Vikingaspelet Kubb

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Vikingaspelet Kubb

Inlägg av anganatyr » 2 november 2015, 20:16

Det populära spelet Kubb påstås ofta ha sitt ursprung från ön Gotland, där det skall ha spelats sedan vikingatid. Dessvärre finns det inga som helst belägg för att spelets urgamla ursprung skulle vara något annat än ett marknadsföringsknep. Varken fornnordiska sagor eller runinskrifter nämner något liknande spel. Inte heller några gravfynd har gjorts. Kubb räknas inte heller till de traditionella gotländska "lekarna" som varpa, pärk, stångstötning mfl, som har anor från vikingatiden. Däremot har Kubb precis som bowling mycket gemensamt med olika kägelspel som spelats i flera tusen år. Reglerna till en snarlik variant kallad kägelkrig, publicerades i början av 1900-talet. Längre än så går det inte att spåra kubbspelets historia.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vikingaspelet Kubb

Inlägg av Bäckahästen » 3 november 2015, 05:24

Vad fult att göra så. :x

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vikingaspelet Kubb

Inlägg av Leif » 3 november 2015, 07:15

Allt går att säja med rätt reklam och marknadsföring.
När man går på medeltidsmarknader eller hantverksmässor så får man intrycket av att väldigt många vikingatida knivar såg ut såhär:
Bild
(bild länkad fårn internetshopen swedish armoury http://swedisharmory.se/shop/kvinnokniv/ )
Men jag har faktiskt inte sett några arkeologiska uppgifter om denna typ av knivar, och då skall man vara medveten om att jag är lite extra intresserad av just knivar (i princip enda fyndkategorin jag är lite extra intresserad av). Därmed inte sagt att den inte finns, men vanlig var den definitivt inte.

Jag tror att dess popularitet är en modern myt. Eventuellt skulle det kunna falla tillbaka på Tomas Johansson och hans strävan efter att populärisera experimentell arkeologi. Det kan vara så att TJ hittade kniven i litteraturen och tyckte den var ett pedagogiskt exempel. Sedan har den snappats upp och blivit extremt populär, inte minst som det är ett enkelt sätt för hantverkare att maximera timpengen då man inte behöver hålla på att jobba med skaftning som tar tid. Men att att min tes stämmer har jag inte lyckats belägga ännu.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vikingaspelet Kubb

Inlägg av Carl Thomas » 3 november 2015, 13:12

Kallas inte denna modell för "kvinnokniv" ?

Jag har inte heller sett knivar som denna i det arkeologiska materialet - och jag har letat ganska grundligt om just knivar.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vikingaspelet Kubb

Inlägg av Leif » 4 november 2015, 11:13

Carl Thomas skrev:Kallas inte denna modell för "kvinnokniv" ?
Ja.
Har dock från ganska säker ryktesväg en indikation på att det faktiskt finns sådana knivar i Danmark. Men längre än så har jag inte kommit just nu. Får se när jag orkar ta tag i det. Poängen är fenomenet med försäljning där vikingatid eller medeltid används som säljargument.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Re: Vikingaspelet Kubb

Inlägg av Jan Owe » 4 november 2015, 11:32

Litet lustigt apropå tråden om Kubb och (T.) Johansson. För 45 år sedan lärde vi oss i familjen att spela ett kägelspel mycket snarlikt Kubb. Vi lärde oss det av en familj Johansson och kallade spelet helt enkelt för "Johansson".

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vikingaspelet Kubb

Inlägg av Carl Thomas » 4 november 2015, 14:41

Här är en länk till Historiska Världars forum där de diskuterat kvinnoknivar - samt funnit en "kökskniv" från äldre järnåldern med samma design.

http://www.alternaliv.se/histvarld/foru ... b&start=30

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar