Birkarlarnas vad?

1520 - Nu
History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 19:22

Ok, du tycker Wikipedia är lämpligt som källa och du skriver där själv. Jag tycker det inte.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Yngwe » 10 maj 2015, 19:44

Visst är Wikipedia lämplig som källa, under förutsättning att artikeln i fråga lever upp till standard.
I det här fallet gör den det klart och tydligt. Innehållet kan ifrågasättas, det är inget tvivel om det, men lösa påståenden utan ens ett motiverande resonemang väger givetvis lätt som motvikt. Ska man reda ut vad Birkarlar var får man föra ett resonemang fyltl med något slags innehåll. Jag är mycket väl beredd att anta att Bir betyder handel, om någon kan visa något som styrker det!

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 21:12

Detta är en allmänt vedertagen sanning bland kunniga.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Yngwe » 10 maj 2015, 21:50

History freak skrev:Detta är en allmänt vedertagen sanning bland kunniga.
Då är det ju väldigt enkelt för dig att redovisa en källa. Själv så stöter jag ideligen på uppfattningen att etymologin är omstridd. Wikipedia är ett exempel, här är ett annat http://www.oocities.org/stenrose_och_teg/Birka.html.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 22:49

Yngwe: Jag tänker inte slösa bort en massa tid på en utredningsfråga när det gäller en självklarhet. Även din vän CT håller med mig. Nu lägger vi ned denna helt onödiga tvist ! Varför inte fokusera på tråden som du själv varit med om att skriva in i forumets lag ? Gäller inte er egen lag dig ?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Carl Thomas » 10 maj 2015, 22:57

Stopp och belägg....HF, vad är det jag håller med om?

Thomas
Historia är färskvara.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 23:06

Om birkarlar skrev du följande:

Den bild jag har av Birkarlar är att de var handelsmän fram till Gustav Vasa - som sedan gjorde dem, eller vissa av dem, även till fogdar och stationerade dem vid älvmynningarna.

Ernst Manker skriver om Birkarlarna i sitt verk Acta Laponica,mennjag minns inte i vilken del.


Det var detta tvisten handlade om.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Carl Thomas » 10 maj 2015, 23:26

Ja, det är den uppfattningen jag har när jag beskrev ett skeende.

Jag använde benämningen "Birkarlar" vilket är det namn de har idag. Benämningen är omstridd eftersom man inte vet hur eller varifrån namnet uppstod.

Det finns många teorier om detta. En av teorierna är att de kom från Birkala socken i nuvarande Finland, en annan är att namnet skall läsas Birk-arlar, en tredje att det skall skrivas Birk-karlar, en fjärde är att namnet kommer från näver som dessa använde att skriva på- eller en stav av björk med samma användning, mm.

WP länk: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Birkarlar

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Yngwe » 17 maj 2016, 23:19

Skulle vilja ruska liv i denna tråd lite

Förslöjer lokalisera Capitinei Bircarorum någorlunda bra på en modern karta. nån som är sugen på detektiv-arbete?

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Wurner » 18 maj 2016, 14:02

Yngwe skrev:Skulle vilja ruska liv i denna tråd lite

Förslöjer lokalisera Capitinei Bircarorum någorlunda bra på en modern karta. nån som är sugen på detektiv-arbete?
Beläget i bergskedjan mellan Ofotfjord (Narvikfjorden) och Torneträsk skulle jag säga. Vid inloppet från Atlanten syns på Magnus karta Lofoten och Nygavik (=Narvik antar jag). Capitinei befinner sig i bergen längs detta vatten på väg mot en större vattensamling med orten Skjra (Skáŋalanjávri (=Sjangeli?)) belägen i sydväst. Jag gissar längs E10 nära riksgränsen.

Notera närliggande "Björkliden" längs Torneträsks västra strand, Birkliden?, och Bjerkvik på nordsidan av Ofotfjord.

Skriv svar