Västergötlands tidiga medeltid

1066 - 1520
Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Daler » 18 januari 2018, 22:40

Anders i Uppsala skrev:Någon gång under vikingatiden allierar sig götarna med svearna och de gemensamma kungarna blir så småningom stormän med götiskt ursprung.
Vad menar du med götiskt ursprung? Götiska förfäder, födelseort, residensort?

Den enda som i Västgötalagens kungalängd sägs vara född i Västergötland är Håkan Röde (mer specifikt född och död i Levene). Håkan Röde var väl därmed minst född västgöte.

Stenkil "älskade västgötarna" men detta är givetvis inte lika med att vara västgöte.

Sverker var son till "Kornubbe i Östergötland" enligt samma kungalängd. Så helt klart starka band till Östergötland. Men om fadern och modern och deras förfäder/förmödrar hade lika starka band till samma landskap det vet vi väl inte.

Om du hävdar att den Sverkerska ätten var (öst)götsk till sitt ursprung så har jag inga större problem med detta. Men annars är det nog vanskligt att hävda detta. Överlag vet vi väl inte mycket alls om järnålderns/tidigmedeltidens kungligheters ursprung.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Yngwe » 18 januari 2018, 22:50

Daler skrev:
dersa skrev:Vilka sagor eller andra källor skiljer på Svitjod och Svearike/ Sverige?? Problemet är väl att det saknas källor??
Rent etymologiskt så är det ju skillnad på orden även om de används synonymt emellanåt. Prefixet är ju det samma, men tjod=folk och rike=land, makt.
Det är egentligen en helt annan tråd, men jag har haft denna tanke i flera år Är ens prefixet lika. Ljudlikt ja, men samma? Jag tycker det finns anledning att tvivla. Tacitus nämner Svioner och Sitoner, Jordanes Suehans och Suitidi. Och som påpekat även Snorre verkar skilja på svea och svit...

Kanske läge för en egen tråd om mer finns att säga?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 18 januari 2018, 23:14

Daler skrev:
Anders i Uppsala skrev:Någon gång under vikingatiden allierar sig götarna med svearna och de gemensamma kungarna blir så småningom stormän med götiskt ursprung.
Vad menar du med götiskt ursprung? Götiska förfäder, födelseort, residensort?

Den enda som i Västgötalagens kungalängd sägs vara född i Västergötland är Håkan Röde (mer specifikt född och död i Levene). Håkan Röde var väl därmed minst född västgöte.

Stenkil "älskade västgötarna" men detta är givetvis inte lika med att vara västgöte.

Sverker var son till "Kornubbe i Östergötland" enligt samma kungalängd. Så helt klart starka band till Östergötland. Men om fadern och modern och deras förfäder/förmödrar hade lika starka band till samma landskap det vet vi väl inte.

Om du hävdar att den Sverkerska ätten var (öst)götsk till sitt ursprung så har jag inga större problem med detta. Men annars är det nog vanskligt att hävda detta. Överlag vet vi väl inte mycket alls om järnålderns/tidigmedeltidens kungligheters ursprung.
Uttryckte mig slarvigt. Jag menar att sveakungarna börjar ha starka kopplingar till götalandskapen i alla fall från och med sen vikingatid. Exakt var de olika kungarna föddes och vilka deras anfäder var flera generationer bakåt kommer vi aldrig få veta (utom ifall DNA-studier kan ge ytterligare ledtrådar i något fall). Dessutom verkar det högsta eliten ha varit internationell med anfäder från såväl andra skandinaviska länder som nordösteuropeiska länder kring Östersjön.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Carl Thomas » 18 januari 2018, 23:57

Svitjod betyder Sviafolket.

Sviariki betyder ett svenskt Rike - troligtvis ett Rike under 1 Kung - men kan eventuellt vara en union med en unionskung.

Sviaveldi betyder samma sak som Sviariki. Båda dessa namn användes enbart under en kort tid och de nämns även i några av sagorna, det är tidigt medeltida namn. Sviariki nämns även i Gutasagan 1220.

Isländska sagor skrevs under den tid Sviariki och Sviaveldi användes och därför finns dessa namn med i några av dessa sagor.

