Fynd via karttjänster

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 29 augusti 2016, 21:45

Tänkte vi skulle leta och diskutera fynd man tror sig ha hittat via olika karttjänster, detta är en intressant och rätt så rolig fritidssysselsättning (kanske inte för nära och kära) det finns olika sätt och olika karttjänster att använda sig av för ändamålet. Men det är vissa saker man ska tänka på när man håller på med detta och speciellt i en sådan här tråd där allmänheten (gravplundrare och annat löst folk) har tillgång till att läsa här.

Så därför tänkte jag lägga upp en "bra att ha/tänka på" lista!

Karttjänster
Här kommer vanliga karttjänster som finns där det finns satellitbilder

www.google.se/maps - den kanske smidigaste att använda sig av.

https://www.hitta.se/kartan/partner - Helt ok karttjänst men som har börjat med en liten rolig del och det är drönarbild och tomter. Inte så utvecklat än men har man tur så kanske man få en annan syn ifall en drönarbild är tagen vid platsen.

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html - Denna är min heliga graal men den kan vara lite svåranvänd att använda sig av då det är olika funktioner för att kunna använda den smidigt, men fördelarna är många när man har satt sig in hur det fungerar och dessa är:

1. Alla fornminnen finns på denna karta så man får en överblick om området är intressant
2. Man kan även efter lite övning begränsa till att få fornminnen under en visst epok.

3. En ny sak är att RAA har fått in kartor som är laserskannade med flygplan vilket gör att en helt ny värld öppnar sig. du kan nu mer alltså se terrängskuggning och terränglutning på ett nytt sätt. Du kan till och med se genom skog och kanske hitta en ny storhög, gropar och även kanske en väg! Men det har sina brister så kommer därför länka där ni kan läsa mer om detta och vilket kan vara nödvändigt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5973874 - lite basic om laserskanning

http://www.raa.se/2015/06/nya-kartdata-i-fornsok/

http://samla.raa.se/xmlui/handle/raa/7959 (PDF-fil) en hel rapport i ämnet.

http://www.niku.no/filestore/Publikasjo ... port45.pdf (PDF-fil) även en norsk rapport i ämnet.

Men vi ska inte göra det lätt för gravplundrare ifall vi hittar något som ej är registrerat vilket kan vara av intresse så därför gjort en lathund:
1. Koordinatorer syns på många karttjänster så beskär bilder eller måla över detta.
2. Riktmärken som man kan peka ut och då underlätta för dessa typer. Samma sak gäller här beskär eller måla över dessa.

Är ni osäkra på något så fråga på, själv rätt ny men ska hjälpa till så gott det går.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 29 augusti 2016, 21:51

Varför jag startade tråden är för att jag har hittat två olika saker som förbryllar mig. kommer lägga upp ena nu och det är detta:
Fornminne1.jpg
Fornminne1.jpg (85.03 KiB) Visad 7318 gånger
Fornminne11.jpg
Fornminne11.jpg (44.5 KiB) Visad 7318 gånger
suttit och förbryllat mig i ett par dagar och kan inte få ut vad det är. Det ska ju inte gå att skanna igenom jorden om det inte är någorlunda grunt och inte plöjt vilket den åkern verkar vara vad jag förstår det som. men har gått igenom platsen i olika karttjänster men lik förbannat så blir jag inte klokare.

Någon som kan ha ett tips?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Carl Thomas » 29 augusti 2016, 22:32

När man letade efter vikingatida boplatser i Canada använde man "nära infrarött " ljus eller färg, då kunde man se under jordytan. Det låter intressant. Jag vet inte hur detta fungerar - men jag vill gärna veta.

Jag studerade Treblinka för ett antal år sedan. Det finns två svartvita bilder tagna efter att detta läger lades ned. Jag använde ett program där jag bytte mellan olka färger och kom fram till att rött och blått gav böttre resultat, man såg fler detaljer. Med hjälp av detta hittade jag alla byggnader, vägar, stigar osv oxh kunde rekonstruera hela lägret i detalj.

om jag ens var i närheten av "nära infrarött" vet jag inte - men olika färger medför att man får fler detaljer :)

thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Yngwe » 29 augusti 2016, 22:38

Verkligen intressant!!!

