Ny bok av Karin Bojs på gång

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Ny bok av Karin Bojs på gång

Inlägg av Jerrark » 4 maj 2016, 15:18

Karin Bojs är redan igång med ett nytt bokprojekt om DNA-forskning och förhistoria. Förra året kom hon ju med det imponerande verket Min europeiska familj - de senaste 54 000 åren . Den handlar bl a om hur man med DNA-teknik kartlägger människans släktskap, vandringar och göranden i Europa. Inför den boken pluggade hon igenom en mängd avhandlingar och artiklar, reste i tio länder samt intervjuade ett sjuttiotal forskare för att kunna skriva sin bok, som också är en sorts personlig släktforskningsresa. Boken har nyligen belönats med Augustpriset.

Snart kommer en fortsättning med inriktning på Sverige. Den torde också kunna bli väldigt intressant.

Svenskarna och deras fäder - de senaste 11 000 åren
http://www.albertbonniersforlag.se/Bock ... -000-aren/

Hon skriver boken tillsammans med Peter Sjölund, expert på DNA-släktforskning
Karin Bojs är författare och vetenskapsjournalist. Hon är hedersdoktor vid Stockholms universitet och var i många år chef för Dagens Nyheters vetenskapsredaktion. Hennes bok Min europeiska familj - de senaste 54 000 åren belönades med Augustpriset 2015. Peter Sjölund är Sveriges främste expert på DNA-släktforskning. Hans bok Släktforska med DNA kom ut 2015 och blev snabbt den mest sålda instruktionsboken för svenska släktforskare.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Ny bok av Karin Bojs på gång

Inlägg av Jerrark » 22 juni 2016, 21:07

Är det någon mer som läst hennes Min europeiska familj - de senaste 54 000 åren? Vad tyckte ni om den?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Ny bok av Karin Bojs på gång

Inlägg av Opager » 27 april 2017, 16:55

Jag har läst båda böckerna där "Svenskarna och deras fäder de senaste 11000 åren" är den senaste, som kom förra året.

Båda böckerna är i högsta grad intressanta och ger svar på vilka folkomflyttningar som skett i Sverige och Europa från den senaste istidens slut(i den senaste boken). Den tidigare boken går 54000 år tillbaka.

Frågor som hur jordbruket infördes och var våra förfäder i våra nuvarande europeiska länder kom ifrån, får sina svar via DNA-analyser.

Detta är nog de två viktigaste böckerna som har skrivits om vår historia på många år. Alla som är historiskt och arkeologiskt intresserade bör läsa båda böckerna.

Opager

Skriv svar