Jeg ved ikke om Uppåkre er din ønsketænkning, men det er ikke min ambition at tænke sådan. Om Hallen hed Heorot er antageligt irrelevant, men det er arkæologisk påvist, at der lå en stor hal i Lejre, som blev brugt til ceremonielle forhold og mjødgilder fra 550 til 1000-tallet, hvor Thietmar oplyste at Lejre var danernes hovedby i 1018 - altså samtidig. Uppåkre havde en lignende rolle for danerne endnu længere tilbage, så arkæologien kan vi ikke bruge til at tage stilling i relation til baggrundshistorien i Beowulfs ramme, men den udelukker dem ikke.Troels, såväl uppåkra som lejre är bara önsketänkande. Allt handlar om vilken symbolik vi laddat hjorthall med. Man kan utifrån sagorna motivera båda valen. Det är ju bara lösa spekulationer.
Når jeg peger på Lejre som stedet for baggrundshistorien skyldes det, at både Beowulf og Widsith indeholder samme 4 personer og handling som Saxo og sagaerne. Det giver en meget høj sikkerhed i identifikationen.
Saxo og sagaerne siger så, at begivenhederne fandt sted hos Lejrekongerne. Normalt vil vi sige, at sagn ikke kan bruges som dokumentation, fordi de er nedskrevet mange hundrede år senere. Der er bare det at sige, at dette faktisk er en af de eneste situationer, hvor to af de fire parallelle kilder går væsentligt længere tilbage i tiden og er bevaret i et helt andet land. Sagnkredsen om familiedramaet mellem Ingeld og Roar har øjensynligt gået Europa rundt - og Ingeld-kvadet nævnes endda også af Alcuin i 780'erne.
Det er stadig sagn og vi kan ikke tro på indholdet, som hos Saxo overleveres i flere forskellige versioner - partsforklaringer - men det snerper hen imod, at det er forskellige samfunds gengivelse af en gammel sagnkreds om Lejre. Også Niebelungen Ring er forvrængede sagn, men om historisk kendte personer som Attila, Theodorik og Roduulf - de indeholder et gran af sandheden.