Visingsö och borgen Näs

1066 - 1520
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Yngwe » 27 mars 2018, 12:02

Misstänker att det inte blev nåt pga isläget. Drivis hela södra änden av sjön som far hit och dit med vindarna.
Meddelade läget till Micko förra veckan och har inte hört nåt...

Micko
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2018, 17:56

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Micko » 3 april 2018, 22:42

Ja det var för kallt den planerade helgen!!! Nedrans vinter men nu ser den ut att ge sig i alla fall.
Nu är planen i stället 21-22 april. Snö och minusgrader slipper vi förhoppningsvis, nu håller vi tummarna för svaga vindar, helst från Ost om det måste blåsa.
Lovar hålla er informerade, kul ni inte glömt att vi skulle dit :-)

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av anganatyr » 20 april 2018, 16:40

Hoppas på täta uppdateringar från helgens bravader.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Yngwe » 20 april 2018, 16:44

Uppskjutet ytterligare en vecka, vilket nog var tur eftersom det blåser helt galet nu!

Micko
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2018, 17:56

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Micko » 21 april 2018, 12:15

Det är alltid samma visa och säkert likadant för er alla.
Först ska alla inblandades familjer ”godkänna” att man åker, därefter ska vädret vara OK, sedan kommer det enkla - prylar måste funka. Denna helgen kom min kompis inte loss från ”sin” helg med sina barn så vi gör nytt försök nästa helg då vi båda är barnfria och flickvänsfria. Hoppas vädret är bra då.
Såklart kommer jag dela med mig av bilder på bottenslam och stenar... eller, om vi har tur, bilder på vikingasvärd, kungakronor i guld och stenar med inhuggna berättelser :-). Nej men allvarligt så vore det fantastiskt om vi hittar stenar som är bearbetade av mänsklig hand och kanske lite stockar längre ut där det djupnar lite.
Så hjälp mig be till vädergudarna inför nästa helg tack!

Igår var vi ute och provkörde båt och sonar och de funkade bra.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Carl Thomas » 21 april 2018, 18:08

Jag förväntar mig minst 1 runsten med text som beskriver hela borgens historia, en planritning och en kungalängd, samt en ingående förklaring till borgens tillblvelse på Småländsk mark... ;)

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av kalle_anka » 22 april 2018, 21:38

Carl Thomas skrev:Jag förväntar mig minst 1 runsten med text som beskriver hela borgens historia, en planritning och en kungalängd, samt en ingående förklaring till borgens tillblvelse på Småländsk mark... ;)

Thomas
Samt lösningen om vad svearna är eller inte är!

Micko
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2018, 17:56

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Micko » 26 april 2018, 16:36

Hej på Er,
Ser ut att bli perfekt väder (= lite vind) i helgen så det blir absolut söka av om inget annat oväntat inträffar.

Hinner vi så drar vi även av N udden och Erstaviken.

Någon som har tips, råd, funderingar?

Läste lite om Kumlaby kyrka. Nuvarande verkar ha byggts ungefär när Näs byggdes och att där tidigare? funnits en i trä.
Tänker att man både till kyrka och till Näs kan ha använt sig av sten från Borga slott. Kanske....

Kommer göra första statusuppdatering sent på lö kväll för den som vill följa.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Valdemar » 27 april 2018, 13:42

Glöm inte ta några träprover för ev. c14. Stående stockar på botten som ingått i konstruktion och ev timmer som ligger uppe på botten löst. Glöm dendro initialt. Behövs inget tillstånd för att ta med några träflisor.

Micko
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2018, 17:56

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Micko » 27 april 2018, 23:33

Tror vi letar först och sedan i samråd med ansvarig arkeolog ta upp prover så att det finns någon mottagare och någon som betalar för att utföra mätningarna.
Men jag kan ju fråga henne i morgon hur vi ska göra.
Har ekolod, sidescan sonar, dykutrustning samt uv-kamera så finns där något så ska vi nog kunna hitta och dokumentera lite.

Skriv svar