Niban

Här kan du presentera dig själv, och se vilka de andra är
Niban
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 april 2015, 22:40
Ort: Hjortshøj, Danmark

Niban

Inlägg av Niban » 7 maj 2015, 23:41

Niban står for Niels Bandholm. Jeg har været underviser (lektor) i Kemi, Fysik og Matematik i det danske gymnasium i knap 40 år. Jeg er uddannet på Århus universitet, hvor jeg tog min embedseksamen i 1971 (Cand.scient) med speciale i videnskabshistorie 1972. Jeg gik på pension i 2005.
I efteråret 2006 undersøgte jeg geometrien, der dannes, når kirkerne på Bornholm forbindes med linjer. Jeg fandt en slående overensstemmelse med geometrien i astrolabiet, der er et over 2000 år gammelt instrument der simulerer stjernerne og solens bevægelse over himmelkuglen. Det er konstrueret via en stereografisk projektion af himmelkuglen, og kan måske symbolsk opfattes som at Himmel og Jord er forbundne. Det blev til et par artikler bl.a. en i Nexus Network Journal http://www.nexusjournal.com/the-nexus-c ... dholm.html som jeg præsenterede ved en konference i San Diego i 2008. Jeg arbejde videre med dette og fandt flere ejendommelige semiotiske tegn, men det er endnu ikke udgivet.
I sommeren 2011 læste jeg en artikel i Skalk om udgravningen i Jelling og publicerede hurtigt mine opdagelser i Vejle amts Folkeblad: Græsk matematik i kongens gård (pdf-fil kan vises på dette board, derfor som et alt for stort billede)
Græsk matematik i kongens gård.jpg
Græsk matematik i kongens gård.jpg (1.25 MiB) Visad 6035 gånger

Godt et år senere mente jeg at have løst gåden i Jelling geometrien og publicerede igen i Vejle Amts Folkeblad
Vejle Amts Folkeblad 5.10.2012..jpg
Vejle Amts Folkeblad 5.10.2012..jpg (1.39 MiB) Visad 6035 gånger
Professor Klaus Randsborg bad mig præsentere mine resultater på Københavns Universitet ved en lille konference. Jeg havde i mellemtiden fundet en interessant forbindelse til den gamle dansk/norske tommestok.Det blev til en hastigt produceret artikel i Acta Archaeologica dec. 2012: The Arcane Eshøj Ell. (som jeg desværre ikke kan vedhæfte - øv!)
Mine opdagelser er nu kommenteret på et par sider i en arkæologisk artikel: A palisade fit for a king af Mads Kähler Holst m.fl. se http://dx.doi.org/10.1080/00293652.2014.921239
Jeg nævnte at Jellinge-romben var vredet ca. 1% fra den ideelle, som jeg i Acta Arhhaeologica artiklen viser er en løsning på cirklens kvadratur. Jeg mener nu at denne vridning er bevidst, idet den også skal vise en anden symbolik. Det vil jeg at skrive en artikel om når jeg får tid.
Senast redigerad av 1 Niban, redigerad totalt 8 gånger.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Niban

Inlägg av Carl Thomas » 7 maj 2015, 23:59

Välkommen till SAF Niban!

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Niban

Inlägg av Yngwe » 8 maj 2015, 00:00

Välkommen !!!

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Niban

Inlägg av History freak » 8 maj 2015, 00:04

Hej Niban,

Har du någon uppfattning om hur forntidens människor kunde placera kyrkor m.m. så exakt ? Starta gärna en tråd om detta.

Niban
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 april 2015, 22:40
Ort: Hjortshøj, Danmark

Re: History Freak

Inlägg av Niban » 8 maj 2015, 00:45

Nej History Freak nøjagtigheden er en af gåderne, der kan holde min interesse levende.

Keops pyramiden er anbragt i nord-syd retningen 5 gange mere nøjagtigt end den astronomiske meridiankreds i Paris der blev bygget omkr. 1800.

Overensstemmelsen mellem astrolabiet og kirkeplaceringen på Bornholm er så god at hvis det skulle være et tilfælde så ville chancen for dette være som en mod 1000.000.000.000 med andre ord de er placeret bevidst i dette mønster.

Men endnu mere mærkeligt er at nogle gamle mål f.eks tommestokken fra Bronzealdehøjen i Borum-Eshøj fra ca. 1350 F.Kr, passer med meteren, der jo er bestemt fra jordens størrelse. F.eks er en Eshøj fod 3.142 dm (pi udtrykt i dm) dvs at meteren ligger implicit i tommestokken. Og en tomme er 2,618 cm hvilket er det gyldne snit phi i 2. udtrykt i cm.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Niban

Inlägg av anganatyr » 8 maj 2015, 18:32

Välkommen Niban!! :D

Skriv svar