Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Här kan ni presentera föreningar med historisk eller arkeologisk anknytning
dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av dersa » 24 maj 2017, 19:59

Svaret du fick på sidan var tydligt. Vet inte varför du skrev senaste inlägget på denna sidan, kan inte se att det hör hemma här..

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Yngwe » 25 maj 2017, 00:50

För de flesta av oss här på forumet är historieskrivningen en fråga om kuriosa, i bästa fall skapande ett mervärde i form av någon slags kontinuitet. För våra inhemska minoriteter är det något helt annat. Det handlar om att överleva som kultur, där historien egentligen är det enda som kan påvisa dess existens.

Så självklart har inlägget relevans. Det beskriver en del av av en kulturs kamp för att få sin historia känd och till sist erkänd. En kultur inom vårt lands gränser som ytterst få känner till och som är akut hotad.

Bengts inlägg må tangera politik, men det är oundvikligt när saken är som den är. Och hur våra minoriteters historia beskrivs är ett kvitto på hur vårt samhälle fungerar. Som väl visat, är vi långt från målet. Att låta de förfördelade tampas är lågt och fattigt. Om fler engagerade sig i samers och kväners historia vore striden snart ett minne blott.

PS Noterar att stavningshjälpen underkänner kväner..... föreställ er att svenskar var en term som inte ens vår mjukvara kände igen....

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Bäckahästen » 25 maj 2017, 08:58

Yngwe skrev:För de flesta av oss här på forumet är historieskrivningen en fråga om kuriosa, i bästa fall skapande ett mervärde i form av någon slags kontinuitet. För våra inhemska minoriteter är det något helt annat. Det handlar om att överleva som kultur, där historien egentligen är det enda som kan påvisa dess existens.

Så självklart har inlägget relevans. Det beskriver en del av av en kulturs kamp för att få sin historia känd och till sist erkänd. En kultur inom vårt lands gränser som ytterst få känner till och som är akut hotad.

Bengts inlägg må tangera politik, men det är oundvikligt när saken är som den är. Och hur våra minoriteters historia beskrivs är ett kvitto på hur vårt samhälle fungerar. Som väl visat, är vi långt från målet. Att låta de förfördelade tampas är lågt och fattigt. Om fler engagerade sig i samers och kväners historia vore striden snart ett minne blott.

PS Noterar att stavningshjälpen underkänner kväner..... föreställ er att svenskar var en term som inte ens vår mjukvara kände igen....
Ett bra inlägg Yngwe! :D

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av dersa » 25 maj 2017, 18:53

Yngwe, självklart så är jag för att olika kulturer ska ha sin fulla rätt att finnas och utvecklas, med språk, seder osv., och på detta forum tycker jag om att läsa nya arkeologiska och historiska fakta som kommer fram! Kan dock inte se att Bengts senaste inlägg har någon relevans, om en sida väljer att stänga ett kommenterfält kan knappast vara ett ämne för detta forum, om det nu inte handlar om historieförfalskning eller liknande. I Bengts inlägg kan jag inte se att det förekommit.
Överlag så tycker jag att det är dåligt när man försöker förminka en annan befolkning i stället för att tala för sin egen, som Bengt gör.

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Bengt Johjansson » 26 maj 2017, 10:50

Sameradion kände sig tvingad att öppna en artikel för kommentarer igen, i stället för den de stängde.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6702861

"Vad är det för övergrepp man talar om här?

Man har kört svenska kyrkan framför sig med anklagelser om rasism och övergrepp med kyrkans hantering av nomadskolorna
när kyrkans program för nomadsskolorna i själva verket var nästan identiskt med vad sametingets program för sameskolorna är nu.
Vad var, och är, problemet?

Staten har med ekonomiska och andra stödåtgärder, med hundratals miljoner, byggt upp en samisk identitet för renskötarna, som man inte ens var i närheten av att ha för femtio år sedan.

Inga andra minoriteter har, inte ens i närheten, fått så mycket statligt hjälp som renskötarna.
VAD ÄR PROBLEMET?

Det finns ingen annan yrkesgrupp, som jag känner, som är så otacksamma som vad renskötarna är! Det är inte konstigt att renskötarna är impopulära, för folk ser ju hur de beter sig!"

och

"Jakt- och fiskesamer och kväner hade aldrig engagerat sig politiskt om de inte hade varit tvungna.
Man såg att svenska etablissemanget inte klarade av att värja sig för anklagelser om rasism, utan gav vika, fast det inte fanns skäl för det.
Hade svenska etablissemanget hållit huvudet kallt och forskat om Norrlands historia seriöst, och följt det man kom fram till i sina forskningar, så skulle sakerna inte se ut som de gör idag."
Bengt Johansson-Kyrö

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Bengt Johjansson » 12 juni 2017, 22:31

Till dersa

http://www.lantalais-kven.se/434047885?i=135690320

1944 berättade man i Sverige hur saker och ting var - med bilder dessutom!

