Jan Owe

Här kan du presentera dig själv, och se vilka de andra är
Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Jan Owe

Inlägg av Jan Owe » 4 maj 2015, 13:29

Jag heter Jan Owe (ja, Owe i efternamn). Grävde på Adelsö på 1990-talet, är aktiv i arkeologisektionen vid Stockholms läns hembygdsförbund, men ägnar annars mest (forn)tiden åt runologi. Är en av redaktörerna för Samnordisk runtextdatabas. Jag fick källkoden till det gamla dosprogrammet för databasen vid sekelskiftet, skrev en windowsversion av programmet. Och nu kommer (snart) den sista versionen 3.1 av programmet innan andra IT-kunniga får ta över den delen. Då kommer även uppdaterade hjälpfiler för programmet. Själva databasen har jag, liksom andra redaktörer, också ägnat mycket tid åt. Den finns nu i version 2014 och datafilerna kommer (snart) släppas i filer som är enklare att använda på en Mac än windowsfilerna.
Kopplingen till Svensk runbibliografi på webben som jag bidrog till under 2012 (bl.a. baserat på mitt arbete från 1990-talet) är en av de intressantare nyheterna i 2014 års databasversion.
Till vardags håller jag på med standardisering inom energibranschen.
Ett antal hällristningar har jag hittat, liksom några runor, men det finns mer därute att hitta - eller återupptäcka.
Att sprida information om våra fornlämningar tycker jag är viktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jan Owe

Inlägg av Yngwe » 4 maj 2015, 13:32

Kul att se dig här Jan ! Och kul med fler som har ett förnamn till efternamn! :-)

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jan Owe

Inlägg av Carl Thomas » 4 maj 2015, 13:45

Välkommen hit Jan Owe!

Thomas
Historia är färskvara.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jan Owe

Inlägg av anganatyr » 4 maj 2015, 17:03

Välkommen Jan Owe!!! :D

Skriv svar