Tengillus Rex Scrifinnor

1520 - Nu
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av Yngwe » 6 maj 2015, 23:34

På Carta Marina finns ett motiv där en grupp krigare verkar överfalla en annan grupp i vad som ser ut som ett bakhåll. De som överfaller på skidor och renar beskrivs med en titel, Tengillus Rex Scrifinnor, och de som överfalls med titeln Agrimus Rex Helsingorum.

Vad är det här?


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... arina.jpeg

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av Wurner » 7 maj 2015, 09:36

[quote=""Olaus Magnus och hans framställning af Nordens geografi; studier i geografiens historia""]Af äldre framställningar angående Nordens geo-
grafi, som Olaus känt och begagnat, bör först och främst
nämnas Saxo Gbammatigus' danska krönika. Han cite-
rar detta arbete på en mängd olika ställen i sin histo-
ria och synes för Saxo ha hyst stor vördnad och tillit.
Från Saxo härstammar återgifvandet af Islands vulkaner,
varma källor och drifts, legenden om striden mellan ko-
nungarne Tengillus och Argrimus (i Finmarken)[...][/quote]

Jag har inte läst hela Gesta Danorum så jag kan inte hänvisa till var Saxo skriver om detta.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av jancro » 7 maj 2015, 12:45

I Saxos femte bok om Frode III står det, ett antal sidor från slutet (beroende på översättning) om
Egder, kungen i Bjarmaland och Thengil, kungen i Finnmarken och den svenske kämpen Arngrim.

Berättelsen inleds med : "I de Dage händte det, at en svensk Kämpe ved Navn Arngrim kom til Frode...."

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av Castor » 7 maj 2015, 14:01

Jag undrar om inte Saxo egentligen tänkte på Arngrim från Bolm(sö). Nämner Saxo någonting alls om Hälsingland?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av Yngwe » 7 maj 2015, 15:38

Tack

Saxo's uppgift skulle ge en datering till tidigt 900-tal då, ungefär.... Men hans berättelse stämmer inte alls med motivet på kartan....så man kan kanske därför anta att Olaus Magnus inte har Saxo som källa.



Som kuriosa finns det en plats strax öster om Övertorneå, alltså mitt i Carta Marinas avbildning, som heter Tengeliö. Enligt ortsnamnsregistret (SOFI) så är betydelsen av detta namn okänt.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av jancro » 7 maj 2015, 17:16

Castor, Saxo nämner inte Hälsingland i denna berättelse.
Ja, det verkar vara samma Arngrim som Arngrim på Bolm. Mycket stämmer.

Saxo i korthet:
Svenske kämpen Arngrim kommer till kung Frode (III ) och begär övermodigt kungadotterns hand. Kungen vänder dövörat till. Arngrim råds att utföra stordåd till fördel för kungen.
Kungen har inte lyckats skattlägga Bjarmaland och Finnmarken.

Arngrim far till Finnmarken där" Finnerne" kämpar tappert, flyr, kommer igen. På tredje dagen när de måste fly igen, har de ingen trollkonst kvar att förvända synen på Arngrim med, utan måste se sig besegrade.
De måste sedan framgent betala "finneskatten" ; ett slädlass skinn per tio man vart tredje år.
Bjarmerkungen dödas i tvekamp och bjarmerna får lösa sig med ett skinn per huvud.

Arngrim kommer hem i triumf, får kungadottern, får tolv söner, bl a Angantyr.
Sönerna far till Samsö, försöker röva två skepp på stranden, har ihjäl besättningen, men upptäcker att styrismännen saknas. De är i skogen och skaffar ett nytt roder. Hjalmar och Örvarodd kommer tillbaka till skeppen, blir angripna. Alla dör utom Örvarodd som använt rodret som träklubba och dräpt många.
Han tar sig hem och kan berätta om den sorgliga händelsen.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av jancro » 7 maj 2015, 18:18

Yngwe
" Men hans berättelse stämmer inte alls med motivet på kartan....så man kan kanske därför anta att Olaus Magnus inte har Saxo som källa."

Fritt om Saxo:
Under andra dagens strid, innan "finnerne" på nytt måste fly, utövar de trollkonst, och låter sörlänningarna se och höra ett annalkande brusande flöde, så att de förskräckta viker undan. Därvid lyckas "finnerne" fly.
Kan det vara detta som avbildas, kanske.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av Castor » 7 maj 2015, 18:45

Olaus Magnus hittade tydligen på lite själv också då han utnämnde gamle Arngrim till hälsingarnas konung (Rex Helsingorum).

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av Yngwe » 7 maj 2015, 18:52

jancro skrev:Yngwe
" Men hans berättelse stämmer inte alls med motivet på kartan....så man kan kanske därför anta att Olaus Magnus inte har Saxo som källa."

Fritt om Saxo:
Under andra dagens strid, innan "finnerne" på nytt måste fly, utövar de trollkonst, och låter sörlänningarna se och höra ett annalkande brusande flöde, så att de förskräckta viker undan. Därvid lyckas "finnerne" fly.
Kan det vara detta som avbildas, kanske.
Nä, det tycker jag inte. För mig var första och starka intrycket överfall, jag ser en förvåning , ett anfall mot ryggen, men ännu ingen oordning eller flykt med kastade vapen och allt. Möjligen en hälsinge-här som i ordning drivs undan.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Tengillus Rex Scrifinnor

Inlägg av Yngwe » 7 maj 2015, 18:57

Castor skrev:Olaus Magnus hittade tydligen på lite själv också då han utnämnde gamle Arngrim till hälsingarnas konung (Rex Helsingorum).
Eller så hittade Saxo på, eller så är båda lika goda kålsupare.

Min tolkning är iallafall att det fanns en bakgrund, nån slags myt, som ligger till grund för detta, innehållande samiska(?) kungar och krig...

Skriv svar