Niban

Här kan du presentera dig själv, och se vilka de andra är
Niban
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 april 2015, 22:40
Ort: Hjortshøj, Danmark

Niban

Inlägg av Niban » 7 maj 2015, 23:41

Niban står for Niels Bandholm. Jeg har været underviser (lektor) i Kemi, Fysik og Matematik i det danske gymnasium i knap 40 år. Jeg er uddannet på Århus universitet, hvor jeg tog min embedseksamen i 1971 (Cand.scient) med speciale i videnskabshistorie 1972. Jeg gik på pension i 2005.
I efteråret 2006 undersøgte jeg geometrien, der dannes, når kirkerne på Bornholm forbindes med linjer. Jeg fandt en slående overensstemmelse med geometrien i astrolabiet, der er et over 2000 år gammelt instrument der simulerer stjernerne og solens bevægelse over himmelkuglen. Det er konstrueret via en stereografisk projektion af himmelkuglen, og kan måske symbolsk opfattes som at Himmel og Jord er forbundne. Det blev til et par artikler bl.a. en i Nexus Network Journal http://www.nexusjournal.com/the-nexus-c ... dholm.html som jeg præsenterede ved en konference i San Diego i 2008. Jeg arbejde videre med dette og fandt flere ejendommelige semiotiske tegn, men det er endnu ikke udgivet.
I sommeren 2011 læste jeg en artikel i Skalk om udgravningen i Jelling og publicerede hurtigt mine opdagelser i Vejle amts Folkeblad: Græsk matematik i kongens gård (pdf-fil kan vises på dette board, derfor som et alt for stort billede)
Græsk matematik i kongens gård.jpg
Græsk matematik i kongens gård.jpg (1.25 MiB) Visad 6035 gånger

Godt et år senere mente jeg at have løst gåden i Jelling geometrien og publicerede igen i Vejle Amts Folkeblad
Vejle Amts Folkeblad 5.10.2012..jpg
Vejle Amts Folkeblad 5.10.2012..jpg (1.39 MiB) Visad 6035 gånger