Arkeologiska föremål vittrar sönder i Lund

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Arkeologiska föremål vittrar sönder i Lund

Inlägg av Opager » 2 juni 2015, 08:10

Det finns inte tillräckligt med pengar för att avlöna det antal konservatorer som behövs på Lunds Historiska Museum. Föremålen förstörs sakta men säkert.

http://www.sydsvenskan.se/lund/jarnalde ... te-raddas/

Opager

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Arkeologiska föremål vittrar sönder i Lund

Inlägg av anganatyr » 2 juni 2015, 17:14

Tråkigt. :cry:

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Arkeologiska föremål vittrar sönder i Lund

Inlägg av Bäckahästen » 2 juni 2015, 20:13

Jag blir deprimerad när jag läser om denna typ av vandalism på kulturarvet.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Arkeologiska föremål vittrar sönder i Lund

Inlägg av Leif » 3 juni 2015, 09:23

LUHM är knappast ensamma om problemet. Men de är medvetna om det och lyfter fram det vilket är viktigt för att kunna göra något åt det.

Allt vi plockar upp ur jorden har vi ansvar för. Och tar vi inte ansvar för det så kan man ju fråga sig hur vettigt det var att plocka upp det. Åtminstone om det gäller forskningsgrävningar. I fråga om exploateringsgrävningar och räddningsgrävningar så har man inget egentligt alternativ. Och där verkar vi gå en bättre myndighetsattityd till mötes. Åtminstone om länsstyrelsens inriktning är bevarande och inte prispress. I de senaste föreskrifterna kan man nämligen för upphandlingar läsa:
Länsstyrelsen kan ange att kostnad för konservering kommer att undantas vid prisjämförelse.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Arkeologiska föremål vittrar sönder i Lund

Inlägg av Opager » 3 juni 2015, 11:04

Om man skall inventera LUHM 11 miljoner föremål på ett år med 220 arbetsdagar skulle det kräva att 50 tusen föremål undersöktes per dag.

LUHM har fått en uppgift som det aldrig har varit resursmässigt tillräckliga för att klara av. Vi får hoppas att det kommer höjda anslag men jag är skeptisk till politikernas vilja.

Opager

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Arkeologiska föremål vittrar sönder i Lund

Inlägg av Leif » 3 juni 2015, 13:07

LUHM är inte ensamma. Det är ett problem de delar med väldigt många andra museer. Vågar inte skriva att de delar problemet med alla museer som har kulturhistoriska samlingar för det har jag inte belägg för, men det skulle faktiskt inte förvåna mig om det var så.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar