Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av anganatyr » 21 februari 2018, 21:03

Boken Tempel och kulthus i det forna Skandinavien skriven av Anders Kaliff och Julia Mattes går igenom de ca 40 kulthus som man funnit rester av i Skandinavien. Är det någon som läst den?

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Soländaren » 21 februari 2018, 23:01

Låter ju väldigt spännande, om man tänker om järnålderskulthus såsom i Uppåkra resp. i Sanda i Upplands Väsby... (det är inte många fler jag känner till, men det är nog mycket jag inte vet på det området...).

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Daler » 22 februari 2018, 10:52

Se också artikel i senaste Populär arkeologi 1/2018, sid. 18-23.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Opager » 23 februari 2018, 19:27

Läs den länkade recensionen som finns på en känd internetbokhandel, från Boktipset.

Boken kommer nog inte att bli en klassiker.

Opager

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Ättelägg » 26 februari 2018, 10:04

Lustigt med recensioner, bokus har två st, en densamma som i boktipset och en till, som ger blandat betyg,topp i stort men nedsatt för bokens syfte att klarlägga förekomsten av kulthus. Denna ger fyra stjärnor och nämnda låg poängsättaren en, så summa summarum tre stjärnor på bokus. Boktipset har en recension med bottennoteringen en stjärna men intressant nog samma ordanvändelse så sannolikt samma person. Smaken är som baken, själv fann jag boken nog så intressant, även problematiseringen kring kulthusens vara eller inte vara som fenomen. Det finns detaljer jag själv kan haka upp mig på i form av språk men i det stora en intressant bok med referenser.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Daler » 27 februari 2018, 11:49

I och med att vem som helst kan skriva en anonym recension faktiskt helt utan att ha läst, lånat eller ens köpt boken så brukar i alla fall inte jag bry mig om denna typ av recensioner.
Därmed inte sagt att boken är kanonbra eller smörja. Har inte läst den ännu men det låter väldigt intressant.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Ättelägg » 28 februari 2018, 07:10

Den är intressant då den belyser fenomenet "kulthus/tempel" utifrån flertalet mer säkerställda, inkl. Uppåkra, genom de olika historiska epokerna stenålder-bronsålder-järnålder. Konstruktioner samt detaljrikt gällande utgrävningar samt fynd. En viss trivsam försiktighet kryddad med utvikningar kring diverse spörsmål. En av de större behållningarna för mig personligen är att "sagorna" blir alltmer giltiga som informationskälla. Brukar inte heller lägga så stor vikt vid recensioner då även en "dålig" bok som berör ett ämne som intresserar mig är av intresse, men då bokens rykte sas svärtades här tyckte jag det var synd ifall intresserade skulle tveka utifrån detta, men som sagt är även detta en recension :) så man får ta det för vad det är.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Valdemar » 28 februari 2018, 18:38

Jag tror att detaljer i sagorna som inte är präglade av kyrklig eller nationalistisk propaganda är av extra intresse.

Om man som många idag tror "dammade av" Uppsala i tidig medeltid i samband med nationsbyggande (storytelling idag) så betyder inte det att sagorna om dess kungar var fel. Mycket tyder på att exempelvis sagorna om Illråde är baserat på händelser i tidig medeltid, Detta betyder inte att sagornas beskrivning om tempel och blot behöver vara fel.

Mäktiga kungar i Uppsala är inte fel men när de anses vara organiserade enligt medeltida modell 700 år före det att sagan skrevs ner skall man nog tveka.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av Opager » 19 december 2018, 19:10

Ett liknade kulthus som det i Uppåkra har hittats på Jylland:

https://tinyurl.com/ybrtbrh7

Opager

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Tempel och kulthus i det forna Skandinavien

Inlägg av anganatyr » 20 december 2018, 17:30

Intressant Opager. Tackar.

Skriv svar