Jag tror att Sviariki var landet söder om Mälaren och Sviaveldi var landet norr om Mälaren under en kort period under tidig medeltid. De styrdes av var sitt landsting och sköttes administrativt av var sin vald Kung som var avlönade av Tinget. Namnen försvann helt vid riksenandet ca 1260.
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Kungsune » 19 januari 2018, 16:05

Snorre och källor som Rimbegla använder nog Sviaveldi för att beskriva hela sveakungens välde, dvs det större rummet. Sviariki är nog tämligen synonymt men kanske mer fast knutet till Skandinavien. Dvs Sviaveldi skulle hypotetiskt kunna innefatta underkastade städer på andra sidan Östersjön ex. SVitjod är ju som Thomas skrev svia eller svenskfolket. Svitjod används oftast om hela Sviariki men verkar ibland (kungasagor och den yngre delen av Sögubrot) inskränkas till Mälardalen. Varför just dessa två källor gör detta grepp finns ingen enkel förklaring till. Sögubrotts avsnitt om detta är tillägg i en av de yngsta kopiorna som saknas i de äldre varianterna men redan Snorre gör ju att man undrar. Om götar, värmlänningar och smålänningar är svear och har ett rike så borde det kallas svearike. Finns det samtidigt ytterligare en mäktig stam svenskar som inte ingår i sviariket så borde deras område heta svenskfolkets land; ex Svitjod. Dvs Svitjod= svenskfolk. Alltså som en pendang till svitjodar veldi alt riki= Svea rike.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av dersa » 19 januari 2018, 19:54

Jag återvänder till min tidigare fråga. Sverige heter ju Svitjod på Isländska, om Svitjod betydde detsamma i början av medeltiden vet jag inte, men det skulle vara intressant om någon kunde beskriva skillnaden mellan Svitjod, Sviariki och Sviaveldi. Kör man googletranslate så översätts texten till Sverige..

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Carl Thomas » 19 januari 2018, 22:45

Den bästa källan vi har på detta är Gutasagan,mer nämns tre samtida Kungar.
1. Sviakungen förhandlar med Gutarna och kommer fram till ett avtal
2. Sviarikis Kung och hans Jarl får 60 mark som de delar på sinsemellan från Gutarna - enligt avtalet.
3. Avtalet gäller även i Uppsalakungens hamnar.
4. Gutarna skulle lyda under Linköpings stift.

Genom detta vet vi att det fanns ett Sviariki och att Sviarikis Kung hade en Jarl - att Sviarikis Kung inte var Sviakungen - och inte någon av dem var Uppsalakungen eftersom denna omnämns lite senare i texten angående avtalet. Notera även tidsmässigt att Linköpings stift existerade.

Jag tolkar denna händelse i Gutasagan som att Gutarna anslöt sig till en Union, eventuellt till en handelsunion, som omfattade i princip hela det medeltida "Sverige" eftersom Uppsalakungens hamnar ingick i unionen.

Vi är alltså inne på kristen tid eftersom Linköpings stift fanns + en Jarl fanns + Sviariki fanns + tre olika kungar som nämns som Sviarikis Kung, Uppsalakungen samt Sviakungen.

Jag har uppfattningen att: Sviariki var landen söder om Mälaren. Sviaveldi var landet norr om Mälaren. Svitjod var namnet på den Union som fanns och som, vid denna tid, omfattade alla Land och alla Sviar, samt, att vid denna tid titulerades den Kung som styrde landet norr om Mälaren - Uppsalakungen.

Sagan beskriver inte ett speciellt årtal utan mer en epok eller skeende - och beskriver tiden runt år 1220, just den tid där Sviakungen, Sviariki och Sviaveldi nämns i andra källor och sagor, alltså en tid när Landskap hette Land, när Landkungar härskade och tiden just före att riket bildades ca 1260.

Notera i samband med detta: 1220 skrivs Äldre Vätgötalagen som är äldsta källan till benämningen Svear och äldsta källan till Uppsala Öd och äldsta källan till Svenskan man. Kungaborgen Nääs fanns på Visingsö - och Västra Götaland var ett Land bland andra Land som ingick i Unionen Svitjod. Alla Land i Unionen Svitjod enades ca 1260 om att bilda ett Rike och Riket fick sitt namn Sverige efter Unionen Svitjod - Sveafolket.

Thomas
Historia är färskvara.

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av sweon » 20 januari 2018, 11:02

Så kungen jobbade gratis. Tror inte det.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av AndreasOx » 20 januari 2018, 12:17

Gutesagan beskriver händelser långt före 1200-talet, se http://www.guteinfo.com/?id=2871 med 23 undersidor och många intressanta kommentarer av Bernt Enderborg.
Vissa delar av Gotland var kristna redan före Olav den heliges besök ca 1029, se 17
Handelsavtalet (se 14) med sveakungen slöts under hednisk tid, uppenbarligen långt före 1030. Jag gissar på 800-talet.
Linköpings stift, ledung mm. tillhör 1100-talet, se 20-22.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 20 januari 2018, 13:51

Ja, jag skulle också gissa 800-tal eller däromkring. Bilden av flera kungar som delar på makten i Sverige stämmer bra överens med Vita Anskariis beskrivning från 800-talet.

Skriv svar