När kom samerna till Skandinavien?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 7 januari 2018, 02:00

Men detta gör dem inte till mer urfolk än något annat folk, varken i Skandinavien eller i världen. :?: Eller menar du att de är mer renrasiga än andra folk, för då vill jag inte vara med och diskutera mer.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Daler » 7 januari 2018, 04:23

Bäckahästen skrev:Men detta gör dem inte till mer urfolk än något annat folk, varken i Skandinavien eller i världen. :?: Eller menar du att de är mer renrasiga än andra folk, för då vill jag inte vara med och diskutera mer.
??????????

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 7 januari 2018, 08:10

Daler skrev:
Karl skrev:Tror nog detta är något vi får svälja, som kolonialmakt :). Hade det varit tvärtom, att samerna bildat en nation som expanderade sitt utrymme och koloniserade södra Skandinavien hade de nog fått stå ut med att vi sörbor försökt hävda vår rätt som urfolk.
Gillar inte heller tanken på att klassificera grupper som urfolk, i alla fall inte i Sverige, men du är ju inne på rätt spår i alla fall ur ett etiskt perspektiv tycker jag. De negativa konsekvenserna av kolonialismen och rasbiologin hos samer (och andra) kan man inte bortse ifrån. Då urbefolkningsdefinitionen mest är juridisk och inte biologisk har jag inga problem med att låta samerna fortsätta gå under benämningen urbefolkning.

En annan fundering. Enligt Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Sami_people) så finns detta antal samer i olika länder:
Norway: 37,890–60,000
Sweden: 4,600–36,000
Finland: 9,350
Russia: 1,991
Ukraine: 136

Ser ut som en gradient. Mest i väst (Norge) och minst i öst (Finland, Ryssland). Varför så? Rimmar dåligt med ett idén om att samer delvist har ett östligt påbrå. Men det är klart om identiteten uppstod/ettiketten sattes i väst så är det väl inte så konstigt.

Jag förstår inte hur det kan bo samer i Ukraina. Kan detta verkligen stämma? Tvångsförflyttade av Katarina den stora eller Stalin?

Rubriken handlar om Skandinavien men hur har samerna egentligen haft det i ett land som Ryssland/Sovjet under årens lopp?
Håller med. Pinsamt att man (jag) i stort sett inte vet nåt om utvecklingen för samerna i östra delarna. Misstänker spontant att de måste haft ett svårt 1900-tal, som minoritet under Sovjettiden. Hoppas serien har ett brett perspektiv och inte bara uppehåller sig bland renskötare i fjällen, men det verkade lovande enligt anslaget i del 1 :)

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2018, 09:16

Jag lägger in en länk till den andra tråden om programmet och samer då den behandlar samma ämne.
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... =29&t=1223

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2018, 09:30

En lite personlig reflektion om trådens ämne När kom samerna till Skandinavien?
Första gången det beslutades att samerna är ett i Sverige erkänt ursprungsfolk eller urfolk var i regeringens proposition 1976/77:80, där det sades att:
Samerna utgör en ursprunglig befolkning, som i Sverige är lika gammal som eller äldre än landets majoritetsbefolkning.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... 09130/html
Med dagens forskning så vet vi att detta inte stämmer.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2018, 10:50

anganatyr skrev:En lite personlig reflektion om trådens ämne När kom samerna till Skandinavien?
Första gången det beslutades att samerna är ett i Sverige erkänt ursprungsfolk eller urfolk var i regeringens proposition 1976/77:80, där det sades att:
Samerna utgör en ursprunglig befolkning, som i Sverige är lika gammal som eller äldre än landets majoritetsbefolkning.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... 09130/html
Med dagens forskning så vet vi att detta inte stämmer.
Jag ber om ursäkt. Jag råkade lägga in fel länk i mitt förra inlägg då jag läste flera olika propositioner. Här är den rätta.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... 00380/html
3.2 Fortsatt utveckling av stödet till samekulturen

Sameutredningens förslag grundar sig på den principiella uppfatt­ningen att det är värdefullt för ett demokratiskt samhälle att stödja ut­vecklingen av en pluralistisk kultur, där såväl samernas som andra mino­riteters kulturer får goda möjligheter att göra sig gällande.

Samema utgör en ursprunglig befolkning, som i Sverige är lika gammal som eller äldre än landets majoritetsbefolkning. Samema är således inga invandrare i modem mening. De intar en särställning både gentemot invandrama och majoritetsbefolkningen. Samerna befin­ner sig i sitt eget land, men utgör en etnisk minoritet inom den samlade befolkningen. Detta ger samerna en särställning och det finns skäl att tillämpa delvis andra bedömningar för deras del än för övriga minoriteter i landet. Då samernas rätt till vissa geografiska områden i landet ligger under domstolarnas prövning, går sameutredningen inte in på dessa frågor.
Detta stämmer inte med modern forskning.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Yngwe » 7 januari 2018, 13:11

Ursprungsbefolkning är en dålig översättning av indigenous people. Inhemsk befolkning är en bättre övesättning, även om det inte kulle göra politiken lättare. Men en sådan diskussion är mer politisk och förs väl bäst på andra forum.

Vore intressantare att faktiskt granska trådens fråga lite hårdare, och kanske kolla lite på hur det arkeologisk materialet ser ut runt föreslagen tid, men även innan och efter.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 7 januari 2018, 13:49

I TVprogrammet om samerna så finns de första arkeologiska spåren av en samisk kåta, en samisk björnbegravning och samiska begravningar från 500 fKr och framåt. Genforskarna säger att en större invandring från Volgaområdet skedde ca 500 fKr och det är denna invandring som ger samerna deras för Europa unika DNA. Språkforskare anser att det samiska språket har sitt ursprung från samma ställe vid Volga. Samerna själva har muntliga traditioner genom jojken som säger att de vandrat hit för att hitta ett hem.
Källa, den första delen i serien om samerna. :D

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 7 januari 2018, 16:58

Jepp. Dessutom gravfynd med samisk ornamentik vid samma tid. Och även de äldsta samiska trummorna. Intressant att det sammanfaller med att bergkonsten i Alta upphör. I dokumentären föreslår en Alta-arkeolog att trumman kan ha erbjudit ett modernare, transportabelt sätt att uttrycka sig på.
Det ser sammantaget rätt hållbart ut att ett samiskt kulturpaket uppstår i nuvarande Finnmark århundradena just före 0.

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 7 januari 2018, 17:14

Här hittade jag Nature-artikeln som omtalas i filmen, om påfyllningen av genetisk material fr Volga-Ural för 2700 år sedan. Man kan nog tänka sig att syd/skogssamer har ett delvis annat ursprung. Lär visa sig när mer data kommer fram.
Ingman M, Gyllensten U (29 september 2007). A recent genetic link between Sami and the Volga-Ural region of Russia. Eur. J. Hum. Genet. 15 (1): s. 115–20.
https://www.nature.com/articles/5201712

Skriv svar