Hur kan vi förstå forntida människor?

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Hur kan vi förstå forntida människor?

Inlägg av Wurner » 18 maj 2015, 15:58

Varför byggde människor Göbekli Tepe för 10000 år sedan? Varför mumifierades Egyptens faraoner? Varför förlitade sig greker på oraklens spådomar? Varför beskrivs inte introspektion hos personerna i Illiaden och i gammaltestamentliga texter?

Om nu anatomiskt moderna människor uppstod för 200000 år sedan, beteendemässigt moderna människor för 50000 år sedan - varför är det så svårt att förstå hur folk tänkte förr? Är det rimligt att tro att forntida människor tänkte som vi och kände som vi och att om vi bara visste mer om deras kultur skulle alla bitar falla på plats och deras beteende skulle te sig fullt logiskt och konsekvent? Eller var deras tänkande på något sätt annorlunda från vårt - inte bara så att de tänkte på andra saker utan att de tänkte (eller inte tänkte) på ett helt annat sätt?

Jag har stött på två verk som presenterar teorier om drastiska skillnader mellan människans "inre liv" idag jämfört med förr och tänkte ägna dem några rader text vardera:

Orality and Literacy av Walter J. Ong - här framläggs en tes om att skriftspråk drastiskt och oåterkalleligt förändrar människors sätt att resonera och tänka. Med skriften utvecklades abstrakt tänkande, introspektion, individualism m.m. på sätt som tidigare varit otänkbara ;). Med detta ska förstås inte bara att dessa aspekter "lyftes" i samhället utan att de stort sett "uppstår" i människorna till följd av ändrat tankesätt. Människans inre liv förändrades av skriftspråket vilket orsakade ett nytt sätt att tänka och införde nya idéer (som till stor del kan överföras till den illiterata delen av befolkningen).

Om den idéen var obekväm så håll i hatten för nu drar det iväg ordentligt:
The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind av Julian Jaynes. Han påstår att när Achilles lyssnar på gudarna i Illiaden är det inget konstigt med det - fram till sista årtusendet före vår tideräkning hörde människor röster som sa åt dem vad de skulle göra. En del av befolkningen idag har hörselhallucinationer, detta är en kvarleva av "det gamla" sättet som människor fungerade på. Argument tas från arkeologi, neuropsykiatri, litteratur (som Illiaden och Gamla testamentet), sociokulturell antropologi m.m. Detta är ingen foliehattsteori utan seriöst och taget på allvar av många framstående tänkare, t.ex. Daniel Dennett. Här är en webbsida som samlar artiklar m.m. om ämnet: Julian Jaynes Society.

Finns det fler intressanta teorier om hur människors tänkande förr eventuellt var annorlunda från vårt idag?

anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Hur kan vi förstå forntida människor?

Inlägg av anganatyr » 18 maj 2015, 19:52

Intressanta frågeställningar! Är dock inte inläst på området och har därför inget att tillföra.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hur kan vi förstå forntida människor?

Inlägg av Leif » 19 maj 2015, 07:59

Bra tråd. Skall fundera lite innan jag återkommer med något mer genomtänkt. Tills dess kan jag bara konstatera att jag dagligen stöter på människor, handlingar och idéer i min samtid som jag inte kan förmå mig att förstå. Så att förstå den förhistoriska människan har jag gett upp. Förstå mig rätt nu, för det hindrar inte att man kan resonera kring det hela och söka ingångar till sannolik förståelse/förklaring. Och i det sökandet har även jag Walter J Ong att tacka för att jag når längre nu än innan jag läste boken första gången.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Hur kan vi förstå forntida människor?

Inlägg av Opager » 19 maj 2015, 09:05

Ett försök är Jonathan Lindströms bok om "Bronsåldersmordet".

Rekommenderas!

Opager

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Hur kan vi förstå forntida människor?

Inlägg av Wurner » 19 maj 2015, 09:35

Opager, tack för förslaget. Får jag tillfälle ska jag se närmre på den.

Av de två idéerna jag nämnde ter sig nog den senare som mer spektakulär än den förra. Intressant att Ong nämner Jaynes på sidan 29-30 i sin bok (länken går till en gratis e-bok) och beskriver hur de här två teorierna inte motsäger varandra.
Med tanke på vad Ong skriver om ordets och ljudets makt över människorna i samhällen utan skriftspråk så tycker jag att det "gläntar på dörren" för ökad betydelse av hörselhallucinationer.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Hur kan vi förstå forntida människor?

Inlägg av Wurner » 21 maj 2015, 11:51

Till de idéer jag nämnde i första inlägget kan jag lägga till The Master and his Emissary av Ian McGilchrist. Till skillnad från de tidigare har jag inte själv läst denna (ännu). Tydligen så beskrivs en förändring av människans mentala förmågor genom historien utifrån hur olika regioner i hjärnan organiserats och haft olika inflytande på beslutsfattande och upplevande i olika tidsperioder. Verkar vara en modell där neurologiska aspekter är viktiga (eller t.o.m. utgör kärnan), vilket skulle sätta den på kollisionskurs med Jaynes teori - dock menas i en artikel i The American Journal of Psychology från 2012, Volume 125: "Retrospective: Julian Jaynes and The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind" att idéerna inte alls är oförenliga. (bra modern artikel(serie) om Jaynes idéer för den som har tillgång till tidsskriften).

Nu skrev jag bara några få ord om varje teori i mitt första inlägg och utifrån det lilla jag skrivit kanske de inte verkar stå på någon vidare stabil grund eller ha något bra förklaringsvärde. Jag vill förklara att så absolut inte är fallet - jag avstår från att beskriva dem i detalj därför att de är så omfattande, väldokumenterade och med så stora implikationer att jag inte skulle kunna göra dem rättvisa i ett eller några forumsinlägg.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Hur kan vi förstå forntida människor?

Inlägg av Wurner » 21 maj 2015, 12:49

Jag tänker att många läsare kanske höjer på ögonbrynen och skakar på huvudet :). Jag ämnar inte försöka tvinga på någon någonting och jag kommer avstå (så gott jag förmår) från att förespråka tolkningar utifrån något av ovan nämnda perspektiv i andra trådar då jag inte tror att någon har glädje av det.
Däremot vill jag varmt rekommendera både James och Ong till alla som intresserar sig för hur människor tänkte (eller inte tänkte) och hur de upplevde världen förr.

Den som kommer på sig själv med att undra över varför människor vid östra medelhavet från stenåldern och fram till åtminstone bronsålderskrisen hade så märkliga gravskick (i olika varianter), idolskulpturer, teokratier, m.m. kan veta att det finns en välutvecklad förklaringsmodell utgånde från människans mentala förmågor som erbjuder en tolkning som sammanbinder dessa fenomen och mer ändå - Jaynes.

Den som kommer på sig själv med att undra över varför skaldekonsten var ett fenomen i (vad jag vet) hela Europa framförallt fram till skriftsystemens större genombrott, varför människans världsåskådning genom filosofi och religion så markant utvecklades och förändrades första årtusendet f.kr. eller helt enkelt vill bättre förstå hur mänskligt tänkande påverkats och påverkas genom skrift och litteratur (det är drastiskt) kan veta att det finns välutvecklade teorier som sammanbinder dessa företeelser och mer ändå - Ong (och även Jaynes!).

Perspektivet "hurdana var människorna mentalt" tror jag absolut är meningsfullt och värt att fundera över och kan ha stort förklaringsvärde. Därmed inte sagt att ovan nämnda författare var ofelbara och hade rätt i precis allt.

Skriv svar