Båtfynd av okänd ålder

Här kan du diskutera historisk teknik.
heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av heimlaga » 21 oktober 2016, 23:42

I fjol dök det upp en utgrävningsrapport från en utgrävning år 1947 som har kommit från sjöfartsmuseet i HelsingforS men hamnat på avvägar:
Båtfyndet vid Stormossen i Västerhankmo.pdf
(902.57 KiB) Nerladdad 379 gånger
Det handlar om en tvåbords båt av mycket ålderdomlig konstruktion men samtidigt har den vissa detaljer som är välbekanta för mig som har sysslat litet med traditionella båtar från svensktrakterna i Österbotten. Jag har varit med och reparerat ett par båtar.

Båten kom upp vid plöjning av en utdikad mosse ungefär 6 meter över havet. För att den skulle vara åtkomlig med båt från havet krävdes säkert en eller två meter vatten till. Landhöjningen är knappt en meter på 100 år så med 7 meter mer vatten hamnar vi på 1300-talet som senaste möjliga datering. Givetvis finns det ju en möjlighet att någon har lyft en gammal uttjänt båt på en hästsläde och kört upp den på vinterföre till ett träsk i skogen för att fiska med där så jag vill inte basunera ut den dateringen som 100% säker.

Enligt en bybo som har minnen från utgrävningen låg båten nästan direkt på lerbotten under vassrötter under mossa och tallrötter.
I samma bybos uthus finns också bevarat två bordstumpar som arkeologen missade i brådskan. Den ena vågar jag med stor sannolik påstå är vindan i första bordgången vid bakstammen. Borden är framtäljda med yxa och ohyvlade. Landen är urskålade med något skölpliknande verktyg. Mitt i borden finns runda hål efter trähälar som har föst borden i rötterna och i landen finns hål efter båtspik som har varit viade (omböjda) på insidan.

Enligt Nationalmuseet dit båten skickades i en ihopspikad trälåda har något fynd aldrig inkommit.

I utgrävningsrapporten står i sammandrag (med risk för felöversättning för jag kan egentligen inte läsa finska även om jag både förstår och talar vardaglig byggarfinska någotsånär):

Bonden August Sundvik i Västerhankmo by i Kvevlax kommun hittade 4/6 1947 båtdelar då han pläöjde en åker kallad Stormossen.
Ur jorden kom först träet som plogen slog mot och det kände han igen som en köl. Sedan grävde han och hittade bord. Under borden fanns en repstump som sedan har försvunnit.
Båten såg ut att vara ihopsydd med rötter (de bord jag har sett hade absolut säkert spikhål)
Upphittaren tog hem bräderna och förvarade dem under tak.
Han berättade att ungefär år 1923 eller -23 hade hittat vad som troligen är en båtdel med bokstäver eller siffror ungefär 200 meter längre söderut.
Fyndplasen är i sned vinkel mot ett dike ungefär 100 meter från en åsrygg. Landskapet visar att det in i sen tid har varit havsstrand. På fyndplatsen togs jordprover varvid flera båtdelar hittades.
Fyndet låg under 40 cm torv med 10-20 cm torv mellan borden och bottenleran.


Som kommentar till utgrävningsrapporten kan jag bara säga att på 1940-talet var det en helig plikt för arkeologer att bevisa den finska nationens storhet och ålder. Därför måste alla båtfynd per definition vara sydda med rötter på finskt vis eller högst några hundra år gamla.

Vi har försökt datera den ena bordstumpen med dendrokronologi. Virket är gran. Årsringsserien som dateraren har går tillbaka till 1300-talet och ger ingen träff. Vilket förståss kan bero på att provet är ur ett olämpligt vuxet träd. Annars är båten äldre än 1300-talet.

Finns det något vettigt sätt att gå vidare med det här?
Vad tror ni?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av anganatyr » 22 oktober 2016, 09:39

Oerhört intressant!!! Tackar för de uppgifterna.
Båtbyggnadstekniskt så påminner båten om de svenska fynden Tuna i Badelunda, båtgrav 46 B och Årbybåten. 46 B är daterad till mellan 600-800 och Årbybåten allmänt till vikingatid, men dessa dateringar säger inte så mycket då båtbyggnadstekniska detaljer användes under långa tidsrymder. Jag skulle helt klart ha tagit kontakt med vikingaskeppsmuseet i Roskilde, Danmark. Då de är de som kan mest om forntida och tidigmedeltida Skandinaviskt båt- och skeppsbyggeri. I Sverige skulle jag helt klart ta kontakt med Christer Westerdahl som arbetat mycket med denna typ av fynd. I Finland finns en privatperson vid namn Fredrik Koivusalo som är väldigt duktig. Han bor utanför Vaasa någonstans om jag minns rätt.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av anganatyr » 22 oktober 2016, 09:49


anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av anganatyr » 22 oktober 2016, 10:04

Här är Vikingaskeppsmuseet i Roskilde.
http://www.vikingeskibsmuseet.dk/

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av anganatyr » 22 oktober 2016, 10:06

I Finland finns också forskaren Henry Forssell som är duktig på båtar, men om jag minns rätt så är han nu pensionär.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av heimlaga » 23 oktober 2016, 12:17

Tack skall du ha angantyr!

Det finns ingen riktig dateringsgräns bakåt så jag vill inte ens gissa om båten är medeltida eller vikingatida eller vad den är.
Jag skall försöka följa upp dina tips och se var de leder.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av heimlaga » 1 januari 2017, 21:27

Jag har försökt kontakta Christer Westerdahl.
Han svarade inte.

Nästa försök blir väl vikingaskeppsmuseet.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av anganatyr » 2 januari 2017, 18:30

Vad tråkigt. Jag följer utvecklingen av denna tråd med spänning och tycker det är mycket roligt att du publicerat fyndet här på forumet. Jag hoppas att du får bättre lycka i Roskilde.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av heimlaga » 3 januari 2017, 09:00

Nu har jag fått svar från Roskilde......... nu får jag försöka tänka ut vettiga frågor på vägen framåt!

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av anganatyr » 4 januari 2017, 19:47

heimlaga skrev:Nu har jag fått svar från Roskilde......... nu får jag försöka tänka ut vettiga frågor på vägen framåt!
Vilken typ av frågor är det du tänker på?

Skriv svar