Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Daler

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Daler » 20 augusti 2018, 19:40

Jag kan definitivt köpa geat=jute men att svearnas landskap nummer 1 skulle vara Västergötland som Kungsune vill påskina låter helt uppåt väggarna om man nu ska blanda in Ynglingatal/-saga. Men när det gäller geat tänker i alla fall inte jag helt utesluta andra förklaringar, jutar, götar, gutar eller goter, då dessa rent stavningsmässigt och förmodligen också etymologiskt påminner om varandra så mycket.

Daler

Inlägg av Daler » 20 augusti 2018, 19:43

Apropå "Hreosna-beorh" i Beowulf. Runsa borg är ju en fornborg i Eds socken, Sollentuna härad. Runsa gård nämns på 1300-talet enligt http://runeberg.org/hgsl/5/0502.html. Jag har inte läst igenom alla sidor i denna tråd. Kanske detta har nämnts flertalet gånger förut.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 augusti 2018, 19:48

Slaget vid Vänern nämns väl i Ynglingasagan och inte i Ynglingatal och Ynglingasagan lär väl diffa en hel del ifrån Beowulfkvädet.
Inte vad jag kan se. Beowulfkvädet konstaterar bara att Beowulf med sina krigare hjälper adils att bli kvitt Åle. Stämmer bra med både kalfsvisa och övriga sagor. Kommer Beowulf från Jylland och styr upp i Götaland lir det logiskt att striden sker på Vänern. Om istället Beowulf redan är i VG och reser till Adils undsättning i Uppland så förstår jag inte hur de lyckas hitta Åle på Vänerns is. Det blir helkonstigt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 augusti 2018, 19:53

Jag kan definitivt köpa geat=jute men att svearnas landskap nummer 1 skulle vara Västergötland som Kungsune vill påskina låter helt uppåt väggarna
vad menar du med nr 1?
Refererar du till Adam av Bremen "optimam regionem" ?
Jag har inte sagt att det är nummer 1. Jag har sagt att det ligger närmast såväl Jutar och Daner och stämmer med skildringar av resor och topografi.

Det är synd att du skriver uppåt väggarna utan att adressera vad som är fel.
vad är det som är så tokigt?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2018, 20:11

Daler skrev:Jag kan definitivt köpa geat=jute men att svearnas landskap nummer 1 skulle vara Västergötland som Kungsune vill påskina låter helt uppåt väggarna om man nu ska blanda in Ynglingatal/-saga. Men när det gäller geat tänker i alla fall inte jag helt utesluta andra förklaringar, jutar, götar, gutar eller goter, då dessa rent stavningsmässigt och förmodligen också etymologiskt påminner om varandra så mycket.
När det gäller geat får man nog som du säger se på varje tillfälle det används för sig då det inte går att avgöra språkligt.

Det viktiga är väl att utreda sakligt och så får man se vilka konsekvenser det ger. Att som vissa gjort underkänna argument bara eftersom man inte kan acceptera konsekvenserna håller ju inte riktigt om man vill vara seriös.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 20 augusti 2018, 20:54

En liten fråga till:
Daler, finns det något svenskt landskap som inte ligger öster om Norge? På tal om österfärder, östkungar mm som norska källor innehåller.

Daler

Inlägg av Daler » 20 augusti 2018, 22:43

Kungsune skrev:En liten fråga till:
Daler, finns det något svenskt landskap som inte ligger öster om Norge? På tal om österfärder, östkungar mm som norska källor innehåller.
Visst men det blir väldigt omständigt att i ett område där västliga götar bor ska också svearnas kung också kallad Uppsala-kung och öster-kung bo. Men om du vill tro på detta så är det upp till dig. Återigen en förkrossande majoritet av etablerade arkeologer och historiker med Sverige, Norden/Skandinavien som intresseområde skulle förmodligen inte alls hålla med. I mina ögon är det som att säga att norrmännen bodde på Jylland, jutarna på Gotland, goterna på Antarktis. Typ. (Om du har mycket tid kan du ju försöka bevisa att så aldrig har varit fallet.)
Senast redigerad av 1 Daler, redigerad totalt 20 gånger.

Daler

Inlägg av Daler » 20 augusti 2018, 22:51

Yngwe skrev:Det viktiga är väl att utreda sakligt och så får man se vilka konsekvenser det ger. Att som vissa gjort underkänna argument bara eftersom man inte kan acceptera konsekvenserna håller ju inte riktigt om man vill vara seriös.
Seriositet, precis för du menar väl inte gripa efter halmstrån, förvrida allt som går att förvrida, inte se håligheterna i egna utsagor. Men kom gärna tillbaka du och/eller Kungsune när ni har en samstämmig bild med information om sweo-kungarna i Beowulf med addition av data från Ynglingatal/-saga, Historia Norvegica, andra källor.
Enligt Beowulf var Onela (Ale?/Åle?) och Ohthere (Ottar) bröder av sweoner. I Ynglingasagan är de definitivt inte bröder. Ale dessutom norsk kung.
Good luck! Ser fram emot en redogörelse framförallt ifrån Kungsune.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2018, 23:09

Som sagt, det viktiga ju att vara saklig, och låta argumenten tala. Jag ser inga problem med konsekvenserna av det t.ex. jag och Kungsune har redovisat. Att det skulle kunna finnas svear i t.ex. Västergötland är ju inget konstigt alls.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 21 augusti 2018, 05:39

Daler skrev: Återigen en förkrossande majoritet av etablerade arkeologer och historiker med Sverige, Norden/Skandinavien som intresseområde skulle förmodligen inte alls hålla med.
Har du någon statistik på detta eller är det bara vad du tror för att det passar din argumentation. ;)

Skriv svar