt borta att tänka på människooffer.

Under augusti månad i år ska Blekinge museum släppa nya resultat från denna grävning, då materialet nu har studerats. Lite hemlighetsfullt har man nu gått ut och sagt att:
Fynden kommer att ställas ut på Blekinge museum i Karlskrona i augusti, däribland resultat som ännu inte har avslöjats.
Jag lägger in samma inlägg här som jag gjorde i en annan tråd, då det även hör hemma i denna tråd.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av Bäckahästen » 24 augusti 2018, 06:03

Jag läste åter om guldfigurerna i Vång. År 2013 hittades 29 figurer och 2017 hittades ytterligare 12 stycken. Det blir 41 figurer sammanlagt. :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av anganatyr » 24 augusti 2018, 17:12

För ett par veckor sedan hittades ett väldigt speciellt gångjärn i Vång.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av anganatyr » 24 augusti 2018, 18:25

I morgondagens tidning kommer det att släppas att i det hittats ytterligare en guldgubbe samt spår av glastillverkning i Vång.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av Opager » 24 augusti 2018, 22:43

Om man hittat spår av glastillverkning här från råvarorna är det sensationellt om det är före 1100 e.Kr. Om tillverkat glas har smälts ner är det en annan femma men ganska ovanligt, gissar jag.

Opager

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av Bäckahästen » 26 augusti 2018, 14:02

Då är det uppe i 42 guldfiguriner nu. :D

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av kalle_anka » 26 augusti 2018, 15:16

Öster om begravningsplatsen finns detta. Där är det kalhygge/skog idag. undrar om dom varit i detta området och inventerat? Den markerande fornlämningen är "fossil åker" Verkar ju finnas hur mycket som helst i omgivningarna som borde tittas upp! Verkar vara bra många års grävningar innan man ens kan skapa sig en bild. Väldigt intressant! Med mitt otränade öga ser det även ut som det finns gravar i det aktuella området i bilden.
större bild (man får klicka på bilden i länken också): https://imgur.com/a/oMOQuDp

Västra vång.JPG
Västra vång.JPG (281.88 KiB) Visad 6016 gånger

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av kalle_anka » 26 augusti 2018, 15:47

Bäckahästen skrev:Det var en bra arkeologidag 2017. Det som fascinerade mig mest var sägnen om den sjunkna kyrkan i Vång. Kullen användes in under kristen tid men upphörde att användas ungefär när Hjortsberga kyrka byggs och blir Blekinges tingsplats. En arbetshypotes är därför att det kan ha funnits en stavkyrka i Vång under slutfasen. Allt är givetvis hypoteser då kunskapen om platsen än så länge är för dålig. :D

Det är också intressant att Blekinges ledande skikt hade mest kontakt med Eketorp på Öland och inte Uppåkra som annars är lätt att tro. Det får en att fundera. :D
Vilket sammanträffande. Jag har suttit och kikat runtomkring i området och åt vilket håll man än söker sig åt i fornsök så finns det inget stop på eventuella fornlämningar så tänkte lite skämtsamt för mig själv "är det Vineta det här eller". Så fanns det en sägen om en sjunken kyrka :lol: .

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västra Vång i Blekinge

Inlägg av Yngwe » 26 augusti 2018, 17:16

Varning för sjunkna kyrkor, det är en sägen som förekommer på en mängd platser runt om i landet och är förmodligen lokalavarianter på gemensamt tema.


Å andra sidan, Svarttorps gamla kyrka sänktes i sjön när man byggde en ny...

Skriv svar