När det gäller Östra Tunhgem kan jag hålla med dig om att det blir svårt att hävda en central roll men i fallet Västra Tunhem tror jag att läget är exceptionellt.De ligger dock inte på de rikaste platserna
Det är iofs en tolkningsfråga än så länge. Västra Tunhem har ett av de största gravfälten i Västergötland och ligger på promenadavstånd från Vittene. Gårdskomplexet Västra Tunhem ligger som en naturlig terrassbildning utlöpande åt väster vid ett av Hunnebergs klev. Omgivet av bördig fullåker med ytterligt god överblick och läge vid Göta Älv. Under romersk järnålder-folkvandringstid utmärker sig denna bygd med brakteatrar och romerska importfynd. Granngården Hullsjö som har historia som bo och kungsgård ligger så nära att man får vara beredd på att de kan hänga ihop. Området är ett av de gulskattstätaste i Skandinavien.
Östra Tunhem ligger kloss an Gudhem och Friggeråker. Det rör sig om ypperlig matjord och rika lösfynd här precis som i de nämnda orterna. Det finns flera gravfält och minst en storhög trots intensivt uppodlande.
Även de båda Sätuna-orterna i Västergötland ligger "mitt i smeten". Det ena jämte Ranstena (Sveriges tyngsta fornlämning?) vid Vad och det andra vid Hornborgasjön på vägen mellan Gudhem och Varnhem.
Nog ligger de i de rikaste områdena men vad tun-namnet indikerar just i Västsverige blir ju svårt ändå.
Ett femte känt Tun utmärker sig med bronsåldersrösen.
Sedan får man tänka på att det finns ca 37 rena tun-namn i Västergötalnd men de handlar i många fall om gårdsnamn och lokaler som troligtvis är gamla bebyggelsenamn. Därtill finns en rad platsnamn på tun som ex Tunberget, Tunen mm. Det har alltså varit ett väl etablerat begrepp men inte lika vanligt som i Östsverige.