Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

12000 - 1800 f.Kr.
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av Mio Nielsen » 4 oktober 2017, 10:21

Jeg tror vi forstår hinanden, Kylarvende. Jeg vil imidlertid citere et par linjer fra den artikel jeg har ved hånden, og som jeg nævnte ovenfor.

Arkæologerne skriver:
"…Og det står nu klart, at stenkredsene blev bevidst fyldt med jord efter endt brug, hvilket må have været planlagt fra begyndelsen, altså en slags begravelse ved afslutningen af en helligdoms brugs-liv."

De skriver altså, at man fra placeringen af den første sten havde til hensigt at skjule det hele, når man var færdig med at bruge det.

Hvor får arkæologerne den ide fra? Jeg kan godt forstå at man kan se på fyldet, at det er blevet anbragt med vilje og efter en plan, men hvordan kan de vide, at den plan var lige så gammel som anlæggets grundlæggelse?

Artiklen giver ingen svar på dette spørgsmål. Men jeg vil vende tilbage med et forsøg på et svar.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av Mio Nielsen » 4 oktober 2017, 12:49

Det er naturligvis muligt, at arkæologerne (Klaus Schmidt og 3 andre fra holdet) har argumenteret for deres påstand andetsteds. Jeg har ikke læst den fulde rapport om udgravningen. Men jeg tror det ikke. Deres påstand om at opfyldningen var forudset fra begyndelsen er snarere af intuitiv art. Og min egen intuition siger mig, at deres er af den sympatetiske art: Man tror sig i stand til at gætte en anden persons tankegang, hvis man kan identificere sig med vedkommende. Det er naturligvis en del af arkæologiens metode og dagligdag, men her synes de at have overskredet grænsen til det deduktivt forsvarlige.
Men dette er bestemt ikke ment som en kritik eller en bebrejdelse.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av Mio Nielsen » 7 oktober 2017, 12:34

Jeg forestiller mig at arkæologerne på Göbekli Tepe-lokaliteten har overskredet den videnskabeligt-nøgterne grænse og er begyndt at se på fundet under en helt anden synsvinkel, nemlig den man anlægger, når man står overfor et kunstværk, som man forstår som sådan. Tidsforskellen er overvundet.
Denne grænse er unægteligt umulig at definere videnskabeligt. Og den overskrides sikkert ret sjældent i forbindelse med arkæologiske fund. Kunstnere har defineret den som forskellen mellem respekt og kærlighed.
Så det er et personligt anliggende, men det må bestemt være relevant at skrive om det.

Netop i dag er Karlfredrik inde på noget diametralt modsat i en anden tråd. Med et digt siger han, at man ikke bliver udødelig ved at rejse sig et monument i granit. Smukt sagt af Shelley!

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av kylarvende » 9 oktober 2017, 16:48

Mio, du skriver flitigt och intressant!

Jag känner att jag bör bidra lite också. Tabu är tydligen av intresse ang Göbkli Tepe om man skall förstå Dr Rita Louise rätt. Man bör kanske därför kolla lite på Tabu.

Nerissa Russells paper om Tabu gäller inte i först hand Göbekli Tepe, men väl Turkiet:

https://www.google.se/search?biw=1920&b ... GxhC-F4rvw


Bland hennes referenser finns:

Schmidt, Klaus, 1999, Frühe Tier- und Menschenbilder vom Göbekli Tepe. Istanbuler Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts 49:5-21.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av Mio Nielsen » 11 oktober 2017, 14:50

Jeg så en dokumentarfilm om Göbekli Tepe på fjernsynet i går. (Fransk TV5, primetime!)
Og hæftede mig ved, at byggeholdet blev fremstillet som en autonom gruppe uden tyrannisk leder og med kønne ansigter og endda en æstetisk soigneret påklædning. Mange mænd var glatbarberede, andre havde pæne frisurer. Kvinderne var kønne og maden rigelig. En vellykket festlig komsammen!
Det var naturligvis fiktion, men når vi skal vælge side i det sociale livs tumulter, så er det jo hyppigt baseret på fiktion. Selv sin ægtefælle køber man som katten i sækken!
Arkæologerne ved fundet er bidt af den samme fiktion: Socialt set skulle Göbekli Tepe være pyramidernes antipode: Frivilligt, festligt, rigt, ræsonnabelt og smukt.

Hvad angår min mening, så er jeg enig. Og jeg gør mig klart, at jeg længe har haft behov for sådan et idealsamfund.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av Mio Nielsen » 17 oktober 2017, 13:00

Min enighed med Göbekli-byggerne er følelsesbetonet. En slags social samhørighed. Hvad angår megalit-kulturens tanker, så kender man dem egentlig ret godt - og de er selvfølgelig langt fra vores forestillinger.
De tænkte - siger forskerne - at den afdøde forfaders sjæl flakkede rundt og at de kunne incitere den til at tage bolig i en sten og derved erhverve stenens livslængde, hvilket i deres øjne var evig.
På megalit-kulturens tid var der imidlertid to diametralt forskellige holdninger til de afdøde. I nogle kulturer opfattede man dem som fjendtlige ånder og religionen bestod i teknikker til at holde afstand til de døde. Sådanne kulturer rejste ikke menneskelignende megalitter ( her i Aveyron kendt som statue-menhirs)
Men i de kulturer hvor man tænkte, at de afdøde kunne hjælpe de levende - der rejste man sten for at de kunne tage bolig i dem. Så vidste man, hvor de var.
Disse konklusioner har jeg hovedsageligt fra Mircea Eliade, og hans skrifter stammer naturligvis fra min ungdom. Men jeg tror på de teorier han fremlægger angående megalit-kulturen.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av Mio Nielsen » 17 oktober 2017, 18:29

Megalit-kulturen har eksisteret i over titusind år og da religiøse tanker har en iboende tendens til udvikling, forgrening og fornægtelse, er der plads til masser af skismer, revolutioner og tilbageskridt. Den gren vi nu kender fra Göbekli Tepe skabte imponerende og evigtvarende stenfigurer til forfædrenes ånder, men man var også indstillet på at holde dem på afstand på længere sigt ved at begrave disse monumenter efter deres indvielse og brug.
Sådanne religiøse tanker har sikkert haft et mere rationelt islæt hos præsterne, hvoraf nogle har været klar over deres komplette uvidenhed angående døden. Men denne intellektuelle elite vidste, at de levende havde brug for forhåbninger, målsætning og heroisk arbejde. Religion lever i en svingning mellem tvivl og tro.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av kylarvende » 18 augusti 2018, 20:25

Mio Nielsen et al!

Teori om varför Göbekli Tepe begravdes, skyddades mot angrepp från ovan el dyl:

https://www.youtube.com/watch?v=8iooYg0LVsU

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av kylarvende » 14 januari 2022, 19:26

Efter cirka 7min beskrivs Göbekli Tepe: https://www.youtube.com/watch?v=HiamWzxqH9g

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Göbekli Tepe - hvorfor blev det begravet?

Inlägg av kylarvende » 16 januari 2022, 14:10

En längre beskrivning av Göbekli Tepe, efter ca 34 min i videon:

https://designcoalescence.com/newnetfli ... ilization/

Skriv svar