Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Hur tycker nu forumet fungerar?

1. Inte bra alls.
1
5%
2. Hyfsat, men med en del brister.
0
Inga röster
3. Helt ok, men kunde vara bättre.
5
26%
4. Ganska bra faktiskt.
11
58%
5. Riktigt bra.
2
11%
 
Antal röster: 19

Användarvisningsbild
Tinget
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 augusti 2016, 14:46

Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Tinget » 13 augusti 2016, 12:50

Tinget vill gärna ha lite feed-back på vad ni tycker om forumet. Ändamålet är att löpande förbättra det. Första steget blir en barometer på hur bra ni tycker forumet är.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Bäckahästen » 13 augusti 2016, 16:16

Det jag saknar är fler medlemmar, då det blir roligare trådar då. :D

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Yngwe » 13 augusti 2016, 21:19

då det är forumets första röstning kanske det är läge att påpeka att era röster är helt anonyma. Det finns alltså ingen möjlighet att se vem som röstat vad!

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Anders i Uppsala » 16 augusti 2016, 20:45

Bäckahästen skrev:Det jag saknar är fler medlemmar, då det blir roligare trådar då. :D
Håller med, bra forum, men lite för få medlemmar, hoppas att det blir fler med tiden! :)

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Bäckahästen » 17 augusti 2016, 08:16

Men det finns en hel del medlemmar som bara är inne här på forumet och läser också. Vilket syn på hur många visningar en tråd har. Det tycker jag är tråkigt, för om alla gjorde så skulle inte ett enda inlägg skrivas och då finns det heller inget att läsa. Om alla däremot försökte skriva fler inlägg skulle forumet bli mer levande och roligare. Risken finns annars att de som faktiskt skriver inlägg tröttnar och slutar skriva, sedan finns det inga inlägg att läsa och forumet dör. :cry:

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Yngwe » 18 augusti 2016, 17:40

Det finns undersökningar om aktiva/passiva forumsdeltagare, och här är en relativt hög andel aktiva. Men det stämmer att fler aktiva vore en tillgång.

Samtidigt, som jämförelse, så låg nog antalet samtidigt aktiva i en diskussion på Arkeologiforum på mellan 6 och 12 i en "aktiv tråd". Det ligger vi nog i nivå med. Den stora skillnaden i det totala antalet medlemmar avspeglas alltså inte i diskussionen. Det är också precis vad man kan förvänta sig, en mycket stor del av AF's medlemmar var "spammare" och alltså inte ens passiva medlemmar. Om vi hade haft spammare som medlemmar hade vi förmodligen passerat 500 medlemmar för några månader sedan. Vi avslår dagligen ett antal sådana ansökningar, jag vill minnas att rekordnoteringen är 42 ansökningar på en dag....

Men som sagt, fler ska vi bli, och bättre!!!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Carl Thomas » 18 augusti 2016, 19:58

Vi har idag 129 medlemmar. 46 medlemmar är aktiva, dvs, de har 10 inlägg eller fler. Det innebär att drygt 28 procent av medlemmarna är aktiva.

Vad jag tror mig veta anses detta vara en hög siffra. Normalt antal aktiva på forum ligger på 11-15 procent.

AF hade 2600 medlemmar efter 11 år. 100 av dessa medlemmar hade 10 inlägg eller fler, dvs 4 procent var aktiva av 2600 medlemmar. 2500 hade alltså färre än 10 inlägg.

Vårt mål måste vara att ha aktiva medlemmar som trivs med att diskutera och argumentera - målet är inte att ha många medlemmar. Vi har rensat bort massor med medlemmar (de vi tror var spammare). För att bli medlem på SAF idag måste man svara på ett par frågor som hjälper till att sorterar bort spammare. Förhoppningsvis har alla noterat att vi har nöstan ingen spam alls numera :)

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Bäckahästen » 19 augusti 2016, 20:06

Alla kan vi bidra till att forumet får fler medlemmar genom att sprida ryktet om forumet till vänner och bekanta som är intresserade av arkeologi eller tex skriva om forumet på FB. :D

Vintervit
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 september 2016, 19:52

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Vintervit » 12 december 2016, 13:38

En orsak till att så många medlemmar inte aktivt deltar i diskussioner tror jag kan vara en rädsla för att bli i det närmaste idiotförklarad om en inte redan kan allt. Tonen i trådarna är bitvis rätt hård och i alla fall jag drar mig ofta för att göra inlägg just på grund av detta. En ödmjukare ton och förståelse för att alla inte kan kunna allt tror jag således skulle bidra till fler aktiva medlemmar.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur tycker nu forumet fungerar? Rösta!

Inlägg av Bäckahästen » 13 december 2016, 05:54

Vintervit skrev:En orsak till att så många medlemmar inte aktivt deltar i diskussioner tror jag kan vara en rädsla för att bli i det närmaste idiotförklarad om en inte redan kan allt. Tonen i trådarna är bitvis rätt hård och i alla fall jag drar mig ofta för att göra inlägg just på grund av detta. En ödmjukare ton och förståelse för att alla inte kan kunna allt tror jag således skulle bidra till fler aktiva medlemmar.
Detta tycker inte jag stämmer. Jag är inte så påläst, men har blivit bra bemött här på forumet. :D

Skriv svar