Södra Vättern

Här kan ni beskriva utgrävningar och andra projekt ni själva deltar i eller besöker
GlennN
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 juli 2015, 02:09
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Södra Vättern

Inlägg av GlennN » 15 maj 2019, 01:31

Yngwe skrev:
24 juli 2018, 12:12
Så här ser det ut, det tidigare odokumenterade röset i Huskvarnaviken. Ligger på bronsåldersnivå, samma djup som det tidigare kända och undersökta gravröset.Bild
For meg så ser dette mer ut som en stim med fisk, enn noe annet. Hadde det vært feks en steinrøys, så hadde det ikke vært mulig å se bunnen mellom skyggene. Og backscatter burde vært mye sterkere, tilsvarende det som ser ut som stein lenger ut i bildet.
En steinrøys burde ihverfall ikke ha mindre backscatter enn first bottom-return, slik som på sonarbildet her.

Har det blitt kjørt sonar over samme området med forskjellig kompasskurs, så man kan sammenligne data?

Dersom noen er nysjerrig på hvorfor jeg mener dette er en fiskestim, så kan jeg gi en detaljert forklaring og tegne på sonarbildet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Södra Vättern

Inlägg av Yngwe » 15 maj 2019, 11:08

Jag är dålig på sonartekniska diskussioner, de kan Micko betydligt bättre. Men det bör sägas att röset ligger på mindre än 5 m djup, och siktdjupet i Vättern är runt 17 m. Så med rätt ljusförhållanden syns det alltså från ytan.

GlennN
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 juli 2015, 02:09
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Södra Vättern

Inlägg av GlennN » 15 maj 2019, 16:48

Enda bedre bilde, og tolkning kan man gjøre dersom vi ser på bilder hvor water column ikke er redigert bort. En del data "forsvinner" eller blir korrupt akkurat i det området, og det kan gjemme seg mye informasjon i den biten.
I forhold til dette på akkurat dette bildet, så vil jeg tro at det er enkelte backscatter i vannsøylen også, som også gir en indikasjon på at det kan være fisk i de frie vannmasser (mellom bunn og overflaten).
Så rå-data er det beste å analysere ut i fra, fremfor å analysere still-bilder som viser kun en bitte-liten del av et helt datasett.
:-)

Skriv svar