Ekornavallen

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Ekornavallen

Inlägg av Bäckahästen » 10 juni 2015, 18:53

Jag tycker det skulle vara intressant att ta upp Ekornavallen och lära mig mer om denna plats. Gravfältet användes under så lång tid att den inte platsar i någon av de perioder som finns här, så jag postar det i allmänt. Finns det någon som har information om platsen?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Ekornavallen

Inlägg av Carl Thomas » 10 juni 2015, 19:18

Ekornavallen är unik på flera olika sätt. Dels att den funnits som begravningsplats under så lpng tid som nöstan 5000 år, dels för att det faktiskt är ganska få gravar där - samt att det inte finns några spår efter bosättningar runtomkring på 1,5 kilometer. Först under 1700 talet byggdes hus i närheten av EV.

Det är också unikt med megalitgravar (gånggrifter), bronsåldersrösen, järnåldersgravar och gravar från vikingatid på samma gravfält.

Ev kan även ha varit en gammal tingsplats.

Girumen heter den största gånggriften - det är Sveriges största gånggrift. Varför byggdes den så stor?

Någonting särkilt är det med EV eftersom EV använts "regelbundet" under så lång tid.

Vi har ju t.ex. Diskuterat Gamla Uppsalas gravfält en hel del. När det började byggas var EV redan ca 3000 år gammalt. När EV började byggas låg GU under vatten.

Megalitbyggen brukar användas som bevis på att det fanns ett organiserat och strukturerat samhälle. Det fanns alltså då ett organiserat samhälle runt EV redan under yngre stenåldern enligt detta sätt att bedömma.

Vår historia sägs vara ca 12000 år gammal, alltså när inlandsisen drog sig undan och de första människorna invandrade. Vi diakuterar ju oftas inte de första 11000 åren, vi diskuterar ju runt 1000 talet. EV upphörde som gravfält ungefär då.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Ekornavallen

Inlägg av Carl Thomas » 10 juni 2015, 19:51

Rättelse, Girumen är inte Svariges största gånggrift - "bara" en av de största :)

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ekornavallen

Inlägg av Bäckahästen » 11 juni 2015, 06:07

Tack för informationen Carl Thomas. :D

Skriv svar