Visingsö och borgen Näs

1066 - 1520
Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Daler » 19 januari 2018, 16:25

AndreasOx skrev:Dvs 6 i Götaland (Närke tillhörde Götaland då) och inget i Uppland. Tankeväckande trots det minimala Och att de oftast inte var knutna till en bygd utan reste konstant omkring mellan sina gods.
Kan bara instämma och som du säger det är verkligen glest mellan beläggen. Mycket handlar nog om kungens arv, köp/sälj, gåvor ofta med en koppling till kyrka, kloster, präst eller biskop.
Off-topic men intressant med brevet från 1219 SDHK-nr: 369 eller DS 181 och kung Johan Sverkerssons fäderne i "greppaspagvm" (Grävspånga nu Strömsbro i Bankekind?). Var detta Sverker den yngres släkts jord eller ett köp/en gåva?
Senast redigerad av 1 Daler, redigerad totalt 19 gånger.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av AndreasOx » 19 januari 2018, 16:26

För att återgå till Visingsö så hittade jag två brev till som tyder på att Visingsö hade en egen ställning.
SDHK 6351 (26/2 1352)
Østirgøtlande(2), Nærke, Widhbo, Grenna, Thiust(3), Kynd fyra thyni sædhe, the j Tihærædhe, Thweta, Visinxø, Ydhre

SDHK 6682 (4/1 1354)
de Widbo et Tuetum communio nec non et Visingxö

Intressant att Vista härad inte nämns i något av breven, däremot Gränna i 6351.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Yngwe » 29 januari 2018, 13:10

Yngwe skrev:jönköpings Länsmuseim har haft platsen iallafall i ögonvrån, men jag är rätt säker på att de fram till förra hösten inte sett kvadraten. Min kontakt fick se samma bild som ni helt utan kommentar och det tog nån minut innan han lokaliserat den. Jag har frågat honom öm han delat den med JLM.

AndreasOx ditt resonemang om huruvida Visingsö är separerat från land och härad är mycket intressant. Skulle du vilja redogöra så nogrannt det går?
Kan meddela att Länsmusset blev intresserade av bilderna. Det har tidigare dykts runt Borga Sten och inte hittat något alls, men man säger att man förmodligen inte dykt just vid "fyrkanten". Det erfarna dykteam som gjorde det är upptagna med andra projekt, men man ska försöka få ner lokala dykare för första granskning till våren.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av AndreasOx » 29 januari 2018, 15:24

Spännande!

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Bäckahästen » 1 februari 2018, 07:42

Håll oss uppdaterade. :D

Micko
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2018, 17:56

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Micko » 2 februari 2018, 21:28

Yngwe skrev:
Valdemar skrev:Inget fel med drönare. Men objektet är så tydligt att man borde kunna göra ett försök med datering. 1 dags dykning samt några C14 är vad som måste till för att kunna konstatera om det handlar om något av stort intresse.

Ett alternativ kan vara att fotografera med undervattenskamera. Ett nytt bra ekolod är ett billigt men bra alternativ till sonar att börja med.
Finns många alternativ, men det krävs som sagt utrustning som jag inte har. Och man ska vara medveten om att det inte handlar om en liten insjö med relativt stilla vatten. Om det är något kommer det finnas minimalt med spår, knappast några stockar som ligger spridda och väntar på dendro. Man måste få folk med riktiga resurser att intressera sig. Och då ska vi vara medvetna om att ansträngningarna runt den redan kända borgen varit i stort sett minimala...

Kan nån engagera proffs jobbar jag gärna med finansiering!

Jag har haft SideScan länge, var och letade runt borgen 2007 utan att se något spännande. Idag har jag dock en bättre sonar och skulle kunna ta mig dig i vår igen, letade inte riktigt så grunt som ni skriver om här.

Micko
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2018, 17:56

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Micko » 2 februari 2018, 21:31

Finns det någon dokumenterad historia lite längre från borgen, tex på västra kusten eller norrut?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Yngwe » 3 februari 2018, 01:25

Micko skrev:Finns det någon dokumenterad historia lite längre från borgen, tex på västra kusten eller norrut?
Klent tror jag om vi pratar medeltid. Enstaka omnämnande utan detaljer.

Hör av dig i vår så åker vi dit. Kallt där en dag som denna. :D

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Valdemar » 3 februari 2018, 16:30

Micko

Titta på de bilder som lagts ut tidigare. Det är något där. Kanske lika bra att dyka direkt.

Micko
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 februari 2018, 17:56

Re: Visingsö och borgen Näs

Inlägg av Micko » 4 februari 2018, 14:30

Har läst hela tråden nu - spännande!
Kommer åka dit såfort vintern släpper taget och vi tar ut båtarna, min kompis och jag.
Kommer lägga upp notis här, tyvärr gör ju vädret att man bara kan veta säkert några dagar innan. Men om någon är intresserad så får ni gärna hänga med i båten.
Vi kommer köra modern sidescan både vid Näs borg och på mörka kvadraten på NV udden och där även hoppa i och dyka. Håller inget hemligt utan skriver gärna här om vad vi ser. Mig veterligen är det tillåtet i sjöar, till skillnad från i havet, att göra fina mosaikbilder av sonarkörningen.
Vi hörs i mars/april :-)
Micko

Skriv svar