När kom samerna till Skandinavien?

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 3 januari 2018, 17:42

Bäckahästen skrev:
Karl skrev:Mattias Jakobsson (ATLAS) och Lars Gyllensten håller i tv-programmet fram en östlig migrationsvåg in i fennoskandien som sker för 2500 år sedan. Det verkar stämma tidsmässigt språkhistoriskt. Och sammanfaller också med nya kulturuttryck i det arkeologiska materialet: den samiska kåtaformen, samisk ornamentik, björnbegravningar mm.
Väldigt intressant dokumentär, på flera sätt:
https://urplay.se/program/203237-samern ... er-i-sapmi
Det är 500 år tidigare dvs 500 fKr som samerna anlände till Skandinavien. Då fanns det redan sedan länge jordbrukare här. Jag har inget emot samer eller samisk kultur, men jag tycker det är fel att de skall kallas urbefolkning när de inte är mer urbefolkning än någon annan är. :)
Nja det ifrågasätts väl inte att jordbrukarkulturen redan fanns på plats sedan länge i södra Skandinavien. När det gäller norra delarna ser det ut som att denna relativt sena migrationsvåg hade med sig en ny uppsättning kulturella uttryck (gravskick i ur/häll, björnbegravningar, kåtatomter, ornamentik) som spred sig bland de återstående fångst-jägarfolken. Och naturligtvis har det skett beblandning genetiskt. Därmed utgör samer med sin sin egna kultur och språk innan nationalstater koloniserserade området ett urfolk i norra fennoskandien.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 4 januari 2018, 05:47

Jag skrev aldrig att programmet ifrågasatte att det fanns jordbrukare i Skandinavien innan samerna. Vad det gäller definitionen av urfolk så har du och jag väldigt olika uppfattning om vad ett urfolk är. Ur för mig betyder ursprunglig, vilket samerna inte är i Skandinavien.

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 4 januari 2018, 13:53

Bäckahästen skrev:Jag skrev aldrig att programmet ifrågasatte att det fanns jordbrukare i Skandinavien innan samerna. Vad det gäller definitionen av urfolk så har du och jag väldigt olika uppfattning om vad ett urfolk är. Ur för mig betyder ursprunglig, vilket samerna inte är i Skandinavien.
Ingen motsättning här Bäckahästen. Den samiska etniciteten är bara 2000 år och samerna är förstås inte ursprungsbefolkning till svenskar, om nu någon trodde det. Den ursprungliga neolitiska urbefolkningen i Norden är assimilerade på olika håll, av olika folk. Men med sin gamla kultur och sitt bevarade språk kvalificerar de sig väl till ursprungsfolk/urfolk i norr med bred marginal enligt alla definitioner?
"United Nations Working Group on Indigenous Populations (WGIP) definierade begreppet 1972, med utökningar 1983 och 1986. FN:s definition av ursprungsfolk är att ursprungsfolk är de som har en historisk kontinuitet med samhällen i det territorium som senare invaderades eller koloniserades av andra, anser sig själva skilda från den övriga befolkningen, som nu lever i detta territorium, och strävar efter att bevara, utveckla och överföra sitt traditionella territorium och sin etniska identitet till framtida generationer."

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 5 januari 2018, 05:45

Men då är det mer rätt att kalla svenskarna ursprungsbefolkning eftersom de fanns här innan samerna kom till Skandinavien. Då är svenskarna mer ursprungliga än samerna. :)
Det ska kanske tilläggas att även samer räknas som svenskar, men jag delar på det för att ni ska förstå vad jag menar.

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 5 januari 2018, 09:54

Skandinavien är ett rätt stort geografiskt område. Jag tror man lugnt kan kosta på sig att låta olika folk dela på "urbefolkning"-epitetet, i olika delar av området :).
Ska bli intressant att se del 2, på måndag. Medeltid-1700-tal om jag fattade rätt.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Daler » 5 januari 2018, 11:02

Bäckahästen skrev:Men då är det mer rätt att kalla svenskarna ursprungsbefolkning eftersom de fanns här innan samerna kom till Skandinavien. Då är svenskarna mer ursprungliga än samerna. :)
Det ska kanske tilläggas att även samer räknas som svenskar, men jag delar på det för att ni ska förstå vad jag menar.
Vi har väl alla, både nordiska/skandinaviska samer och nordiska/skandinaviska icke-samer rötter bland den ursprungliga jägarbefolkningen. De som senare kom att identifiera sig som samer fick tillskott från öst. Vi som blev kvar i söder fick också en rad tillskott söder och österifrån.
Om du ska leta efter en äkta 100% ursprungsbefolkning får du nog börja gräva lite i jorden för på ytan levandes i dag finns den definitivt inte.

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 5 januari 2018, 11:41

Just så Daler :)

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bengt Johjansson » 5 januari 2018, 15:26

Det var någon här, som längtade till nästa avsnitt av samernas tid skall sändas. Och det finns vissa tendenser också hos andra till samma längtan.
Den ensidiga propagandans innersta och enda syfte är just att styra tankar åt ett visst håll.
Bengt Johansson-Kyrö

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 5 januari 2018, 20:15

Karl skrev:Skandinavien är ett rätt stort geografiskt område. Jag tror man lugnt kan kosta på sig att låta olika folk dela på "urbefolkning"-epitetet, i olika delar av området :).
Ska bli intressant att se del 2, på måndag. Medeltid-1700-tal om jag fattade rätt.
Håller med till 100%. :D

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 5 januari 2018, 20:18

Daler skrev:
Bäckahästen skrev:Men då är det mer rätt att kalla svenskarna ursprungsbefolkning eftersom de fanns här innan samerna kom till Skandinavien. Då är svenskarna mer ursprungliga än samerna. :)
Det ska kanske tilläggas att även samer räknas som svenskar, men jag delar på det för att ni ska förstå vad jag menar.
Vi har väl alla, både nordiska/skandinaviska samer och nordiska/skandinaviska icke-samer rötter bland den ursprungliga jägarbefolkningen. De som senare kom att identifiera sig som samer fick tillskott från öst. Vi som blev kvar i söder fick också en rad tillskott söder och österifrån.
Om du ska leta efter en äkta 100% ursprungsbefolkning får du nog börja gräva lite i jorden för på ytan levandes i dag finns den definitivt inte.
Jag är fullt medveten om detta, men ändå har samerna status som ursprungsbefolkning och inte nordiska/skandinaviska icke samer. Samerna är uppblandade med andra folkslag de också. :)

Skriv svar