PS! "förminka en annan befolkning".
Dersa! Jag berättar bara det vi kväner menar att historien varit i Norrland, mot det som renskötarna hävdar att den varit. Om det i slutändan visar sig att vi kväner haft rätt i det vi påstår, skulle du då säga att vi kväner blivit förminskade av renskötarna innan? Om du inte skulle göra det, så förminskar du då inte renskötarna?, och överger "allas lika värde", som man i Sverige skall följa idag. Tvi och fy! :-)
Bengt Johansson-Kyrö

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Bengt Johjansson » 14 juni 2017, 11:59

Sedan det här

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6711273

och det här

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6711082

Nu är inte vi som jobbar med kvänernas sak i malmfälten så pigga på att driva denna självförynkligande linje, det får renskötarna hålla på med.
Vi vill hellre få till seriösa historiska forskningar om malmfältensområden, fria från politiska styrningar. Seriösa historiska forskningar leder till stabilare långsiktiga lösningar. För om de historiska forskningar är seriösa, neutrala och väl dokumenterade, så finns större möjligheter att också de, som forskningarna går emot, med tiden också acceptera dem. Politiskt styrda "forskningar" skapar missnöje och motsättningar.
Bengt Johansson-Kyrö

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Ättelägg » 17 juni 2017, 11:47

Kvän/kven må vara ett historiskt namn och nu levande i Norge (intessant) men att människor har bott i norrbotten och utnyttjat dess resurser sedan mkt länge är utom tvivel. Spörsmålet är vilka som idag har rätt till att "bruka" resurserna där. Som människa med både "kvänska" (tornedalska) rötter som även samiska torde frågan snarast handla om pragmatism. Arkeologiskt tror vi oss veta att sörländskt bonde liv förekom redan under järnåldern i tornedalens nedre del och sannolikt det vi kallar samer i väst. Konflikten berör områden där de tu mötas, historisk och i nutid. Å andra sidan kan vi ställa konkreta saker som demokrati kontra elitism. Dagens samiska samfund styrs helt och hållet utifrån renägande där eliten med rösträtt och nyttjande rätt helt och hållet styrs utifrån arv. En sorts adelsvälde där den stora massan av samer utan renägande står utanför inflytande och makt. Inte speciellt modernt men å andra sidan måste vi värna den samiska kulturen, vilkens? Fåtalsmakt mot flertalet. I perspektivet att ett fåtal familjer skall ha en mkt tveksam makt över ung en tredjedel av sveriges yta gentemot dess egen folk och till detta även de "svenskar" och "finnar" som sedan hedenhös har brukat markens resurser gör frågan mkt intressant. Är verkligen den samiska adeln att ses som likställt med amerikanska indianer? Eller ser vi helt enkelt en orättvisa gentemot alla andra som bebo området (inte förglömma den största samiska befolkningen i stockholm)? Den samiska urkulturen styrs helt av ekonomiska incitament som betalas av hela svenska folket. I termer av köttproduktion måste renköttet vara det absolut dyraste, skattepengar subventionerar hela verksamheten och dessutom till ett slutpris som får gemene skattebetalande att rygga tillbaka. Jordbruket bedrivs dessutom helt miljömässigt förryckt medels skotrar, helikoptrar, cross-mc och tillika lastbilstransport mellan kust och fjäll. Ärligt är vi långt ifrån den romantiserade bilden av den jojkande, vise, nojden som i saktmod komplimenterar över renen och världen.

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Bengt Johjansson » 25 juni 2017, 09:36

Ättelägg!
"Arkeologiskt tror vi oss veta att sörländskt bonde liv förekom redan under järnåldern i tornedalens nedre del"
Vad menar du med "sörländsk bonde liv"?
Vilka är de "vi", som tror sig veta?
Bengt Johansson-Kyrö

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av Ättelägg » 25 juni 2017, 09:43

Bondeliv gällande söderifrån kommande impulser mao söder om tornedalen åt båda riktningarna men gällande tornedalen antagligen mer sydöst. Och med vi menas en slarvig hänvisning till det jag läst gällande utvecklingen i tornedalen och norra sverige och finland. Så mer korrekt, utifrån vad jag förstått utifrån det jag stött på av forskning i stället för vi.

Skriv svar