Vägar under yngre järnålder
Re: Vägar under yngre järnålder
Bäckahästen: Folk i Skånes slättbyggder har åkt från byarna till ting och marknader. De kan också hoppat upp på en vagn av nyfikenhet.
Jag har svårt att se att de stora färderna till England i slutet av Vikingatiden inte har haft kommunikation mellan byarna i Skåne och övriga Danmark, som en förutsättning, innan dessa projekt har blivit realitet.
Opager
Jag har svårt att se att de stora färderna till England i slutet av Vikingatiden inte har haft kommunikation mellan byarna i Skåne och övriga Danmark, som en förutsättning, innan dessa projekt har blivit realitet.
Opager
-
- Inlägg: 1787
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Vägar under yngre järnålder
Men till tinget går det att gå eller rida, även om de skulle till England. För detta behövs inga vagnar. Virke har under historisk tid hämtats vintertid i skogen med tex häst/oxe och släde. Då behövs inga vägar. Anledningen till detta är bla att det var lättast att få virket från skogen till gården då. Det är ett väldigt stort projekt att bygga och underhålla vägar.
Re: Vägar under yngre järnålder
Finns en teori om "transisthmiska rutter och överregional kommunikation" som används i en artikel i Tidsskriften Ale, skriven av Björn Magnusson Staaf.
Det handlar om att landtransporter i vissa fall kan ha fördelar mot vattenvägar beroende på risker och besparad tid. Ett exempel är Hedeby och Södra Jylland där en transport på väg mellan Östersjön och Nordsjön kan ha varit säkrare.
För Skånes del nämns en tänkt väg mellan Kämpinge och Foteviken, för att undvika riskerna med vattenvägen runt Falsterbonäset. Även en transportväg från Trelleborg till Uppåkra kan vara motiverad eftersom det inte har funnits farbara åar till Lund eller Uppåkra.
Runt Malmö har det under de senaste åren undersökts hus och gravfält som förhåller sig till ett möjligt vägsystem. I Lockarp har man hittat mängder av Järnåldersbyggnader och man gräver just nu i ett 4 Ha stort område med nya fynd. Lockarp ligger dessutom ganska nära Fosie som också har haft bebyggelse under både Järn- och Bronsålder.
Opager
Det handlar om att landtransporter i vissa fall kan ha fördelar mot vattenvägar beroende på risker och besparad tid. Ett exempel är Hedeby och Södra Jylland där en transport på väg mellan Östersjön och Nordsjön kan ha varit säkrare.
För Skånes del nämns en tänkt väg mellan Kämpinge och Foteviken, för att undvika riskerna med vattenvägen runt Falsterbonäset. Även en transportväg från Trelleborg till Uppåkra kan vara motiverad eftersom det inte har funnits farbara åar till Lund eller Uppåkra.
Runt Malmö har det under de senaste åren undersökts hus och gravfält som förhåller sig till ett möjligt vägsystem. I Lockarp har man hittat mängder av Järnåldersbyggnader och man gräver just nu i ett 4 Ha stort område med nya fynd. Lockarp ligger dessutom ganska nära Fosie som också har haft bebyggelse under både Järn- och Bronsålder.
Opager
Re: Vägar under yngre järnålder
På de boplatser som man grävt ut i sydvästra Skåne, från järnåldern, är det ovanligt att man hittar spår av framställning av själva råvaran till järn. Detta gäller stegen som krävs från malmen tills att det finns smidbart järn.
Källa: ¨Bengt Söderberg som berättade detta under en visning i Vikhem vid Staffanstorp för två veckor sedan. I södra Skåne är det 1-2 boplatser som visar spår på tillverkning av råvaran. Smide är en annan sak.
Men vägar kan vara äldre.
Flinta är en annan råvara där det finns ett begränsat antal platser där det fanns volymer med gruvdrift. Viktigast är Södra Sallerup utanför Malmö och borta vid Kristianstad.
Södra Sallerup har ingen vattenväg direkt i närheten men Segeå finns några kilometer bort. Det finns fler platser som kan ha haft större tillgång till flinta men inte i samma utsträckning som vid Södra Sallerup.
Opager
Källa: ¨Bengt Söderberg som berättade detta under en visning i Vikhem vid Staffanstorp för två veckor sedan. I södra Skåne är det 1-2 boplatser som visar spår på tillverkning av råvaran. Smide är en annan sak.
Men vägar kan vara äldre.
Flinta är en annan råvara där det finns ett begränsat antal platser där det fanns volymer med gruvdrift. Viktigast är Södra Sallerup utanför Malmö och borta vid Kristianstad.
Södra Sallerup har ingen vattenväg direkt i närheten men Segeå finns några kilometer bort. Det finns fler platser som kan ha haft större tillgång till flinta men inte i samma utsträckning som vid Södra Sallerup.
Opager
Re: Vägar under yngre järnålder
Sydsvenskan hade en artikel i helgen med de skånska vägarnas historia sedan bronsåldern. Kan finnas en betalvägg.
http://tinyurl.com/mjod8px
Bronsåldersvägen mellan Uppåkra och Trelleborg är utlagd på en modern karta. Notera även att lägga ut knacksten på en väg verkar ha förekommit in i modern tid.
Opager
http://tinyurl.com/mjod8px
Bronsåldersvägen mellan Uppåkra och Trelleborg är utlagd på en modern karta. Notera även att lägga ut knacksten på en väg verkar ha förekommit in i modern tid.
Opager
Re: Vägar under yngre järnålder
Några hjulspår hittade i en port till en vikingatida ringborg vid Köge/Borgring
http://tinyurl.com/y8zwydda
Opager
http://tinyurl.com/y8zwydda
Opager
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10
Re: Vägar under yngre järnålder
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/fy ... 86182.aspx
"– Vi hittade den gamla landsvägen som gått mellan Norrköping och Linköping. Det är en jätteanläggning och den ser ut som den är påbyggd i flera omgångar. Den senaste generationen av vägen är tre-fyra meter bred. Vi tror att den är använd åtminstone mellan bronsåldern och medeltiden, kanske ännu längre tillbaka än så. Vi skojade om att den såg ut som en romersk härväg, säger han."
"– Vi hittade den gamla landsvägen som gått mellan Norrköping och Linköping. Det är en jätteanläggning och den ser ut som den är påbyggd i flera omgångar. Den senaste generationen av vägen är tre-fyra meter bred. Vi tror att den är använd åtminstone mellan bronsåldern och medeltiden, kanske ännu längre tillbaka än så. Vi skojade om att den såg ut som en romersk härväg, säger han."
Re: Vägar under yngre järnålder
Det är bara två av de skånska åarna som var farbara. Rönneå och Kävlingeån/Löddeå. Övriga åar hade för magra vattenflöden. Segeå har varit farbar någon kilometer från kusten bort tll Nordanå /Sunnanå.
Opager
Opager
-
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Vägar under yngre järnålder
Hur definieras farbar?