Tuna/Tunhem. Stadsäga, Skara stad.
Tunhem Stadsäga, Skövde stad
Tunhem, Lerums socken, Vättle härad.
Tunhem, St. Peters Socken, Ale härad. I Gamla Lödöse
Det där är ju alldeles tokigt!Tuna är ett namn som återfinns på centrala gårdar i Uppland i rika järnåldermiljöer. Det finns möjligen någon enstaka Tun-ort i Västergötland som har motsvarande placering. jag tror Tun på Kålland är en sådan ort. Den är trots detta inte av samma dignitet som Skalunda norr om eller Levene/Sparlösa söder om.
apropå att jag skrev?Att påstå att Tuna är lika vanligt i Västergötland som Uppland är totalt BS som du vet.
Det har alltså varit ett väl etablerat begrepp men inte lika vanligt som i Östsverige.
Ja , det är ju SOFI jag hämtar uppgifterna ur, fast ur deras sökmotor...AndreasOx skrev:Ortnamnen för Västergötland är digitalt tillgängliga, se http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss ... m-pdf.html (södra Vadsbo och Vartofta finns enbart som analoga böcker).Yngwe skrev:Kungsune, Valdemar, och ni andra![]()
Östra Tunhem ligger ju lika nära Gudhem som Västra Tunhem ligger Hullsjö. Faktiskt närmare ändå.
Dessutom finns ju enligt SOFI
Tun ,egen socken, i Åsa härad, vars granby heter Karaby och därför utmärkt passar in Brinks modell.
Tun, egen socken? nu Kymbo socken Vartofta härad. En mystisk uppgift i SOFI som inte ger annat än ett uppslag för detektivarbete. Som jag läser SOFI är Tun och Kymbo samma sak, men...???
Tuna, Lekebergs socken, Vadsbo härad. Nu Marieholm. Här finns Karlaby ganska nära också, Brink är glad.
Det här är då bara den första sökningem, med platser om börjar på Tun, och där alla avdelningar är bortsorterade. Tunarp och liknande kan antas påvisa förekomsten av ett Tuna, men får bli en senare historia.
Min slutsats är att all dessa har ytterst centrala lägen i nära anslutning till häradets eller boets förmodade tyngdpunkt, eller i direkt anslutning till de tidiga städerna. Därför tycker jag Tuna är lika mycket centralplatsindikator i VG som i Mälardalen, om inte ännu mer.
Ivar Lundahl m.fl. anser att det enbart finns 2 -tuna-namn i Vg - Sätuna och Tuna (nuv. Marieholm). -tun-namnen (dvs. singularformen) diskuteras vare sig generellt eller ihop med -tuna vilket är märkligt. Finns det några tun-namn i Mälarlandskapen?
Kymbo socken skrevs under medeltiden Thiuma, Tymo m.m. - antar att SOFI:s uppgift är en felläsning.
Valdemar skrev:Det här är bara på skoj va?![]()