Ja, att Beowulfs geats avser Jutarna genom sin Engelska kontext har ju jag hävdat från start i detta forum särskilt med hänvisning till medeltida källor kring geats.Yngwe skrev: ↑22 september 2020, 10:33Kungsune, jag tänkte mer på själva formen , alltså ett tvåstavigt förled följt av wulf, med tanken att kanske är personen Beowulf mest troligt ett helt brittiskt fenomen. Den tanken finns fortfarande i bakhuvet....
Jag ska utveckla det där med det jutiska arvet
Catalin Taranu behandlar det hela på ett intressant vis i "Goths, Geatas, Gaut: The Invention of an Anglo-Saxon Tradition". Han visar ganska övertygande att från 800-tal så inte bara vårdas det jutiska arvet, utan det blir en del i den gotisism som växer fram. Det yttrar sig bland annat med att de olika anglosaxiska kungliga genialogierna via de jutiska förfäderna kopplas till geats, i den utsräckningen att de förlängs från att ha haft Woden som första led, får ytterligare led som inleds med Geat själv. Detta gäller alltså även för angler och saxare som via ingiften fått jutiska förfäder. Som påtalat, det gäller även för Alfred den Store.
I en anglosaxisk 800-,900- och 1000-tals kontext, så är med andra ord geat mycket tydligt kopplat inte bara till goterna, utan även till jutarna, då jutarna är själva kopplingen till goterna och de som ger gotiscismens önskvärda ärorika historia.
Beowulfs geat måste givetvis ses i samma kontext. I det annglosaxiska Brittanien, under tiden kvädets manuskript tillkommit, så avser geat jute eller kanske till och med got.
Wulfnamnen verkar ha varit vanliga i hela Nordeuropa, inte minst norra Tyskland, men visst kan det vara så att namnets popularitet i 800-900-talets England gjort att namnet ersatt andra äldre former i litteratur.