Hur stor hird hade Kungen?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur stor hird hade Kungen?

Inlägg av Carl Thomas » 19 februari 2016, 19:33

flera kungar samtidgt berättar någonting just beroende på att de är flera. Frågan är vad det berättar. Dessa tre Kungar från Hvita Ansgarii var troligen (?) alla från Östkusten, de kan ha varit Kung över var sitt Folkland, en qv dem kanske var kung över Roden? Detta går att spekulera vilt över :)

Hvita Ansgarii beskriver ju även att Kungen måste tillfråga en grupp män om Ansgar fick predika. Denna grupp män var högst troligt ett ting. Kung Björn måste alltså be (rådgöra) med tinget före beslut - det tyder absolut på att Kungen hade begränsad maktsfär på 800 talet.

Efter Kung Björn, som verkar ha varit ensam Kung (?) kommer alltså tre parallella kungar. Vad betyder detta? Fanns det flera Kungar öven på Björns rid men vi saknar information om detta - eller har samhället förändrats genom att splittras upp?

När det gäller ätter har jag samma bild som Kingsune.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur stor hird hade Kungen?

Inlägg av Carl Thomas » 19 februari 2016, 19:40

De ätter vi har källor om är de dominerande ätterna tror jag. De "vanliga" ätterna saknar vi namn på. Kändisätterna känner vi alltså till.

Blå-ätten var en ganska stor ätt om jag förstått det rätt - men den är relativt okänd i vår historia - bortsett från att Birger Jarls son som blev Kung föreslogs av en riddare från denna ätt.

De gamla Kinden sägs ju ursprungligen vara ättenamn enligt lite äldre historiebeskrivning. Bankekind skulle då vara av Bankes Ätt ? Jag vet inte vad modern forskning har för uppfattning om detta. Någon som vet?

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur stor hird hade Kungen?

Inlägg av Carl Thomas » 20 februari 2016, 00:09

Jag hittade detta av en ren tillfällighet..

http://www.kungarochdrottningar.se/mede ... lkungarna/

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar