krabbor i skandinavisk arkeologi

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

krabbor i skandinavisk arkeologi

Inlägg av Leif » 29 juni 2015, 10:24

I midsomras la jag som vanligt lite nät i västerhavet. Jag brukar lägga mina nät på relativt grunda vatten eftersom jag är ute efter plattfisk. Av någon anledning, kanske kall vår och kallt vatten, så har jag alltså just i år på dessa grunda vatten även fått en del krabba.

Det fick mig att börja fundera och inse att jag inte kan påminna mig om att jag sett krabba i fyndmaterialen från svensk eller för den delen skandinavisk förhistoria.

Är det någon annan som kan erinra sig krabbfynd? För även om det inte är tokmycket mat ens i en stor krabba så skall man inte underskatta dem som smaksättare i grytor/soppor.

Bild
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: krabbor i skandinavisk arkeologi

Inlägg av Leif » 29 juni 2015, 10:26

Vi kan väl lägga till hummer och kräftor, såväl insjökräftor och havskräftor, i frågan.

Iofs kan jg förstå om havskräftor saknas, de lever ju på lite djup men hummer och krabba? Och som sagt insjökräfta, den kan man ju plocka med näven om man vänder på lite stenar.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

ane_den_gamle
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 maj 2015, 12:54

Re: krabbor i skandinavisk arkeologi

Inlägg av ane_den_gamle » 5 juli 2015, 22:07

Det verkar som att nordborna länge hade en närmast abrahamitisk inställning till ätandet av skaldjur. Bland vanliga pöbeln tycks denna skepsis ha varat väldigt länge.

https://hogtider.wordpress.com/2008/08/ ... i-sverige/

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: krabbor i skandinavisk arkeologi

Inlägg av Leif » 6 juli 2015, 08:20

Den svenska förhistorien är så djäkla lång att vi nog borde kunna se svängningar vad gäller detta både en och två gånger.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: krabbor i skandinavisk arkeologi

Inlägg av jancro » 7 juli 2015, 19:06

Krabbor uppges finnas med i fyndmaterialet från Skara Brae, den neolitiska boplatsen på Orkneyöarna.

Byn, byggd med sten i , och isolerad med, kökkenmödding har ett stort inslag av maritim kost.
Finns krabba här är väl sannolikheten stor att den även finns i nordiska kökkenmöddingar.

Från Wikipedia, Skara Brae :
" På ön fanns kronhjort och vildsvin, som jagades för köttets skull, men också för att bli råmaterial för de redskap som behövs i det dagliga livet - nålar, spadar, stift, knivar, hackor och skarvyxor.

Sälkött ingick i kosten liksom en och annan strandad val.[40][41]

Sammantaget verkar invånarnas meny ha varit rik och omväxlande:[39]
Kött – nötkött, lamm, gris, rådjur, get
Från havet – torsk, gråsej, hummer, krabba, musslor, sjöborre, ostron, val- och sälkött
Sjöfågel – kött och ägg – ejder, havssula, sillgrissla, skarv och den nu utdöda garfågeln
Mjölk från ko, får och get och kanske också ost och andra mjölkprodukter "

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: krabbor i skandinavisk arkeologi

Inlägg av Leif » 8 juli 2015, 08:12

Tackar!

Har fått insideuppgifter om flodkräfta från mesolitiska lokaler i Blekinge.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar