Beowulf - Juten!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 28 september 2020, 20:09

Som Castor sa, att Tacitus eodesene skulle avse Jutar är långt från säkert, det ges egentligen ingen sådan uppgift., enda geografiska ledtråden är väl att de verkar höra hemma norrut och att de skyddade av skoger och floder.

Rent ljudmässigt, förstår inte argumentet Jancro, för även eotan finns ju som jötunn och då blir det svårt att förklara varför eodones brist på j skulle vara avgörande.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av jancro » 28 september 2020, 21:25

Nja, det handlar här inte om J , som utvecklats ur I, utan om bristen på G/K .

" Bokstaven J var från början en variant av bokstaven I, men blev till slut en egen bokstav, som betecknade ett konsonantljud istället för ett vokalljud. " WP

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av jancro » 28 september 2020, 21:52

Castor [/quote]

För övrigt är jag absolut med på att Beowulf var jute så länge man med jute inte exklusivt menar jyllänning.

De tidigaste jutarna i historien var ju de som invaderade Kent och Isle of Wight. Och de tycks ha haft starka band med det som senare skulle bli Friesland. Jutarna talade förmodligen ett språk som kan betecknas som anglofrisiska.
[/quote]

Frågan är hur långt från Norden man kan hantera Beowulfs avståndsuppgifter mm.

Juterna i Kent mm har ju haft flera förslag, ett jag sett är " the Goths in Gaul ", det bör väl bli friser inom Frankerriket.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av jancro » 28 september 2020, 22:57

Bättre : Juterna i Kent mm har ju haft flera förslag, ett jag sett är " the Goths in Gaul ", det bör väl bli friser inom Romarriket .

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 28 september 2020, 23:15

jancro skrev:
28 september 2020, 21:25
Nja, det handlar här inte om J , som utvecklats ur I, utan om bristen på G/K .

" Bokstaven J var från början en variant av bokstaven I, men blev till slut en egen bokstav, som betecknade ett konsonantljud istället för ett vokalljud. " WP
Nu är ju även j ljudet ett mjukt g, så det handlar till syvende och sist om den övergången skett innan man börjat bry sig om stavningsregler

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 29 september 2020, 08:22

jancro skrev:
28 september 2020, 21:52
Castor
För övrigt är jag absolut med på att Beowulf var jute så länge man med jute inte exklusivt menar jyllänning.

De tidigaste jutarna i historien var ju de som invaderade Kent och Isle of Wight. Och de tycks ha haft starka band med det som senare skulle bli Friesland. Jutarna talade förmodligen ett språk som kan betecknas som anglofrisiska.


Frågan är hur långt från Norden man kan hantera Beowulfs avståndsuppgifter mm.
Juterna i Kent mm har ju haft flera förslag, ett jag sett är " the Goths in Gaul ", det bör väl bli friser inom Frankerriket.
Intressanta tankar men man får samtidigt inte glömma den vänskapspakt som skildras mellan daner och geatas i Beowulf. Det sänds gåvor tvärs över havet som på något ställe beskrivs som ett "sund". De bor dessutom såpass till att de intervenerar med ett "svenskt" kungahus också tvärs över ett hav.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Castor » 29 september 2020, 10:25

Tror jag har berört detta ett par gånger i de andra Beowulf-trådarna... Jag funderar på om inte Geat-Göt-Jute kan vara ett fenomen som är knutet till en folkvandringstida handelsväg längs Nordsjökusten...

https://www.researchgate.net/figure/Pos ... _279749424

Geat-Göt-Jutarna kan ha varit ett förbund av självständiga enheter. Hygelac höll kanske mest till i de nordöstra gränsmarkerna (själva Vädermarken, kanske motsvarande det gamla Älvsborgs län). Men när det hettade till (Hetvarerna anfaller!) vid Rhens mynning kunde han snabbt bege sig dit för att bistå sina förbundsfränder.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 1 oktober 2020, 19:27

Om man summerar lite. Anglosaxerna ser Jutarna som en viktig del av sin historia, och åtminstone från 800-tal benöämner dom Jutar som Geat. Av hävd eller för att skapa en gotisistisk koppling. Vad blir konsekvensen av det...

I Beowulf är geats helt centrala i handlingen, hela kvädet handlar om geats som på olika sätt interagerar med daner, friser, svear. Om man helt rimligt antar att anglosaxerna ser Beowulf som en del av sin geatiska historia,, och därför placerar Beowulf bland Jutarna så ser man ju att Jylland då geografiskt är helt central i handlingen. Allting utspelas på Jylland eller i den omedelbara närheten.

Min fråga blir då, vad finns det för anledning att inte tro att Beowulf är jute, det borde ju vara den helt självklara slutsatsen?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Valdemar » 1 oktober 2020, 22:21

Men då är det ju löst, mysteriet man ältat i 100år, grattis!

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av jancro » 2 oktober 2020, 01:00

Yngwe : "Om man helt rimligt antar att anglosaxerna ser Beowulf som en del av sin geatiska historia, "

Här tror jag att man kan spåra en viktig orsak till att kvädet kopierades gång på gång av anglosaxarna, trots de omfattande striderna med danerna. Det är inte danerna som är hjältarna, det är danerna som behöver hjälp av Beowulf .
Den kända avskriften har haft två skrivare, den första fram till rad 1395? bemödade sig om att utföra avskriften på korrekt " West Saxon ". Nästa skrivare skrev av som det stod i förlagan, och här finner forskarna dialektala drag från andra delar av den anglosaxiska sfären. Kvädet har uppenbarligen haft god spridning.

Skriv svar