Att vara träl....

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Att vara träl....

Inlägg av dersa » 30 oktober 2016, 20:03

Visst kan man säga upp sig, men har man inte ett annat jobb så är det kört. Som anställd så har man förmodligen bättre än tränarna, men inte är r man fri!!

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Att vara träl....

Inlägg av dersa » 30 oktober 2016, 20:19

Visst kan man säga upp sig och förlora det man har, precis som en träl som väljer att fly.. Ett komplicerat ämne men på en del sått så hade en del trälar/slavar det bättre än en stor del av världens lönearbetare..

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Att vara träl....

Inlägg av karlfredrik » 7 november 2016, 17:21

Enligt den italienska dokumentärfilmen "Bakom Arabiens slöja" (1960-70-tal) valde ett antal nordafrikaner slaveri på 1960-talet i Saudiarabien eller Aden för att undgå svält. För övrigt pågick slavhandeln då huvudsakligen med att kidnappa barn och kvinnor. Senare förbjöds slaveriet i Saudiarabien och Aden.
Filmen visade även ett harem.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Att vara träl....

Inlägg av heimlaga » 2 december 2016, 13:19

Jag har en del egna erfarenheter av ett ockerartat arbetsförhållande där arbetsgivaren utnyttjade sina anställda på olika vis och försökte hindra att man sade upp sig eller hävdade sin lagliga rätt till lön och egendom och säkerhet till liv och lem. Bland annat genom psykisk manipulation och mordhot och genom att truga på folk löneförskott som måste arbetas av. Det konstiga var att de flesta lade sig platt och levde mad på arbetsgivarens villkor fastän de var fria röstberättigade infödda finländska medborgare på 2000-talet..... de rentav försökte övertala mig att jag också borde lägga mig platt för deras skull.

Utgående från mina erfarenheter där så antar jag att forntida trälar hos en elak eller våldsam och hänsynslös husbonde eller matmor led väldigt av otryggheten i att vara utlämnad till en nyckfull person på nåd och onåd.
Om husbonden och matmodern var snälla och sansade och satte värde på utfört arbete så tror jag att otryggheten hos deras trälar inte var värre än på de andra livsvägar som erbjöds en fattig och maktlös i den tidens hårda samhälle.

Hur som helst så tror jag inte att trälarna skulle ha låtit sig kuvas om de inte hade skolats in i ett system där de tryckte ned varandra och intalade sig att de var lägre stående varelser för att inte själva råka illa ut. En liknöjd hopplöshet där människor anpassar sig för sin egen överlevnad genom att hålla sina tankar inom de ramar som makthavaren har satt. Där de maktlösa intalar sig att de är djur för att vara makthavaren till lags och på det viset få vissa fördelar.
Fenomen som jag har iakttagit bland mina före detta arbetskamrater och många mer eller mindre utslagna som jag har träffat då vi har stått i samma brödkö eller i något annat sammanhang.

Människonaturen är i stort sett den samma även om samhället har förändrats...... fast det här är bara mina hemsnickrade teorier.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Att vara träl....

Inlägg av Yngwe » 2 december 2016, 19:27

heimlaga skrev: ....
Utgående från mina erfarenheter där så antar jag att forntida trälar hos en elak eller våldsam och hänsynslös husbonde eller matmor led väldigt av otryggheten i att vara utlämnad till en nyckfull person på nåd och onåd.
Om husbonden och matmodern var snälla och sansade och satte värde på utfört arbete så tror jag att otryggheten hos deras trälar inte var värre än på de andra livsvägar som erbjöds en fattig och maktlös i den tidens hårda samhälle.

Hur som helst så tror jag inte att trälarna skulle ha låtit sig kuvas om de inte hade skolats in i ett system där de tryckte ned varandra och intalade sig att de var lägre stående varelser för att inte själva råka illa ut. En liknöjd hopplöshet där människor anpassar sig för sin egen överlevnad genom att hålla sina tankar inom de ramar som makthavaren har satt. Där de maktlösa intalar sig att de är djur för att vara makthavaren till lags och på det viset få vissa fördelar.
...
Ja precis så!!! Jag tror att just det här "fenomenen" är fullt tillräckliga för att skaffa sig billig arbetskraft i Skandinavien och att det är grunden för träldom här.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Att vara träl....

Inlägg av heimlaga » 3 december 2016, 02:58

Det är lärorikt med en tur ned till samhällets botten och småningom upp igen.

Förresten är slaveriet mycket närmare än folk kommer att tänka på.
Här i Österbotten lever ännu den muntliga traditionen om de sista ryska slavräderna och barn och ungdomar som försvann och om förrymda trälar som kom hem många år senare. En lär ha gått hem från Turkiet.
Svårt att veta vad som är sant men en del går att bevisa i kyrkböckerna.

Skriv svar