Beowulf - Juten!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 4 oktober 2020, 19:28

Anders i Uppsala skrev:
4 oktober 2020, 19:17
Kan inte Beowulfs rike ha omfattat exempelvis norra Jylland och Bohuslän, delar av Västergötland, etc? Vatten förenade mer än det skilde på de här tiden.

Dock kallas väl jutar "eotas" i Beowulf. Eller kan det förklaras på något annat sätt? Eotas är i så fall inte samma sak som geater.
Med risk för att låta otrevlig, men vänligen läs igenom tråden innan du skriver inlägg. Vissa trådar är evighetslångs och omöjliga att snabbt uppdare sig om. Men inte denna, och det blir den inte heller om vi inte upprepar allt gång på gång. Ja, eotan har behandlats och avklaras.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Anders i Uppsala » 4 oktober 2020, 21:24

Jo, möjligt att eotes var något annat än jutar, men frågan är öppen.

Något som liknade "g...ar" fanns ju i ett band från Jylland över Väst- och Östergötland till Gotland och vidare till norra Polen och söderut. Jag gissar att det handlade om något slags etnicitet eller att man såg sig ättlingar till några inflyttade mäktiga män långt tillbaka i tiden. Beskrivs Beowulf som en geatarnas kung eller "några geatars kung" eller "den främste av geatiska kungar"?

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av jancro » 4 oktober 2020, 22:22

Yngwe skrev:
4 oktober 2020, 19:28

Med risk för att låta otrevlig, men vänligen läs igenom tråden innan du skriver inlägg. Vissa trådar är evighetslångs och omöjliga att snabbt uppdare sig om. Men inte denna, och det blir den inte heller om vi inte upprepar allt gång på gång. Ja, eotan har behandlats och avklaras.
Hm, om allting som avhandlats tidigare ska sorterats bort, bör man inte då gå direkt på det man vill ha sagt, så att det kan analyseras och debatteras ?

( Tidigare fråga till mig betraktade jag som retorisk, att geat, got, gaut, göt, gut är språkligt besläktade har vi ju behandlat.. )

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 5 oktober 2020, 00:36

jancro skrev:
4 oktober 2020, 22:22
Yngwe skrev:
4 oktober 2020, 19:28

Med risk för att låta otrevlig, men vänligen läs igenom tråden innan du skriver inlägg. Vissa trådar är evighetslångs och omöjliga att snabbt uppdare sig om. Men inte denna, och det blir den inte heller om vi inte upprepar allt gång på gång. Ja, eotan har behandlats och avklaras.
Hm, om allting som avhandlats tidigare ska sorterats bort, bör man inte då gå direkt på det man vill ha sagt, så att det kan analyseras och debatteras ?

( Tidigare fråga till mig betraktade jag som retorisk, att geat, got, gaut, göt, gut är språkligt besläktade har vi ju behandlat.. )
Det är väl inget som sorteras bort om saken redan är behandlad. I denna fråga är det fem sidor bakåt, tråden är totalt på 12 sidor. Det är ett högst rimligt krav att man läser igenom en så kort tråd för att slippa evinnerliga upprepningar och för att visa respekt för de övriga. Det handlar om tio minuters skumläsande för att se om frågan är behandlad, eller en minut med sökfunktionen. De flesta av oss här offrar timmar för att finna ett motargument, sätt det i kontrast med det.

Parentesen, ja den var retorisk i positiv bemärkelse för att få ett gemensamt instämmande och därmed en gemensam utgångspunkt att diskutera vidare ifrån. Återigen, syftet är att slippa upprepningar och evighetslånga trådar som hela tiden börjar om.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 5 oktober 2020, 07:36

För att komma vidare kanske vi kan komma överrens om att den engelska nedtecknarens intension var att geats stod för jutar. Sedan kan vi diskutera om det var rätt. Det är ju flera anglosaxiska källtexter som har termen just för Jylland men även i viss mån genom Geat/Gaut som en ättefader till frisiska kungaätten (”Finns” ätt) vilket framgår i kung Alfreds krönika. Geats i Beowulf är ju trots släktskapet fiender med friserna och dessa geats är ju således inte representerade av friser i kvädet.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Valdemar » 5 oktober 2020, 08:44

Eftersom jag inte anser att författaren menar Jyder när han skriver Geats i sagan så avstår jag all inblandning i denna tråd.

Intressant tanke att skapa ”säkra” trådar där alla har samma ingångsvärde. Påminner lite om ideologin i ett stort land i öster men borde ge mer harmoni.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 5 oktober 2020, 10:39

Valdemar. Vad jag menar är att de andra källor som använder uttrycket "geat" i den engelska kontexten har utan kontroverser tolkats såsom syftande på jutar. Att då utgå från att Beowulfkvädets nedtecknare skulle hitta på ett helt eget grepp låter osannolikt. Sedan är det en helt annan sak om nedtecknaren byggt sin historia på andra berättelser där geats går tillbaks på något annat. Det blir ju lite snårigt att argumentera för men för all del.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 5 oktober 2020, 11:38

Anders i Uppsala skrev:
4 oktober 2020, 21:24
Jo, möjligt att eotes var något annat än jutar, men frågan är öppen.
Det är ganska väl avhandlat av Bishop, som vi redovisat, så utan nya hållbara argument så får nog saken sägas vara klar, eotas betyder inte jutar i Beowulf utan jättar, monster otäckingar.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 5 oktober 2020, 11:49

Det verkar för övrigt logiskt att eotenas "oftast" åsyftar Finn och hans resliga krigare. Det mest omskrivna är ju just eotenas som danernas motpart i Finnsburghkonflikten. Finns ingen riktig anledning att blanda in jutar just där.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 5 oktober 2020, 11:54

Kungsune skrev:
5 oktober 2020, 10:39
Valdemar. Vad jag menar är att de andra källor som använder uttrycket "geat" i den engelska kontexten har utan kontroverser tolkats såsom syftande på jutar. Att då utgå från att Beowulfkvädets nedtecknare skulle hitta på ett helt eget grepp låter osannolikt. Sedan är det en helt annan sak om nedtecknaren byggt sin historia på andra berättelser där geats går tillbaks på något annat. Det blir ju lite snårigt att argumentera för men för all del.
Ja men det är ju precis så, vi måste utgå från kvädets kontext, och där finns flera bevis på att geat avser jute. Det finns inte en antydan om att det i den kontexten skulle kunna avse götar eller gutar.

Om anglosaxerna från början kallade jutarna för geats är fullkomligt irrelevant för Beowulf som är nerskriven runt år 1000. Det är vad geats betyder då som är det viktiga.

Skriv svar