Yngwe skrev:Men som sagt, vi har ingen nytta av att anta med x% sannolikhet att det är en man, eller en kvinna. det tillför absolut ingenting positivt utan ger bara spelrum för fördomar och riskerar att förstärka dom. Och det gör det svårare att se öppet på materialet eftersom man redan investerat prestige i saken.
För att inte tala om när man sen börjar skriva sagor om vad man hittat, mäktiga kungar och hövdingar....
Vi har väl stor nytta av sannolikheter. Var och varannan mer naturvetenskaplig studie innehåller ju sannolikheter.
Tillföra något positivt? Men verkligheten är ju inte bara positivt. Ska vi inte våga se det negativa?
Att titta öppet på en sak innebär att man inte låser sig fast vid idéer, framförallt modeidéer efter som vi är så påverkade av dem, utan vågar leta på och presentera de mest troliga förklaringarna, gamla eller moderna spelar mindre roll.
Men som sagt då blir det inte en världsnyhet alla gånger.
Tror vi är överens om den primära utgångspunkten. En grav ska först tolkas utifrån vad man hittar i den graven. Men sedan ska ju den jämföras med andra gravar och allt annat som var viktigt vid gravens tidpunkt.
Och som tidigare nämnt, det är män som av biologiska och kulturella skäl stått och står för våldsamheter och har väl gjort så rakt igenom hela mänsklighetens historia. Förstår inte hur man kan vifta bort detta och inte väga in det när man tolkar till exempelvis en vapengrav.
Tillbaka till Birka-graven.
Vissa möjliga förklaringar utan inbördes rangordning:
Kvinnan var en krigare.
Kvinnan gravsattes i en grav med dyrbara gåvor i detta fall råkade det vara vapen.
Kvinnan var en slavinna och offrades till en krigare som ej kom tillbaka.
Kvinnan finansierade ett krigståg.
Kvinnan var maka, dotter eller mor till krigare som inte kom tillbaka.
Jag kan inte utesluta någon möjlighet men baserat på hur vår historia och nutid ser ut samt hur det ser ut i djurvärlden så tror mest på de fyra sista. Om jag bara får välja ett alternativ så skulle jag välja det sista i första hand och kanske det näst sista i andra hand.