Snälla ge oss platsen så att vi kan se själva.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 29 augusti 2016, 22:57

Carl Thomas skrev:När man letade efter vikingatida boplatser i Canada använde man "nära infrarött " ljus eller färg, då kunde man se under jordytan. Det låter intressant. Jag vet inte hur detta fungerar - men jag vill gärna veta.

Jag studerade Treblinka för ett antal år sedan. Det finns två svartvita bilder tagna efter att detta läger lades ned. Jag använde ett program där jag bytte mellan olka färger och kom fram till att rött och blått gav böttre resultat, man såg fler detaljer. Med hjälp av detta hittade jag alla byggnader, vägar, stigar osv oxh kunde rekonstruera hela lägret i detalj.

om jag ens var i närheten av "nära infrarött" vet jag inte - men olika färger medför att man får fler detaljer :)

thomas
Hej,
ja så jag förstår det också men tyvärr inte hunnit sätta mig in i detta men här finns det en länk som leder vidare till ett program som universitet i Lubljana Slovenien har gjort för ändamålet som heter Relief Visualization Toolbox (RVT). Hittade programmet för ett par timmar sedan men har inte fått det att fungera ännu :P
https://nikuarkeologi.wordpress.com/201 ... r-verktoy/

Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Jan Owe » 29 augusti 2016, 23:58

Har hittat platsen som Seb visade på kartan. Östra delen av området ligger under femmeterskurvan. Men det betyder inte att det som finns där kan ha kulturellt intresse (även om det inte är förhistoriskt). På en karta från 1691 hittar jag inget, däremot föreslår jag att du, Seb, granskar yngre kartor, t.ex. storskifteskartan från 1760. Jag förstår att flera kan vara nyfikna på vad det är för plats. Men jag vill inte vara den som avslöjar hemligheten.
/Jan

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 30 augusti 2016, 12:29

Ja tack för det tipset Jan Owe med kartorna, nä vet väl inte heller om jag vill avslöja riktigt ännu. Kan ju lika gärna vara höbalar från när dom laserskannande området också.

Jan Owe var lite vaken på var det kunde vara så ska du få ett tips till nästa. Detta är på "Kung Ragnvalds" domäner. Det är hålen lite till vänster i mitten av bilden:
fornminne222.jpg
fornminne222.jpg (151.3 KiB) Visad 7272 gånger
fornminne22.jpg
fornminne22.jpg (147.83 KiB) Visad 7272 gånger

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 31 augusti 2016, 14:38

Intresset verkar lite svalt, men jag tror mig ha hittat två stycken oregistrerade försvarsverk som ej är registrerade ännu men som går igenom en farled. Men dessa tänkte jag vänta lite till med.
Nu tänkte jag lägga upp på något jag aldrig sett. Jag har varit vid platsen många gånger men aldrig lagt märke till detta och undrar såklart vad det kan vara för något? terassodling?
fornminne333.jpg
fornminne333.jpg (135.45 KiB) Visad 7243 gånger
fornminne33.jpg
fornminne33.jpg (112.16 KiB) Visad 7243 gånger

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av Carl Thomas » 31 augusti 2016, 15:13

Intresse finns absolut - men tid är det lite ont om just nu :)

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Fynd via karttjänster

Inlägg av kalle_anka » 1 september 2016, 13:07

Detta är något jag hittat och det är inte bara på ett ställe utan hittat detta på kanske 5 olika ställen oberoende av varandra, första gången tänkte jag "ah lite intressant" men nu börjar jag helt ärligt fundera på va det kan vara för något nu när det är på så pass olika områden, är det någon som har något förslag? det är samma mönster, vid en åker där man ej har plöjt och sedan är det samma form, alltså att det ser ut som ett "hus"
fornminne444.jpg
fornminne444.jpg (115.92 KiB) Visad 7195 gånger
Fornminne44.jpg
Fornminne44.jpg (124.85 KiB) Visad 7195 gånger

Skriv svar