Midsommar

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Midsommar

Inlägg av anganatyr » 19 juni 2015, 07:30

Midsommarfirandet anses ha hedniska rötter. vad finns det för information om detta?


Glad Midsommar!!!

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Midsommar

Inlägg av anganatyr » 19 juni 2015, 07:45


Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Midsommar

Inlägg av Bäckahästen » 23 juni 2016, 20:43

Jag har tänkt starta en tråd om midsommar, men söker och ser att det redan finns en. :D

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Midsommar

Inlägg av Yngwe » 23 juni 2016, 23:30

P1 hade ett kort inslag idag om övertro och midsommar. Midsommar-magin var tydligen inte helt ofarlig...

själv har jag funderat på käll-kulten som fanns vid midsommar. Har en gammal källa inte å långt bort, kanske ska man gå dit och offra lite.

Midsommar är för övrigt min favorithögtid, så glad midsommar på er allihop!

Uppallade stenen
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 januari 2018, 14:53

Re: Midsommar

Inlägg av Uppallade stenen » 31 januari 2018, 09:43

Vi står ju inför två val här.
1) Mitt under pesten på 1300 talet kände vi ett fasligt behov av att importera denna festlighet från Tyskland, där den varit utdöd i typ 500 år. Traditionen spreds sig fort genom hela Sverige, men inte i Norge och Danmark.
Jag är inte ofin här men detta blir resultatet av den officiella förklaringen.

2) Vi har "alltid" firat sommarsolståndet, som faktiskt är den dag som lättast kan tas ut för att nolla året.
Förslag:
För att göra detta behövs 2 pinnar och ett snöre. Man monterar pinnarna som ett kors och spänner snöret runt om så att det liknar en midsommarstång utan ringar fast med lina även undertill, som en stomme till en pappersdrake. Stången, mätverktyget, används liggande. Man reser sedan denna stång och alla i byn är med och bekräftar den med dans och fest. På så sätt kan den inte dö ut, vilket den inte heller har gjort förutom att vi tappat de exakta proportionerna i den för att ta ut solståndet. Proportionerna måste ha varit allmänkunskap. För Mellansverige räcker det att kunna räkna till tre för att göra detta verktyg. Jag antar att stången åkte ut med buller och bång i grannländerna vid religionsjusteringen för 1000 år sedan och vi förlorade de ingående proportionerna men fick behålla stången och dansen.

Jag tänker mig att drotten här (druid uttalas dråd) bestämde sockenvis (ett sök, ett administrativt område) när detta inträffade. Ungefär som att lokala imamen bestämmer i byn när månskäran talar om att Ramadan inleds. Jag har varit med om två dagars skillnad mellan de olika grannbyarna i Västafrika.

Ja, vi bör väl rimligen också haft drådar här.
(Eventuellt går det en dråd per ca 7 sök, vilket är ungefär ett härad.)
Det får vara vad det vill i dagar här emellan men nystart sker vid solståndet. Vad än mer praktiskt är att med detta verktyg så får vi ju automatiskt soluppgångsriktning för dagjämning. Rikta spetsen åt söder så pekar armarna som är exakt i 90 grader åt rakt öster/väster.

Skriv svar