Att vara träl....

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Att vara träl....

Inlägg av Yngwe » 27 oktober 2016, 22:10

Under vilka omständigheter skull just du se att träldom vore ett bra alternativ? Definiera träldom hur du vill! Vad skulle du sakna mest när du blivit träl, sett ifrån din hypotetiska situation?

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Att vara träl....

Inlägg av Ättelägg » 28 oktober 2016, 14:05

Svårigheten är vad du menar, utifrån dagens värld eller när tiden begav sig?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Att vara träl....

Inlägg av Bäckahästen » 29 oktober 2016, 14:06

I dagens samhälle svarar jag frihet. Men i dåtiden blir frågan svårare. Frihet till att svälta ihjäl? Eftersom trälen inte äger något, inte ens utsäde till att så. Ingen kniv, pilbåge, fiskelina, fiskenät och kanske inte heller kunskap att tillverka dessa? Kanske hade de inget val om de blivit fast i träldom? :(

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Att vara träl....

Inlägg av Ättelägg » 29 oktober 2016, 16:46

Tror nog att vi läser in för mycket av vår egen tid överhuvudtaget. Idag är ett problem hederskultur där vi måste försöka förstå för att kunna hantera. Vi glömmer lätt att vår verklighet inte är giltig överallt och alltid.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Att vara träl....

Inlägg av karlfredrik » 29 oktober 2016, 21:42

Det fanns möjlighet att köpa sig fri (kristna trälar kunde få hjälp från kyrkan) eller i testamente. Trälarnas status varierade. Jämför Rom där lärarna ofta var grekiska s lavar som inte dög till kroppsarbete.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Att vara träl....

Inlägg av Ättelägg » 30 oktober 2016, 10:14

Ok, för att återgå till trådens begynnelse. Det är alltid lurigt att definiera fenomen som blir lösryckta ur sitt sammanhang. Nå, om vi översätter till dagens verklighet så skulle vi alltså ha en värld med slavar och fria, inte i ett filosofiskt hänseende utan rent krasst juridiskt. Alltså ett samhälle vi inte har, som jag inte har erfarenhet av så någonstans får jag använda fantasin till hjälp. Jag växer upp i Sverige men där det finns slavar, varför skulle jag gå i träldom? Antagligen för att alla andra vägar är stängda, att allt har skitit sig sas. Två scenario infinner sig, ett där jag är singel och kan få min överlevnad säkrad den andra att jag säkrar min familjs överlevnad vilket sannolikt torde göra att jag låter hela familjen blir trälar eller där jag kan få ett överskott som kan gå till min familj. Frågan ställdes också vad jag skulle sakna mest: nå här blir det än klurigare då jag inte har erfarenhet av vara juridiskt ofri. Om min herre bestämmer över mig som ett ägt objekt skulle detta för mig skapa en stark oro kring min (och min familjs) trygghet. Låt säga att herrens son fattar sexuellt intresse för mig eller mina familjemedlemmar - ja, här kan er egna fantasi komma in, inget trevligt scenario för mig själv. Som ägodel är mina ägodelar min herres vilket gör att jag in facto inte kan äga något. Varför skaffa sig prylar, fantisera om framtiden osv. Ta ett reellt exempel, med åldern får jag allt större behov av glasögon, är det en relevant utgift för min herre, vad är min tjänst, behövs glasögon? Utlämnad i stor som smått för min herres nycker mao. Vad vinner jag överhuvudtaget på att gå i träldom, tja det mynnar i omständigheterna till detta. I mitt fall rena överlevnadsskäl, en förhoppning om att jag tryggas i de basala behoven av mat, värme och tak överhuvudet. Möjligen en viss frihet i att inte behöva fatta beslut och dessutom ta ansvar för dem. Men det är jag i dagens samhälle och utifrån järnåldern svårare då annat tillkommer som heder, kultur, religion och rena rama rövarfasoner. I en värld där slaveri är accepterat blir konsekvenserna att bekomma en träl kanske inte så upprörande om dessutom hyser en grundläggande ödestro. Nu blev jag rövad och med det en träl vilket passar in i min verklighet. Trälar och träldom finns och kan mitt öde passa in i min förståelseram kommer min anpassning sannolikt gå smidigt.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Att vara träl....

Inlägg av dersa » 30 oktober 2016, 12:21

Enstor del av befolkningen är lönearbetare och många är vi som går till ett arbete som vi inte alls trivs med, varför, jo för att alternativet innebär misär.. nog är väl det en form av modernt slaveri. Betänk även att som anställd så finns det väldigt få sätt att protestera på dåliga arbetsförhållanden enligt de arbetsmarknadsdagar som gäller...

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Att vara träl....

Inlägg av Ättelägg » 30 oktober 2016, 13:17

Det är därför ämnet bir besvärligt, är arbete lika med slaveri? Den stora skillnaden är att du kan säga upp dig, du kan välja något annat. En slav är en ägodel.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Att vara träl....

Inlägg av Yngwe » 30 oktober 2016, 16:13

Ättelägg skrev:Svårigheten är vad du menar, utifrån dagens värld eller när tiden begav sig?
Som sagt, du får definiera själv. Meningen är att det ska vara svårt att föreställa sig och kräva att man vrider och vänder på det hela...

Tycker ditt senare inlägg var mycket tänkvärt!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Att vara träl....

Inlägg av Yngwe » 30 oktober 2016, 16:22

Ättelägg skrev:Det är därför ämnet bir besvärligt, är arbete lika med slaveri? Den stora skillnaden är att du kan säga upp dig, du kan välja något annat. En slav är en ägodel.
Är inte det en relativt modern lyx?

Om vi går tillbaka till 1800-talet var det nog inte så enkelt för de flesta. Du fick inte flytta som du ville, inte ens resa fritt, du var tvungen att arbeta, och det var inte helt enkelt att byta karriär....skomakaren kunde inte bara bli slaktare utan vidare... tog du anställning var det ofta under villkor att du avsade dig en del av självbestämmandet på viss tid....

Skriv svar