Norsa båtgravfält

500 f.Kr. - 1066
anganatyr

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av anganatyr » 16 maj 2015, 16:46

anganatyr skrev:Hitta detta:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4037,d.bGg
Här står bla:
Det andra besöksmålet är det helt okända båtgravfältet vid Rasgärde/Ållesta strax nordöst om Köping.
Det var tydligen inte ett båtgravfält, utan en båtgrav. Så här står det:
Ållesta/Rasgärde

Detta lilla gravfält innehåller en av Sveriges mest okända båtgravar. Gravfältet är sent upptäckt, men ligger i ett mycket fornlämningsrikt område på gränsen mellan flera byar och på den gamla gränsen mellan Köpings stad och Munktorps sn. Gravfältet är inte undersökt, men där finns en båtgrav, två kammargravar, en hög och två stensättningar. I gravfältets närområde har en eller ett par medeltida byar försvunnit, bl a byn Jacklösa (omnämnd på en karta från 1773). Gravfältet låg under tidigt 1900-tal på torpet Siggetorps ägor. Det mest intressanta ortnamnet i närheten är byn Rasgärde. Den omnämns tidigast som Radaskiel. Många byar som nu har en avslutning på –gärde har ursprungligen haft avslutningen skialf. Detta är troligen fallet också med Rasgärde. Skialf är släkt med engelskans shelf och kan tolkas som att ha betytt hylla. I den fornnordiska litteraturen används ordet i betydelsen högsäte. Det är högst troligt att det betyder det här. Inlednings Ras- kan utifrån den äldsta skrivningen tolkas som Råds-. Byn skulle alltså heta Rådshögsätet (eller Rådhuset i modernare tappning). Det troliga är alltså att en lokal storman har funnits i byn. Eftersom gravfältet är så nära byn, kan det ursprungligen ha legat på dess mark.
Det finns en skiss över gravfältet i länken.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 16 maj 2015, 16:52

AndreasE skrev:Anganatyr, var någonstans argumenteras det för att båtgravar utanför Mälardalen inte skulle vara elitgravar? Det är ingenting jag känner igen alls. Några källor?
Det är min tolkning eftersom de ofta utelämnas när det är tal om båtgravar.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 16 maj 2015, 17:00

Hittade den här:
https://books.google.se/books/about/Und ... CAAJ&hl=sv
Någon som har läst den?

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 16 maj 2015, 17:02

Anganatyr, intressant uppgift om Ållesta, tackar.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 16 maj 2015, 17:09

Ättelägg skrev:Anganatyr, intressant uppgift om Ållesta, tackar.
Roligt att jag kunde vara till någon hjälp Ättelägg.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 16 maj 2015, 17:10

Här är en illustration på en norsk kvinnobåtgrav som kanske kan ge en bild av hur en kvinnobåtgrav en gång såg ut.
http://www.sffarkiv.no/webdb/fileStream ... .78694.jpg

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 16 maj 2015, 17:12

Kvinnobåtgraven i Norsa är förmodligen från 700-talet och båten var ca 7 m lång enligt de uppgifter jag hittar.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 16 maj 2015, 17:22

I den senare utgrävda uppgivna båtgraven var det en man med exklusiva föremål där ett är unikt och till Anglosaxiskt knuten stigläderbeslag. Jag skriver uppgivna för denna grav verkar vara okänd mer eller mindre men å andra sidan finns det uppgifter angående en ryttargrav/kammargrav. http://www.vastmanlandslansmuseum.se/fi ... orntid.pdf

Angående utgrävning av Norsa så ser jag att det lät lite väl konkret, det är en önskan och behövligt. Det borde kunna vara ett lyft för Köping-kommun där fynden mkt väl skulle kunna vara underlag till ett nytt museum, föslagsvis vid Ströbohög med direkt kontakt med E18. Ett sätt att sätta Köping på kartan till ett relativt billigt pris, dessutom finns det en hel del större industrier som möjligen skulle kunna vara presumtiva sponsorer.

Drömma, ja jag vet då ett idrott anknutet projekt skulle vara mkt intressant är vår historia sorgligt eftersatt även om vindarna delvis ändrar sig med ökat intresse för vår forntid. Så vem vet..

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 16 maj 2015, 17:29

Ättelägg skrev:I den senare utgrävda uppgivna båtgraven var det en man med exklusiva föremål där ett är unikt och till Anglosaxiskt knuten stigläderbeslag. Jag skriver uppgivna för denna grav verkar vara okänd mer eller mindre men å andra sidan finns det uppgifter angående en ryttargrav/kammargrav. http://www.vastmanlandslansmuseum.se/fi ... orntid.pdf

Angående utgrävning av Norsa så ser jag att det lät lite väl konkret, det är en önskan och behövligt. Det borde kunna vara ett lyft för Köping-kommun där fynden mkt väl skulle kunna vara underlag till ett nytt museum, föslagsvis vid Ströbohög med direkt kontakt med E18. Ett sätt att sätta Köping på kartan till ett relativt billigt pris, dessutom finns det en hel del större industrier som möjligen skulle kunna vara presumtiva sponsorer.

Drömma, ja jag vet då ett idrott anknutet projekt skulle vara mkt intressant är vår historia sorgligt eftersatt även om vindarna delvis ändrar sig med ökat intresse för vår forntid. Så vem vet..
Jag har heller aldrig hört om denna manliga båtgrav i Norsa förutom i den länk du hänvisar till.

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 16 maj 2015, 19:48

anganatyr skrev:Det är min tolkning eftersom de ofta utelämnas när det är tal om båtgravar.
Ok, så det är alltså en känsla du har?

Att enskilda båtgravar inte drar till sig samma intresse som båtgravfält förefaller inte så underligt. Enstaka båtgravar finns lite här och där men är generellt sett betydligt mindre omtalade än tex Valsgärde och Vendel. Det säger väl dock ingenting om dessa gravar i sig?

Skriv svar