Jerrark

Här kan du presentera dig själv, och se vilka de andra är
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 7 oktober 2015, 15:28

Hej, jag heter Jerry. Jag är arkeolog och har främst arbetat med inventering och antikvariskt arbete. Förutom att ha inventerat fornlämningar har jag även inventerat skyddsvärda träd och kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. Jag tycker om att skriva och har skrivit böcker, uppsatser, handledningar och ett antal artiklar.
Förutom arkeologi så är jag intresserad av historia, biologi och paleontologi. Gillar att fiska, fotografera, se på film och läsa böcker på fritiden.
Jag är bosatt i Mark i Västra Götalands län.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jerrark

Inlägg av Carl Thomas » 7 oktober 2015, 15:30

Välkommen till SAF Jerrark!

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jerrark

Inlägg av Yngwe » 7 oktober 2015, 15:54

Varmt välkommen Jerrark!

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jerrark

Inlägg av anganatyr » 7 oktober 2015, 17:04

Välkommen Jerrark!!! :D

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jerrark

Inlägg av Bäckahästen » 7 oktober 2015, 18:45

Vad är det för böcker du har skrivit Jerrark?

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Jerrark

Inlägg av Jerrark » 8 oktober 2015, 07:58

Den ena heter "Tankar vid fiskevattnet" och är en essäbok om fiske, fiskar, kultur och kulturhistoria. Den andra heter "Din guide till fornminnen i Mark" och är en presentation i ord och bild av ett tjugotal forn- och kulturminnen i min hemkommun. Jag skrev den på uppdrag av Marks Fornminnesförening. Jag skrev huvuddelen av texten och tog de flesta fotona, medan en del bilder, en del text, kartor och layout gjordes av andra.
Sedan så håller jag på med en bok där jag i skönlitterär form återberättar gamla sägner och sagor från trakten där jag bor.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jerrark

Inlägg av Bäckahästen » 8 oktober 2015, 17:32

Jerrark skrev:Den ena heter "Tankar vid fiskevattnet" och är en essäbok om fiske, fiskar, kultur och kulturhistoria. Den andra heter "Din guide till fornminnen i Mark" och är en presentation i ord och bild av ett tjugotal forn- och kulturminnen i min hemkommun. Jag skrev den på uppdrag av Marks Fornminnesförening. Jag skrev huvuddelen av texten och tog de flesta fotona, medan en del bilder, en del text, kartor och layout gjordes av andra.
Sedan så håller jag på med en bok där jag i skönlitterär form återberättar gamla sägner och sagor från trakten där jag bor.
Finns det någon saga eller sägen som är typisk för just Mark och endast finns där?

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Jerrark

Inlägg av Jerrark » 12 oktober 2015, 11:15

De flesta sägner i Mark verkar vara varianter på berättelser som även finns på andra orter.

Skriv svar