Orsak till kritik, flyttade inlägg

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Orsak till kritik, flyttade inlägg

Inlägg av Yngwe » 14 augusti 2021, 23:04

För det första

Dra ingen vals om arkeologiforum, som jag förstår så var du inte med där, och inte heller verkar du ha den blekaste aning om vad det innebär att driva ett forum av det slaget. Vi är tre som delar bördan på detta forum och vet vad det innebär. Johan på Arkeologiforum drev det mer eller mindre ensam de sista åren. Att han valde att stänga har jag den djupaste respekt för, jag har av honom fått förklarat varför, och senare själv förstått då jag insett vilken insats det kräver. Den respeten borde du och andra visa honom också istället för att kleta ner hans forum med era åsikter om varför.


För det andra

Du ger dig ut på ett korståg som har liten förankring i verkligheten. Kritik tillhör processen, och den som sticker ut hakan och publicerar får givetvis leva med den. Kritiken är inget personligt, och inte heller avfärdande och nervärderande. Det är en respons på hypoteser och teorier. I detta fall försöker du ogiltigförklara kritik, och det är ju helt i sin ordning. Men ditt motiv är inte att söka fakta, utan något helt annat.

Du uttalar dig tvärsäkert och nedlåtande, men har inte gjort någon som helst ansats att verkligen undersöka
hur det ligger till och vilket källäge som verkligen råder

För att illustrera, det här är en karta som enligt LM är från sent 1600-tal. Den visar tydligt Jönköpings läns huvudvägar, och också var Nydala kloster låg. Vidare kommentar behövs knappast. Sven gjorde ett gravt fel, och det är inget mer med det. Men att någon sen, trots bevisläget, likt förbenat ska hävda att han hade rätt, det är helt patetiskt. Det gör han ju inte ens själv. Han insåg ju direkt att det blivit galet, inget kartmaterial visar ju en huvudväg genom Nydala.
Nydala Generalkarta 1600-tal.PNG
Nydala Generalkarta 1600-tal.PNG (1.55 MiB) Visad 5419 gånger

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Orsak till kritik, flyttade inlägg

Inlägg av AndreasOx » 16 augusti 2021, 08:46

Not att vägarna på Svens första karta, som han sedan justerade, är korrekta enligt hans senare beskrivningar. Det är namnet Kohult som är felplacerat.
Yngwe vevar på med personangrepp, tragiskt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Orsak till kritik, flyttade inlägg

Inlägg av Yngwe » 16 augusti 2021, 12:41

Så här är det

Sven skrev inledningsvis
... Från Värnamo utgick emellertid också en riksväg mot nordost vilken passerar den andra huvudvägen i Vrigstad och gick vidare mot Eksjö. Vid denna riksväg, endast ca 8 kilometer från vägkorset vid Vrigstad, ligger Nydala, således ett alldeles utmärkt kommunikationsläge. ...
Han hänvisar tydligt att som underlag har han använt en resehandbok från 1709, "Then Swänske ULYSSES Eller En nyttig Rese-Book" och utifrån den har skapat en karta.

Svens ord
På kartan nedan har jag gjort ett litet utdrag av min sammanställning över det riksvägnät och de skjutsstationer som redovisas i boken
Hela Svens inlägg, med karta finns här

Boken "Then Swänske ULYSSES..." anger följande hållpunkter på vägen från Värnamo/Hörle till Eksjö

Hamarshult - Svenarum - Kohult - Vrigstad - Komstad ...osv... till Eksjö

Här kan man själv se texten i original

Den här vägen kan utan tvekan beläggas i diverse äldre kartor.

Exempel 1

Exempel 2

Exempel 3

Det råder alltså inget som helst tvivel om att vägen som beskrivs i Svens hänvisade källa, "Then Swänske ULYSSES..." är samma som återfinns i det historiska kartmaterialet.


Som jag då påtalade, och som Sven ganska snart insåg, så ligger inte Nydala vid denna väg. Det är det hela frågan gäller. Som nämnt, Sven gjorde ett misstag, att påpeka det är givetvis inget personangrepp, det tror jag få tycker.


Det enda märkliga i frågan, som är tämligen avgjord då det finns ett utmärkt underlag, är att du AndreasOx fortfarande påstår att han hade rätt... Vad driver dig till det?

Skriv svar